اخبار روز سینما

ستاره زن سینمای ایران در دهه 60 از دنیای بازیگری خداحافظی کرد واکنش تلخ محسن تنابنده به خداحافظی افسانا بایگان.

افسانه باغان امروز چهارشنبه 21 آرشیو شد تیر او از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. محسن تنابنده در واکنش به اخراج این بازیگر در صفحه اینستاگرام خود از رفتار جمعیت همیشه ساکت سینما گلایه کرد.

به گزارش پی ام آپ، محسن تنابنده با انتشار خبر خداحافظی افشانا بایگان از دنیای بازیگری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این شتری است که بالاخره در هر خانه ای می خوابد. قابل توجه است که جماعت همیشه خاموش سینما».

پس از خداحافظی هنگامه قاضیانی از دنیای بازیگری، افشانا بایگان نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از بازیگری خداحافظی کرد. وی در این پست نوشت: بسیاری از ایرانیان افسانه بایگان را می شناسند. نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری در ایران و عدم مهاجرت به خارج از کشور مهمترین دلیل ریشه دواندن این دختر ایرانی در سرزمین ایران است… از درد مردم گریه می کند و از شادی خود شادی می کند و آنها تنها هدف این است که غبار غم را از دل پاک کنند و زندگی مردم این دیار بوده و هست، ماندن در ایران و فعالیت هنری قطعا با پذیرش قوانین کشور گره خورده است و اگر متفاوت بود این باید راه دیگری انتخاب می شد.»

وی در ادامه توضیح داد: افسانه آرشیو نه به دنبال ایجاد هرج و مرج و فضای هرج و مرج و بعد ناامنی است و نه مسئولیت اجتماعی خود را فراموش می کند. تعهد اجتماعی یک هنرمند همیشه او را در لبه پرتگاه قرار می دهد. پایبندی به قوانین شرط بقای هر جامعه ای است، هرچند اعتراض به قوانین حق شهروندان و گوش فرا دادن به اعتراضات شهروندان وظیفه حاکمان است. بعد از محکومیت قبلی به دلیل افشای حجاب، پوششی را انتخاب کردم که چند سال پیش در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر بر تن داشت و عکس و فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد و هیچ چیزی دریافت نکردم. هشدار یا توبیخ، حتی با اشاره به “مثل ممنوعیت”. رفتن به سینما و … “من متوجه نشدم.”

وی به جلد سریال سربداران اشاره کرد و نوشت: برای من که اولین حضورم در سریال سربداران را با این نوع پوشش انجام دادم باور نکردنی است که چنین پوششی امروز به یک کیفرخواست قوی تبدیل شده است. هنرمند همیشه با قضاوت های سختگیرانه مواجه بوده است، در چنین شرایطی که معتقدم بدون اشتباه، دستاوردهای سال های فعالیت هنری و شأن اجتماعی من از هر سو دستخوش انواع سوء تعبیر شده است. و هر نوع توضیح و دفاعی نادیده گرفته می شود و مورد توجه قرار نمی گیرد. من از عرصه بی شرف بازیگری بازنشسته خواهم شد و امیدوارم بقیه روزهایم را در آرامش و به دور از جامعه خشمگین بگذرانم.

افشانا بایگان بازیگری را با بازی در نقش ترکان خاتون در سریال سربداران آغاز کرد.

افشانا بایگان در سال 1362 با بازی در سریال سربداران به عنوان بازیگر شناخته شد و بعدها با بازی در فیلم های «گمشده» و «بگذار زنده بمانم» حضور سینمایی خود را تثبیت کرد. او در دهه 60 یکی از سوپراستارهای سینما بود و برای بازی در فیلم های «دو فیلم با یک بلیط»، «خواهران عجیب» و «کافه ستاره» بسیار مورد توجه قرار گرفت. او سه بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شد. در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 به دلیل شرایط کاری چند سالی از سینما فاصله گرفت، اما هنوز پنجاه فیلم در کارنامه کاری او فیلمبرداری شده است.

در تلویزیون نیز با سریال های سربداران، تنها سردار، پیامک دیار باقی، روز حسرت، وضعیت سفید و … بسیار مورد توجه قرار گرفت. در بین کارگردانان بیشترین همکاری را با ایرج قادری، سیروس مقدم، کیومرث پوراحمد و مهدی صباغ زاده داشته است.

سریال های دل، باخانمان و دردسرهای شیرین از جمله کارهای اخیر او در تلویزیون و شبکه برنامه خانگی است. در سینما آخرین بار در فیلم «مرد سیاه» بازی کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا