اخبار روز

اعلام زمان پرداخت باقیمانده مطالبات گندمکاران!/جزئیات

تاکنون، ۷۱ درصد از مطالبات گندمکاران به ارزش ۱۱۰۷ میلیارد تومان تسویه شده است. دولت در حال حاضر از همه روش‌های ممکن برای تعمیر کسری پرداخت تعهدات کشاورزان استفاده می‌کند.

به گزارش پی ام آپ، سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای با اشاره به اطلاعات منتشر شده در خصوص وضعیت تسویه بدهی دولت به گندمکاران، تاکید کرد: منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1402 کل کشور خرید تضمینی گندم 104.5 میلیارد تومان است. برای خرید 9 میلیون تن گندم نرخ مصوب کیلویی 11 هزار و 500 تومان بود و مقرر شد از طریق توزیع نهاده ها 1500 تومان به صورت غیر نقدی با نرخ ترجیحی رقم فوق اضافه شود.

پس از تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، دولت تصمیم گرفت 2000 تومان به عنوان پاداش تحویل به مبلغ نقدی قبلی افزایش دهد و همچنین یارانه 1500 تومانی نیز به نقدی و دریافتی کشاورزان به ازای هر کیلوگرم تبدیل شد. گندم در مجموع به 15000 تومان رسید.

کسری 50 هکتاری منابع به دلیل افزایش تولید گندم

در عمل بحمدالله با مناسب ترین شرایط اقلیمی و همت گندم کاران عزیز تولید گندم رشد چشمگیری را تجربه کرد و خرید تضمینی با رشد 44 درصدی به 10/34 میلیون تن رسید. حاصل این تغییرات، منابع لازم را تا سقف 155 هزار میلیارد تومان افزایش داد. بنابراین منابع در نظر گرفته شده در قانون بودجه کفاف تامین منابع مذکور را نداده و با کسری حدود 50 میلیارد تومانی مواجه شدند که تامین منابع جدید را ضروری کرد.

لازم به ذکر است که تاکنون 71 درصد از وام 110.7 میلیارد تومانی گندمکاران رفع شده است. دولت با ارائه طرح اصلاح بودجه 1402 در اوایل مرداد ماه، اقداماتی را برای جبران کسری تعهدات کشاورزان با تمام روش های ممکن آغاز کرد.

از این رو ضمن دعای خیر به تمامی کشاورزان زحمتکشی که گام مهمی در خودکفایی محصول اساسی گندم و امنیت غذایی کشور برداشتند، با تدابیر اتخاذ شده، منابع لازم برای بارندگی های غیر تورمی و غیر تورمی را از خداوند متعال خواستاریم. حداکثر تا پایان سال مهر کشاورزان محترم مابقی ماه پرداخت خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا