اخبار روز

روستایی خوش آب و هوا در حوالی تهران که ناصرالدین شاه را عاشق خود کرد!/ عکس دختر روستایی که ناصرالدین شاه با او ازدواج کرد!

روستای مورد علاقه ناصرالدین شاه و دختری که از این رویتا برگزید را در ادامه خواهید دید.

فرهاد طالبیان: آدرس خیلی ساده است: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شرق شهر فشم، روستای امامه. این روستا در دامنه‌های البرز مرکزی استان تهران و در شمیرانات واقع شده است. آبادی امامه شامل دو بخش بزرگ “امامه بالا” و “امامه پاپین” است و در مسیر اصلی تهران به شمشک، نزدیک فشم قرار دارد. فاصله امامه تا تهران حدود ۵۵ کیلومتر (یک ساعت)، تا فشم حدود ۱۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا لواسان ۱۸ کیلومتر (نیم ساعت) است.

این یک روستای ییلاقی و کوهستانی است که آب و هوای بسیار خوبی نسبت به تهران دارد. در امامه می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از قلعه مازیار تا چشمه‌های آب را ببینید. علاوه بر گردشگری و لذت بردن از آب و هوای این روستا، داستان‌های تاریخی نیز شهرت آن را برجسته کرده است.

ناصرالدین شاه، امامه را دوست داشت و در تابستان‌ها برای مدتی در آنجا اردو می‌نمود و به تفرج و شکار در روستا مشغول می‌شد. در یکی از این سفرها، ناصرالدین شاه با یک دختر چوپان ۱۶ ساله به نام فاطمه آشنا شد. پادشاه با او به گفتگو پرداخت و سخنان او را پسندید.

یک ماه پس از بازگشت به تهران دستور داد او را به قصر ببرند و لقب «انیس الدوله» به او دادند. انیس الدوله دختری یتیم بود که با عمو و دو برادرش زندگی می کرد.

ناصرالدین شاه، فاطمه را به دربار خود برده و به جیران سپرد تا به آداب و رسوم قصر نشینی آموزش دهد. پس از درگذشت جیران، ناصرالدین شاه با فاطمه ازدواج کرد. خانه و املاک جیران (سوگلی قبلی شاه) به انیس‌الدوله واگذار شد و او به تدریج مقام و نفوذ لازم را کسب کرد.

ورود یکی از اهالی روستا به کاخ شاه، برای روستا اثرات بسیاری داشت. توسعه بیشتر روستا و ساخت جاده‌ها، همچنین معافیت پسران روستا از خدمت نظام از جمله اتفاقاتی بود که روستا بهره‌مند شد.

روستایی خوش آب و هوا در حوالی تهران که ناصرالدین شاه را عاشق خود کرد!/ عکس دختر روستایی که ناصرالدین شاه با او ازدواج کرد!

قلعه هزار ساله

قلعه مازیار یا قلعه امامه (قلا)، در شمال شرقی امامه بالا واقع شده است. قلعه روی یک صخره در ارتفاعی صخره‌ای واقع شده و فاصله‌اش تا جاده اصلی حدود سه کیلومتر است. این قلعه یکی از قلعه‌های محکم منطقه است که در ساخت آن از سنگ لاشه، ملات، ساروج و گچ سنتی استفاده شده است. در گذشته برای ساخت قلعه‌ها از این مواد استفاده می‌شد. به دلیل حوادث طبیعی و انسانی، بخش‌های زیادی از این ساختمان تخریب شده است. با توجه به نمونه‌های سفالی که در اطراف قلعه امامه پیدا شده‌اند، می‌توان گفت قدمت این قلعه به دوران اولیه اسلام بازمی‌گردد.
در مسیر رسیدن به قلعه، یک چشمه کوچک به نام “امبیشه” و یک آب‌انبار وجود دارد که در کنار آن قرار دارد. بازدید از این مناطق و گوش دادن به صدای آب جاری، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. اگر عبور از مسیر قلعه مازیار برای شما مشکل است، می‌توانید از پل باغ تنگه نمای دور قلعه را تماشا کنید.

سفر به روستایی خوش آب و هوا در نزدیکی تهران/ ناصرالدین شاه در اینجا عاشق شد

چشمه پیرحمزه

چشمه پیر حمزه در ارتفاعات مهرچال از دیگر جاذبه های روستای امامه است. چشمه ای که یکی از مهم ترین تامین کننده های آب شرب روستا به شمار می رود و اهالی روستا برای آن احترام خاصی قائل هستند که امامزاده آن را به آن نسبت می دهد.

برای رسیدن به چشمه پیرحمزه باید به خیابان امامه رفته و پس از عبور از پل باغ تنگه، مسیر سمت چپ (غرب) را در پیش بگیرید و به آنجا برسید. مسیر دسترسی به این منبع آسان نیست و به حدود دو تا سه ساعت پیاده روی نیاز دارد.

برای اقامتگاه چه باید کرد؟

بافت روستایی امامه در سال های اخیر کمی تغییر کرده است. در حالی که در مسیر رسیدن به این روستا مطمئناً متوجه ویلاهای باشکوه خواهید شد، اما در دل روستا محدودیت های ساختمانی ساکنان با ساخت اقامتگاه بوم گردی و … رفع شده است. بعید است در امامه ویلا یا خانه اجاره ای برای شبانه روزی پیدا کنید.

اما برای این کار می توانید روی هتل معروف روستای میگون که در نزدیکی امامه قرار دارد حساب کنید. یا به مرکز لواسان که فاصله چندانی با روستا ندارد، بروید. در آنجا بوم گردی یا اجاره هتل ها و سوئیت ها را خواهید دید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا