اخبار روز

ساماندهی بناهای تاریخی گیلان باید در دستورکار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد!

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه ساماندهی بناهای تاریخی استان باید در دستور کار دولت قرار گیرد، گفت: احیای بناهای تاریخی استان نیازمند وام 500 میلیارد تومانی است که بیش از حد مسئولیت دولت است و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه مند می تواند از این طریق کثیف شود.

پی ام آپلود به نقل از ایسنا، ولی جهانی با بیان اینکه ساماندهی بناهای تاریخی باید در دستور کار دستگاه های دولتی قرار گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 300 اثر تاریخی در بخش دولتی در اختیار استان قرار دارد. که از این تعداد 220 مورد در فهرست میراث ملی بخش دولتی کشور به ثبت رسیده است و در این زمینه لازم است یا از طریق نهادها مرمت و احیا شود و یا تحت شرایطی به بخش خصوصی واگذار شود تا می توان از آن برای ایجاد شغل با توانبخشی و تغییر کاربری مرتبط استفاده کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان افزود: اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز حدود ۱۷ مدرسه تاریخی در اختیار داد که هنوز به‌صورت عملی ساماندهی آنها را آغاز نکرده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون، مسئولان دولتی باید با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به مرمت بناهای تاریخی اقدام کنند.

جهانی گفت: متاسفانه برخی از مراکز و ادارات از جمله مرکز توسعه نوغانداری کشور مستقر در رشت با وجود بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان آنچنان که باید ساماندهی این بناها را در دستور کار قرار نداده اند و به همین دلیل است. انتظار می رود که مطابق با ماده 98 باشد. قانون ششم توسعه کشور و قانون حفاظت از بناها و بناهای تاریخی اولویت داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان نیز حدود 17 مدرسه تاریخی را در اختیار داشت که هنوز ساماندهی عملی این مدارس آغاز نشده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم آثار تاریخی استان را احیا و در دسترس سرمایه گذاران قرار دهیم که در این راستا با همکاری و تعامل با این اداره کل آمادگی کامل برای تسریع در روند امور اداره کل میراث فرهنگی استان را داریم.

جهانی با بیان اینکه امید است دولتمردان در امر مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان همکاری لازم را داشته باشند، گفت: چرا که با تحقق این مهم بخش بزرگی از چالش های ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز از طریق بخش گردشگری حل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان با اشاره به بازدید حجت السلام والمسلم آژه ای رئیس محترم دادگستری از موزه ملی ایران گفت: ایشان به صراحت اعلام کردند که همه دستگاه های دولتی از ساماندهی آثار تاریخی صرف نظر کنند. در دستور کار قرار دارد و این باید در اسرع وقت انجام شود.

جهانی ادامه داد: احیای آثار تاریخی استان نیازمند وام های 500 میلیارد تومانی است که تامین و تخصیص آن از عهده دولت خارج است و ورود سرمایه گذاران علاقه مند از بخش خصوصی می تواند مشکل را از این طریق حل کند.

وی با اشاره به اینکه گیلان پس از تهران و اصفهان سومین استانی است که دارای بیشترین آثار تاریخی متعلق به دستگاه های دولتی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک و همکاری دستگاه های دولتی و بخش خصوصی موفق به مرمت آنها شویم. و در یک زمان معقول سازماندهی کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا