دانستنی ها

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا! | جزئیات

پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی، در خصوص فصل سرما و افزایش ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی اطلاعاتی ارائه داد.

وی تأکید کرد که اغلب عفونت‌های دستگاه تنفسی با یک ساده‌ترین سرماخوردگی آغاز می‌شوند ولی اگر صحیح مدیریت نشوند، به مشکلات جدی‌تری منجر می‌شوند، به ویژه در فصل سرما. او تأکید داشت که بیشترین این عفونت‌ها با پیشگیری قابل اجتناب هستند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هرچند واکسین‌ها برای برخی از عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه وجود دارند و برای افراد در معرض خطر توصیه می‌شوند، اما هر ساله ما با انتشار بالا و حتی موارد مرگ و میر ناشی از آنفولانزا مواجه هستیم.

طبرسی افزود: دو نوع واکسن 23 ظرفیتی و 13 ظرفیتی برای پیشگیری از ذات الریه وجود دارد و به افراد در معرض خطر توصیه می شود ابتدا واکسن 13 ظرفیتی و هشت هفته بعد واکسن 23 ظرفیتی تزریق کنند.

وی با بیان اینکه آنفولانزا نیز واکسن موثر و بسیار مفیدی دارد و می تواند نقش خوبی در پیشگیری از مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، گفت: عدم تزریق واکسن آنفولانزا به افراد در معرض خطر، سالمندان و افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی یا دیابت و همچنین سرطان توصیه می شود بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی این کار را در آستانه فصل پاییز و نزدیک به اوایل پاییز انجام دهند. مهر واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

عضو انجمن متخصصان عفونی و گرمسیری ایران گفت: تزریق واکسن آنفولانزا قبل از این زمان ممکن است تا پایان زمستان مصونیت طولانی مدت ایجاد نکند و در صورت تزریق دیرهنگام این احتمال وجود دارد که بدن فرد مبتلا شود. بدتر شدن شما دیرتر از حد انتظار مصونیت می گیرید که جواب نمی دهد

طبرسی افزود: اپیدمی آنفولانزا در ایران معمولا از اواسط سال شروع می شود مهر تا پایان سال شروع می شود و حتی ممکن است چندین موج دیگر را تکرار کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دنشوری گفت: در مورد واکسن آنفولانزا در صورت فوت زودهنگام مهر اگر یک ماه دیگر تزریق را شروع کنند، کمبودی وجود نخواهد داشت. امسال نیز مانند سال گذشته واکسن آنفولانزای ایرانی به مردم ارائه و برای استفاده توصیه می شود.

مطالعات انجام شده بر روی واکسن نوترکیب فلوگارد ایرانی، موثر بوده و تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده است.

طبرسی با بیان اینکه واکسن ایرانی آنفولانزا با فناوری نوترکیب تولید می شود، گفت: در فناوری نوترکیب، قسمت های مختلف ویروس آنفولانزا در شرایط خاص بازطراحی می شود و سازمان بهداشت جهانی سویه های ویروس آنفولانزا را در برخی کشورها در گردش شناسایی کرده است. در ماه های اخیر شناسایی و به تولیدکنندگان واکسن معرفی شده است. بنابراین، سازنده واکسن، واکسن آنفولانزا را برای دوره آینده تولید خواهد کرد. به عبارت دیگر، انواع ویروس آنفلوانزا که در کشورهای نیمکره جنوبی که زمستان را می گذرانند رایج است، توسط سازمان بهداشت جهانی به کشورهای تولید کننده واکسن در نیمکره شمالی اعلام می شود.

استاد بیماری‌های عفونی اظهار کرد: باید به نکته کووید هم توجه کنیم. خوشبختانه در حال حاضر هیچ مورد مثبتی گزارش نشده یا تعداد آنها کم است، اما در فصل سرما ممکن است با موج جدیدی از ابتلا مواجه شویم. در صورتی که درصد افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند یا دوزهای واکسیناسیون را کامل نگرفته‌اند، بالا باشد، توصیه می‌شود که واکسیناسیون کامل را انجام دهند.

وی در پایان افزود: البته، اگر فرد قبلاً واکسین کووید را دریافت کرده باشد و بیماری زمینه‌ای نداشته باشد، نیازی به تجدید واکسیناسیون کووید ندارد. با این حال، به افرادی که در معرض خطر عفونت‌های تنفسی قرار دارند، توصیه می‌شود که نکات بهداشتی و پیشگیری را جدی بگیرند و از ماسک استفاده کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا