دانستنی ها

چه مواد غذایی مناسب صبحانه هستند؟ / پزشکان صبحانه چه می‌خورند؟

همه ما می‌دانیم که صبحانه در میان وعده‌های غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باز هم توجه کافی به این وعده غذایی نداریم. در ادامه قصد داریم نگاهی به وعده صبحانه 17 پزشک داشته باشیم تا با صبحانه مناسب از نظر این افراد آشنا شویم.

یک مجله با 17 متخصص قلب، انکولوژیست، متخصص مغز و اعصاب، متخصص گوارش و دندانپزشک مصاحبه کرد تا درباره غذاهای مورد علاقه آنها و اینکه چگونه تخصص آنها بر انتخاب صبحانه آنها تأثیر می گذارد، اطلاعات بیشتری کسب کند.

به گزارش  پی ام آپ به نقل از فرارو، متخصصان به طور کلی دستورالعمل های مشابهی را در مورد غذاها دنبال می کنند، مانند رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH (یک برنامه غذایی که بر روی غذاهای غنی از پتاسیم، منیزیم و کلسیم برای کاهش یا کنترل فشار خون تمرکز دارد). لاغری با رژیم غذایی  DASH، رژیم غذایی متشکل از غلات کامل، ماهی، مرغ و آجیل، همراه با مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب) یا رژیم غذایی مایند ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی برای توقف فشار خون و رژیم غذایی برای توقف افزایش فشار خون (دَش) است و برای جلوگیری از زوال شناختی مفید می‌باشد) پیروی می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که رعایت اصول این رژیم ها می تواند فشار خون را کاهش دهد، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد و خطر ابتلا به مشکلات عصبی مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

وجه اشتراک این سه برنامه غذایی تمرکز بر غذاهای کامل، به ویژه سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، سبزیجات برگ دار، حبوبات، روغن زیتون، آجیل و پروتئین بدون چربی است. افرادی که از این رژیم‌ها پیروی می‌کنند معمولاً از غذاهای فرآوری شده اجتناب می‌کنند و گوشت قرمز، نوشیدنی‌های ناسالم و شیرینی‌ها را محدود می‌کنند.

اما در عمل چگونه به نظر می رسد؟ در زیر فهرستی از غذاهایی را که 17 متخصص پزشکی برای تهیه صبحانه های سریع، سالم و کامل استفاده می کنند را فهرست می کنیم.

آنچه پزشکان برای صبحانه می خورند:

1. بلغور جو دوسر با انواع توت‌ها و دانه‌های آجیلی

بلغور جو دوسر بارها به عنوان یک غذای سالم و سرشار از فیبر معرفی شده است. دکتر متخصص گوارش وندی هو می گوید: بلغور جو دوسر دارای فیبر بالایی است، از جمله فیبر محلول بتا گلوکان، که روده را منظم نگه می دارد و از یبوست جلوگیری می کند. جنیفر مک‌کواد می‌گوید: «آب‌گیری با آجیل و دانه‌ها، مانند دانه کتان، همراه با مقداری میوه‌های خشک، گزینه‌ای عالی است.»

برخی از پزشکان توصیه می کنند که میوه های تازه را به بلغور جو دوسر اضافه کنید، به ویژه انواع توت ها مانند زغال اخته و تمشک که حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی مفید هستند.

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

2. نان تست غلات کامل با آووکادو

یکی دیگر از صبحانه های محبوب در میان متخصصان پزشکی، نان تست گندم کامل است که روی آن مواد مغذی و سیر کننده ای مانند آووکادو یا کره بادام زمینی وجود دارد. دکتر قلب و عروق اندرو فریمن نیز از طرفداران نان تست آووکادو در صبح است. او می‌گوید: «فقط با خوردن یک تکه نان تست، کالری و مواد مغذی کافی برای ماندگاری تا ناهار خواهید داشت و به شما احساس خوبی می‌دهد.»

به گفته الیزابت پلاتز، اپیدمیولوژیست سرطان و استاد مرکز جامع سرطان سیدنی کیمل در جان هاپکینز، او تقریبا هر روز صبح را با کره بادام زمینی روی نان تست غلات کامل شروع می کند که به جلوگیری از افزایش قند خون صبحگاهی کمک می کند.

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

3. ماست ساده با انواع توت‌ها

دکتر کارولین تانر استاد نورولوژی در موسسه علوم اعصاب ویل در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو می‌گوید: «من تقریباً هر روز، صرف‌نظر از فصل، میوه‌های تازه و ارگانیک را با ماست ساده و بدون شیرینی می‌خورم.

او می گوید که ماست ساده را برای جلوگیری از شکر اضافه شده غیرضروری انتخاب می کند و در عوض با میوه هایی مانند توت ها شیرینی و طعم می دهد.

دکتر انکولوژیست الیزابت کومن به TODAY می گوید: «یک وعده غذایی مانند این پروتئین غنی، قند کمی دارد و میوه ها نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. سخنگوی مشاور مصرف کننده انجمن دندانپزشکی آمریکا، دکتر ارین کندی می گوید: ماست یونانی همچنین کلسیم و فسفات مورد نیاز برای حفظ سلامت دندان های شما را تامین می کند.

او می افزاید: “بسیاری از آجیل ها حاوی اسید آمینه ای به نام آرژنین هستند و آرژنین به طور خاص باکتری های خوب را تغذیه می کند که نشان داده شده است از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.”

دکتر دندانپزشک زیبایی که در بورلی هیلز زندگی می کند و معمولا ماست خود را با سیب یا گلابی می خورد. کوین سندز می گوید: ماست یک پروبیوتیک خوب است، حاوی مقدار زیادی کلسیم است و برای استخوان ها مفید است.

پزشکانی که عجله دارند چه می‌خورند؟

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

اسموتی ها!

مانند بسیاری از ما، متخصصان پزشکی اغلب در صبح عجله دارند. در روزهایی که وقت زیادی برای گذراندن در آشپزخانه ندارند، برای یک وعده غذایی سیرکننده و سالم به سراغ اسموتی های خانگی می روند.

دکتر. ایرینا کسلر از طرفداران اسموتی های سبز است. دستور غذای او شامل اسفناج، کلم پیچ، انبه منجمد، لیمو، موز، کرفس و آب نارگیل است. او یک دندانپزشک است و هشدار می دهد که این ترکیبات می توانند باعث ایجاد پلاک دندانی شوند و به افرادی که به دندان های سفید اهمیت می دهند توصیه می کند اسموتی را از طریق نی بنوشند.

اگر طرفدار اسموتی های سبز نیستید، می توانید دستور العمل های متخصصان قلب را دنبال کنید که گوجه فرنگی و کرفس یا هویج، سیب، دانه چیا و زنجبیل را با آب و یخ ترکیب می کنند.

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

نظر پزشکان در مورد تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ هنوز یک موضوع بحث برانگیز در بین متخصصان پزشکی است. برخی از پزشکان معتقدند که فقط سفیده تخم مرغ بدون کلسترول باید مصرف شود. برخی دیگر مانند فریمن متخصص قلب، سعی می کنند اصلاً تخم مرغ نخورند. مک‌کواد می‌گوید تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین و برخی چربی‌های خوب است، اما او معمولاً مصرف تخم مرغ را در حد اعتدال نگه می‌دارد.

آن چه پزشکان از مصرف آن در وعده صبحانه اجتناب می‌ورزند:

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

گوشت فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس

دکتر سونیل کامات انکولوژیست و پزشکی که سرطان کولورکتال را در کلینیک کلیولند درمان می کند می گوید: “یک جنبه مهم از صبحانه سنتی آمریکایی، وعده های زیادی از سوسیس یا بیکن و گوشت قرمز و به طور کلی گوشت های فرآوری شده است. شما باید از این مواد اجتناب کنید. از منابع پروتئین بدون چربی خودداری کنید و بیشتر روی آنها تمرکز کنید.”

هو، متخصص گوارش، می گوید: «من سعی می کنم گوشت فرآوری شده را به حداقل برسانم، زیرا با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است.

سالم ترین صبحانه های مورد تایید پزشکان

غلات شیرین، شیرینی، پنکیک و وافل

پزشکان به اتفاق آرا توصیه می‌کنند از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده یا ساده که حاوی قند زیاد و مواد مغذی کم هستند، مانند دونات، پنکیک، غلات شیرین و دسرهای بسته‌بندی شده خودداری کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا