اخبار روز سینما

“ساعت ۶ صبح” مهران مدیری پروانه ساخت گرفت!/جزئیات

شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی امروز پروانه ساخت فیلمنامه فیلم سینمایی «ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران مدیری را صادر کرد. مهمترین نکته در این خبر نام عباس رافعی و علی اوجی به عنوان فیلمنامه نویس فیلم جدید مهران مدیری است. آیا این همکاری موفق خواهد بود؟ به همین بهانه نگاهی می اندازیم به همکاری های مهران مدیری با نویسندگان در آثار مختلفش.

به گزارش پی ام آپ، عباس رافعی را کارگردان فیلم هایی چون «پروانه در باد»، «کیمیا و خاک»، «فصل فراموشی فریبا»، «آوازهای سرزمین من» و… می شناسیم فیلم هایی که چندان به هم مرتبط نیستند. از نظر محتوا و ساختار با حال و هوای آثار مهران مدیری. نام علی اوجی به عنوان بازیگر، کمدین و تهیه کننده سینما و موسیقی در ذهن ما ثبت شده است و سابقه فیلمنامه نویسی قبلی نداشته است. اوجی قرار است تهیه کننده فیلم «ساعت 6 صبح» باشد و حالا قرار گرفتن نام او در لیست نویسندگان این فیلم کمی عجیب است.

نقطه شروع نویسنده مقالات است | تجربه نشان داده است که کیفیت آثار این کارگردان تا حد زیادی مدیون همکاری او با نویسندگان موفق است. زمانی که برای اولین بار پا به تلویزیون گذاشت، عناصر «پرواز 57» را با ارژنگ امیرفضلی و زنده یاد داود اسدی نوشت. در ادامه رضا عطاران و علیرضا مسعودی به جمع نویسندگان مقالات «ساعت مبارک» و «سال مبارک» پیوستند. با ورود سروش صحت و حمید برزگر به جمع نویسندگان «جنگ 77»، «ببخشید» و «پلاک 14» حال و هوای آثار کارگردانی کمی تغییر کرد.

نقطه اوج با پیمان قاسم‌خانی| با آغاز همکاری پیمان قاسم خانی با مدیری و تشکیل تیم جدیدی از نویسندگان زیر نظر او، اولین رویداد سریالی مدیری در «پاورچین» شکل گرفت. قبل از همکاری با کارگردان در فیلم‌های «من زمین را دوست دارم»، «دختری با کفش‌های کتانی» و «نان و عشق و موتور 100» و سریال‌های کمدی «هتل»، «خانه ما» و «بدون شرح» نویسنده فعال بود و آثار موفقی به ثبت رسانده بود. به همین دلیل همکاری او با یک مدیر بسیار موفق بود. «پاورچین» به سرپرستی پیمان قاسم خانی و همکاری مهراب قاسم خانی، حمید برزگر و خود مدیری نقطه عطفی در کار مدیری شد.

ترکیبی ثابت از نویسندگان | از «نقط‌چین» بود که نویسندگان دیگری چون خشایار الوند، امیرمهدی جهله، شقایق دهقان، محسن چگینی، علیرضا بذرافشان، علیرضا کاظمی و… آنها به تیم نویسندگی پیوستند. درست است که نویسندگان مدیری در هر اثر ثابت نبودند و تغییر می کردند، اما از نقطه ای به بعد، مدیری توانست حلقه ای از نویسندگان ثابت را دور خود جمع کند. «شب های برره» حاصل تلاش تیم مهراب قاسم خانی، خشایار الوند، امیرمهدی ژله، سروش صحت و حمید برزگر بود که فیلمنامه چند قسمت را زیر نظر پیمان قاسم خانی نوشتند. این تیم موفق در «باغ مظفر» و سپس «مرد هزار چهره» به فعالیت خود ادامه دادند. در واقع می توان گفت که اوج عملکرد این تیم در این شغل رخ داده است. سریالی که به نوعی به نقطه پایانی همکاری پیمان قاسم خانی با مدیری تبدیل شد. در «مرد دو هزار چهره» پس از سال ها پیمان و مهراب قاسم خانی از گروه نویسندگی جدا شدند. برخی معتقد بودند که این حذف برای فصل دوم این سریال کاملاً زیان آور است و «مرد دو هزار چهره» هیچ گاه به اندازه «مرد هزار چهره» در ذهن نبود.

"ساعت ۶ صبح" مهران مدیری پروانه ساخت گرفت!/جزئیات
مهران مدیری سریال خانگی «قهوه تلخ» را بر اساس فیلمنامه ای از خشایار الوند و عمرو مهدی جهل کارگردانی کرد.

ورود به شبکه نمایش خانگی با الوند و ژوله | ورود مهران مدیری به شبکه نمایش خانگی با «قهوه تلخ» همراه شد. سریالی بر اساس فیلمنامه خشایار الوند و امیرمهدی ژوله که موفقیت بزرگی برای کارگردان بود. ژوله و الوند در «قهوه تلخ» یک دوره تاریخی تخیلی خلق کردند و شخصیت های باورپذیر و جذابی را معرفی کردند، اما بلافاصله بعد از آن در «ویلای من» نتوانستند این موفقیت را تکرار کنند. البته خود مدیر بارها گفته بود که «ویلای من» با عجله ساخته شده و به همین دلیل پرداخت درستی نداشته است. «شوخی کردم» به سرپرستی خشایار الوند و امیرمهدی ژوله و با همراهی حمید برزگر، امیر وفایی، الهه زارعی و … تولید شد.

"ساعت ۶ صبح" مهران مدیری پروانه ساخت گرفت!/جزئیات
مهران مدیری اولین فیلم سینمایی خود به نام «ساعت 5 بعد از ظهر» را بر اساس فیلمنامه خودش کارگردانی کرد.

خداحافظی با نویسندگان | «درحاشیه» باز هم زیر نظر همین دو نویسنده تولید شد، اما در فصل دوم با کم رنگ شدن خشایار الوند و جدایی یک کارگردان از بازیگران، کیفیت آن به شدت افت کرد. در «دورهمی» کارگردانی فقط با امیر وفایی و تیم نویسندگان جدید کار کرد و در «ساعت پنج عصر» از مرز همکاری با همه نویسندگانش گذشت و به عنوان نویسنده اولین فیلمش جلو آمد. البته بعداً خشایار الوند در مصاحبه ای اعلام کرد که فیلمنامه «پنج عصر» را نوشته است اما مدیری به جز ایده اولیه چیزهای دیگری را تغییر داد و نام او را از پوستر حذف کرد. وی گفت: برای من عجیب است که نامم در پوستر نیست؛ اگر مهران مدیری می‌خواست به عنوان نویسنده نامی برای خود دست و پا کند، چرا نام من را در «هفت» اعلام کرد و سپس در «دورهمی» از من نام برد.

همکاری مجدد با قاسم خانی | مدیری چند سال پیش دوباره با پیمان قاسم خانی برای ساخت سریال «هیولا» همکاری کرد. «هیولا» پس از مدت ها تبدیل به کمدی قابل قبول و پر محتوا در کارنامه مدیری شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما برای قسمت دوم این سریال همکاری خود را کنار گذاشت و «دراکولا» را با فیلمنامه امیر برادران تبلیغ کرد. کاری که موفقیت «هیولا» را تکرار نکرد.

"ساعت ۶ صبح" مهران مدیری پروانه ساخت گرفت!/جزئیات
همکاری مهران مدیری با پیمان قاسم خانی به عنوان سرپرست با سریال خانگی «هیولا» شکل گرفت.

و یک اتفاق عجیب | فیلم جدید مهران مدیری یک درام اجتماعی است و حالا این پروژه را بر اساس فیلمنامه ای از علی اوجی و عباس رافعی جلوی دوربین برده است. این اولین تجربه حرفه ای اوجی در زمینه فیلمنامه نویسی است. عباس رافعی همانطور که در بالا اشاره شد کار تامل برانگیزی انجام نداد، حالا باید دید این ترکیب چه محصولی را برای یک کارگردان آماده کرده است.

سینما مولن روژ تهیه کنندگی کیوان علیمحمدی، کارگردانی و نویسندگی کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری.ساعت عاشقی به تهیه کنندگی و کارگردانی داود محمدی شلمانی و نویسندگی پیمان شمس.پول و پارتی  تهیه کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامری زاده مقدم.لیث به تهیه کنندگی محمدرضا شرف الدین و کارگردانی و نویسندگی محمود دینی.آن دو به تهیه کنندگی علیرضا صباط احمدی، کارگردانی مرتضی رحیمی یتیم و نویسندگی سید مهدی سجادپور، آثار دیگری به همراه «ساعت 6 صبح» پروانه ساخت دریافت کرده اند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا