اخبار روز

زیباکلام: در دولت احمدی نژاد اساتید بازنشسته باید اخراج می شدند، در دولت رئیسی!

جواد مرشیدی: چند روزی است که «برکناری اساتید» شدت گرفته است و اساتیدی از دانشگاه شریف تا بهشتی، دانشگاه تهران تا علامه در لیست افراد برکنار شده قرار دارند. اتفاق تلخی در دولت احمدی نژاد تکرار شد اما به گفته زیباکلام تفاوت این است که در دولت احمدی نژاد اساتید بازنشسته مجبور به بازنشستگی شدند و در این دولت اخراج شدند.

صادق زیباکلام که پس از اعتراضات سال گذشته از تدریس در دانشگاه منع شده بود، از روند غیرقانونی این دانشگاه می گوید که با سکوت اعضای هیات علمی و حتی روسای دانشگاه ها مواجه شده است.

وی در گفتگو با پی ام آپ گفت: بزرگترین گلایه من از هیات علمی و اساتیدی است که شاهد این اخراج ها هستند اما متاسفانه سکوت کرده اند و این بسیار دردناک است.

پی ام آپ در گفتگو با صادق زیباکلام، استاد اخراجی دانشگاه تهران، به شدت اخراج اساتید از دانشگاه ها پرداخته است.

****

آقای زیباکلام! خود شما پارسال از تدریس در دانشگاه محروم شدید، همانطور که می دانید اخراج اساتید از تدریس در دانشگاه ها در روزهای اخیر تنوع بیشتری پیدا کرده است و هر روز اخباری مبنی بر ممنوعیت تدریس چندین استاد به گوش می رسد. تاثیر و پیامدهایی مانند برخوردها به نظر شما رویکرد تند و عمدتا سیاسی نسبت به اساتید دانشگاه برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور چیست؟

اتفاقی که می افتد از منظر قانون اساسی بسیار جالب است. بزرگترین فاجعه و مشکل جامعه ما این است که اغلب مشخص نیست قانون و قوه قضاییه در کجا قرار دارند. مثلاً وقتی مهرماه گذشته به صادق زیباکلام اطلاع دادند که حراست دانشگاه به معلم کلاس اطلاع داده است که زیباکلام دیگر حق حضور در کلاس را ندارد و مدیر گروه دکتر دکتر. حمید احمدی هم به من اطلاع داد که متاسفانه حراست گفته حق نداری سر کلاس بروی. سر کلاس بروید، هیچ اعتراضی از سوی اساتید دیگر و رئیس دانشگاه وجود نداشت.

به دلایل امنیتی از تدریس تلفنی منع شدم

آیا موقعیت سیاسی شما دلیل این برخورد بود؟

جدا از سؤالات سیاسی، سؤال اول این است که اکنون قوانین، اصول و قواعد کجاست؟ یعنی با گوشی حراست میتونه بیاد دانشگاه تهران که حدود 90 سالشه و به استادت بگه این درس رو تدریس کن و این درس رو نده.

یا در دانشگاه علامه چطور رئیس جمهور یا هر شخص دیگری بیاید و به یک استاد بگوید سر کلاس نرو یا همین طور در دانشگاه شریف؟ این واقعاً نقض قانون را نشان می دهد، زیرا به هر حال اگر قرار باشد کارمندی اخراج شود یا استادی به هر نحوی ممنوع الخروج شود، قانون یکسری معیارها و شرایطی را تعیین کرده است که باید دلایلی برای آن اخراج وجود داشته باشد. . نمی شود مسئولین امنیتی بگویند که این فرد به کلاس برود و این فرد نرود.

انتقاد از مداخلات امنیتی در دانشگاه ها

این واقعاً اوج ورشکستگی حاکمیت قانون است که نهادهای امنیتی به راحتی در امور دانشگاه دخالت می کنند.

این رویارویی پس از اعتراضات سال گذشته رنگ و رنگ بیشتری به خود گرفت. آیا ریشه این نوع برخوردها را در همین اعتراضات می بینید یا عوامل دیگری در این موضع نقش دارند؟

مسلم است که این وضعیت در دولت آقای رئیسی بسیار درهم آمیخته است و دلیل آن به متولیان دانشگاه ها و وزیر علوم برمی گردد که نسبت به هیات علمی خود احساس مسئولیت نمی کنند. یعنی زمانی که دکتر. محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در تماس تلفنی از صادق زیباکلام با تمام سابقه استادی و سی سال سابقه تدریس در دانشکده حقوق، اصلاً نمی گوید چه کسی و چرا این اتفاق افتاده است. آنچه آنها برای آن گفتند دارند

آیا وزرای علوم و روسای دانشگاه ها وظیفه دفاع از اساتید را ندارند؟

چه رئیس دانشگاه علامه و چه دانشگاه شریف دفاع از حقوق استاد برکنار شده را وظیفه خود نمی دانند. وزیر علوم هم همینطور است و هیچ مسئولیتی ندارد که هیات علمی دانشکده ها را مثل آب آشامیدنی رها کند تا به رئیس دولت برسد.

جالب اینجاست که آقای رئیسی سال ها یکی از عالی ترین مقامات قوه قضائیه بود و با این وضعیت قوه قضائیه را به سخره می گیرند که هیچ کاری نکرده است.

این جریان را در زمان آقای احمدی نژاد در سال 84 شاهد بودیم. به نظر شما آیا دولت آقای رئیسی همان سیاست های دولت نهم را دنبال خواهد کرد؟

قبل از انقلاب در دانشگاه رسم بر این بود که اگر هیئت علمی در آموزش و پرورش پذیرفته شود، جمع بندی گروه مربوطه است. تا درخواست همکاری هیات علمی وارد شود و این فارغ التحصیلان جایی باشند و گروه بیاید بررسی کند که آیا برای گروه علوم سیاسی مفید است یا خیر.

در دولت بازنشسته احمدی نژاد، دولت رئیسی را برکنار کردند

متأسفانه در دوره آقای احمدی نژاد یک اتفاق ناراحت کننده رخ داد و تقریباً هر بار که برای جلسه روز دوشنبه به معاونت علوم سیاسی رفتم، دیدم چهره جدیدی آمده و در جمع نشسته است و اساتید سه شنبه هر کدام را نگاه می کنند. دیگر. پرسیدند کیست و معلوم شد یکی از اعضای جدید هیات علمی فراکسیون است. یعنی سبک و سیاقی که در دوره آقای احمدی نژاد وجود داشت کاملاً به هم ریخته بود. و دپارتمان و دانشکده و اینها اصلاً ربطی به آن ندارند. آنها نمی دانستند که آیا یک عضو جدید ملحق می شود یا خیر.

در دوره احمدی نژاد افراد از این طریق وارد گروه های آموزشی دانشگاه های مختلف می شدند و معمولاً هیچکس برای اعتراض به استخدام این استاد که به گروه آموزشی پیوسته بود و محل بررسی مدارک تحصیلی اش حاضر نمی شد.

البته در زمان احمدی نژاد اخراج نشد و برخی از اساتید بازنشسته مجبور به این کار شدند، اما تا آنجایی که من یادم هست مثل دولت آقای رئیسی اخراج نداشتیم. اما اکنون افراد مختلفی به عنوان استاد استخدام می شوند و متاسفانه تعدادی از اساتید به انگیزه ها و دلایل سیاسی اخراج می شوند.

متأسفانه در حالی که در زمان احمدی نژاد افراد سرکش توسط دستگاه های دولتی مشخص می شدند و در دانشگاه ها جذب می شدند، اکنون در حالی که در دوران احمدی نژاد نیز همین اتفاق می افتد، آنها نیز کنار گذاشته می شوند.

اخراج اساتید سیاسی است

فکر نمی کنید یک کودتای علمی اتفاق می افتد؟

نه، من فکر می کنم این یک موضوع سیاسی است و اساتیدی که اخراج می شوند، اساتیدی هستند که نسبت به دانشجویان اخراج یا تعلیق شده ابراز همدردی کرده اند و به همین دلیل اخراج می شوند. دروس علمی و آموزشی شما به هیچ وجه مرتبط نیست و برای گرفتن سم چشم از اساتید دیگر دخالت نکنید چون پس فردا اول مهر اگر دانشگاه دانشجویان را تعلیق یا اخراج کند، اساتید باید بدانند که اگر بخواهند مداخله کنند و از دانشجویان حمایت کنند، خودشان در معرض خطر اخراج هستند.

سکوت اعضای هیات علمی در مقابل این اخراج ها بسیار دردناک است

بزرگترین گلایه من البته از هیات علمی و اساتیدی است که این اخراج ها را می بینند، اما متاسفانه سکوت می کنند و این بسیار دردناک است. وقتی گروه سیاسی دانشگاه تهران متوجه شد که زیبه کلام نباید سر کلاس برود، متاسفانه هیچ کدام از اینها نیست، گفتند امنیت چه ربطی دارد که بیاید و بگوید کی باید برود کلاس و کی نه؟

اگر اساتید حمایت نکنند برای دولت آقای رئیسی روشن می شود که در حالی که صدایی از بهشت ​​زهرا به گوش می رسد، متأسفانه صدای بسیاری از اساتید دانشگاه وجود ندارد و این جای تاسف دارد.

بیشتر بخوانید:

۲۷۲۱۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا