اخبار روز

سبد معیشت به ۲۱ میلیون تومان رسید

توجه: این خبر با عنوان : سبد معیشت به ۲۱ میلیون تومان رسید
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- فرامرز توفیقی در ارتباط با وضعیت معیشتی کارگران با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس می‌گوید: با اینهمه اعتراض کارگران، نمایندگان مجلس هیچ اقدامی در مورد قانون زیرپا گذتن ۱۴ قانون در بحث دستمزد۰۲ صورت ندادند. دغدغه‌های این روزها این است که چه کسی خودروی شاسی بلند گریده است!

به گفته‌ی وی، نمایندگان مجلس هیچ توضیحی روی بحث‌های معیشتی ندارند و برا یشان زندگی مردمانی را ندارند که به آن‌ها رای داده‌اند مهم نیست: «طبیعی‌ست وقتی در یک مدت کوتاه، قیمت دلار ۱۷ برابر می‌شود، قیمت یک پراید ساده هم نجومی می‌شود. چرا نمایندگان مجلس به این بخش از تیم اقتصادی دولت نمی‌پردازند. چرا در مورد بلایی که وزرای اقتصادی سرمزد آورده اند، صحبتی نمی شود؟!»

او با بیان اینکه اصلی ترین مخالف افزایش قانونی دستمزد، دولت و به طور خاص اقتصاد بود؛ اضافه می کند: دولت بزرگ‌ترین کارفرمای کشور است و می‌خواهد بودجه و ن قدینگی خود را با عدم افزایش دستمزد کارگران و جبران کند. نه تنها با افزایش قانونی دستمزد مخالف کردند و حالا هم به صراحت می‌گویند «هیچ‌گونه دستمزد در دستور کار نیست» که به یک وعده‌های کنترل تورم در سطوح مختلف می‌گویند. همه قیمت‌ها در یک ماه چندین بار از ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

توفیقی با بیان این ج مله می‌افزاید: گویا حواس‌شان نیست که مرغ و تخم مرغ در این شرایط معیشتی، چه بلایی به سر کار و کم‌بگیران می‌آورد. سفره‌های خانواده‌های آن‌ها امسال خالی‌تر از همیشه است. از سوی دیگر، گرانی و مصرف دارو، مردم و کارگران را نگران کرده است. اجاره خانه دمار از روزگار کارگرانی که عموماً مستاجر هستند، درآورده می‌شوند، چگونه می‌توان جلوی این اندازه نقدینگی در بازار مسکن را گرفت؟ در سال‌های اخیر شکستند و به عبارت صحیح‌تر نخواستند بازار دلار و ارز را مدیر یت کنند، بازی‌های اصلی صحنه‌های دلار، خود دولت است و کسری بودجه را اینگون از جیب مردم درمی‌آورند.

توفیقی با تاکید بر این که وضعیت معشور بحرانی‌ست، به بیان بعدی معاون وزیر کار در مورد حق مسکن و بن خواربار که مجموع آن کاغذ روی دو میلیون تومان است، انتقاد می‌کند و می‌گوید: از آقای رعیتی فرد می‌خواهم بیایند تشریح کنند. چند کارگاه بن مسکن، حق مسکن، سنوات و حتی حق اولاد را به کار خود پرداخت می‌کنند، با عدد و رقم نشان می‌دهند که چند درصد از کارگران این مزیت را می‌گیرند. وقتی در جلسات مزدی شورایعالی کار صحبت می‌کنیم آقایان دولت‌ها بیشتر بارها می‌شوند که قسمت اعظم کار ما در کارگاه‌های کوچک و متوسط ​​است و کارفرمایان آن‌ها توان پرداخت را ندارند. خب اگر قسمت اعظم کارگران در این دست بنگاه‌ها کار می‌کنند، دولت بهتر از ما می‌داند که در قسمت اعظم این قبیل بنگاه‌ها نه صحبتی از پرداخت بن خواربار است و نه حق مسکن و سنوات کارگری می‌شود.

می‌کند: خبری از بازرسان دولت برای رسی دگی به رفتارهای غیرقانونی کارفرمایان نیست تا از کارگرانی که هیچ ابزاری برای خواهی حتی یک تشکل زرد ندارد، دفاع کند.

توفیقی خطاب به معاونت روابط وزارت کار می‌گوید: خودتان بهتر می‌دانید که حق مسکن و بُن در بسیاری از کارگاه‌ها نمی‌شود؛ پس بر طبل موفقیت مزدی با استناد به بن و حق مسکنِ دو میلیون تومانی نک وبید. از سوی دیگر، کارکردهای شورای عالی به بازنشستگان تأمین اجتماعی تعمیم داده می شود، چگونه این بن خواربار و حق مسکن و سنوات قرار است برای بازنشستگان اِعما باشد. آیا راهکاری دارید؟! این میان بازنشستگان مغبون می‌شوند. آقای رعیتی فرد، کارمند سازمان تامین اجتماعی وقتی بازنشسته می‌شود، امکان استفاده از امکانات تفریحی را فراهم می‌کند، اما کارگری که بازنشسته می‌شود، اجازه نمی‌دهد از امکانات رفاهی و رفاهی سازمان تامین اجتماعی استفاده کند، امکاناتی که با پول خود این کار را انجام دهد. ارائه شده است.

هنوز نمایندگان کارفرمایی از تئوری مردود «تورم‌زا بودن افزایش دستمزد» دفاع م ی‌کنند. تئوری‌هایی که در سال‌های اخیر بطلان آن اثبات شده است. توفیقی در این رابطه به بیان یک کارشناس سازمان برنامه و بودجه اشاره می کند که گفته می شود بیش از سال قبل تنها دو تا مارچ درصد تورمی داشته و دستمزد- تورم مشخص کند واقعی نیست.

این فعال کارگری در ارتباط با تکرار ادعا‌ها توسط یکی از نمایندگان کارفرمایی می‌گوید: این آقایان مدام نمک بر کارگران می‌پاشند؛ ما توقع داریم آن‌ها لااقل سکوت می‌کنند و بیش از این باعث می‌شوند که آزار کار کنند.


بیشتر بخوانید:


توفیقی که پیش از این بارها محاسبات مستقل از سبد معیشت خانوارهای کارگری را با اِستناد به داده‌های آماری رسمی انجام داده‌اند، در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال 14 02 سبد معیشت چقدر افزایش نرخ داشته است. می‌گوید: در چهل روز ابتدایی، قیمت سبد معیشت افزایش چشمگیری داشته است. کالاهای خوراکی همه گران شده و از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و پنیر گرفته تا ن آن. هزینه های مسکن و اجاره خانه به شدت افزایش یافته است. هزینه های حمل و نقل عمومی خیلی بیشتر از افزایش دستمزد –تقریباَ ​​دو برابر آن- بالا رفته است. تعرفه های پزشکی و خدمات درمانی نیز افزایش یافته؛ اعمال همه اینها روی سبد معیشت، نشان می دهد که سبد معیشت کمتریِ ۱۸ میل یون تومانی ابتدای سال، امروز به رقم ۲۱ میلیون تومان رسیده است.

به گفته‌ی وی، وقتی گوشت گوساله کیلویی ۳۴۵ هزار تومان است، به‌طوری‌که از خرید خانوارهای کارگری حذف می‌شود. در بخش لبنیات، حجم و کیفیت اتفاق افتاده است و در این شرایط صحبت از نرخ بد معیشت، بیشتر شبیه یک جوک است و به طنز می‌ماند.

او اضافه می‌کند: اکنون باید برای زنده ماندن و گرسنگی نکشیدنِ بخش عمده‌ای از نیروی کار کشور فکر شود. ساده‌ترین نیازهای زندگی که به الزام قانون اساسی و دولت باید آن را تأمین کند، از تولید کشور خارج شده است. چرا باید گوشت برای کارگر و بازنشسته آرزو باشد؟ در این میان، نمایندگان مجلس که در مقابل مرگ ماده ۴۱ قانون اتفاق افتاده، نامیدکننده است. دکترهای آقایان این روزها فقط به هواله خودرو شاسی‌بلندند! خبری از آمار خودکشی و طلاق و بحران‌های فرهنگی و اخلاقی در اجتماع کارگری دارند؟ همین امروز رئیس مجلس می‌تواند در سه تذکر به دولت، مصوبه مزدی ۱۴۰۲ را ملغی اعلا م و راساً قانون اقدام به اجرای ماده ۴۱ کار کند؛ اما کو اهتمام؟

منبع: ایلنا

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا