اخبار روز

رکورد زدن قیمت فلافل در فروشگاه‌های اینترنتی! / گرانی عجیب غذاهای رستورانی!

فلافل غذایی است که همیشه به عنوان یک غذای ارزان قیمت شناخته می‌شود. اما حتی فلافل هم به تازگی رکورد جدیدی ثبت کرده و به قیمت 95 هزار تومان در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد.

در حالی که رستوران داران و فست فودی ها از کاهش چشمگیر مشتریان خود صحبت می کنند، بررسی سایت های فروش اینترنتی نشان می دهد که قیمت ساندویچ فلافل حتی به 95 هزار تومان هم رسیده است.

پس از اصلاح نظام یارانه ای، قیمت منوی فست فودها و رستوران ها به دلیل افزایش غذا به شدت گران شد. به طوری که قیمت فلافل که تا سال گذشته کمتر از 20 هزار تومان بود، امروز به حدود 40 هزار تومان رسیده و فروش اینترنتی آن هم به قیمت دو کیلو مرغ رسیده است.

افزایش ناگهانی قیمت ها دیگر اجازه غذا خوردن در رستوران ها را به خانواده نمی دهد چرا که امروز یک وعده غذایی یک خانواده چهار نفره بیش از نیم میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته نمایندگان اتحادیه، این امر منجر خلوت شدن رستوران ها و فست فودها و کاهش فروش آنها به نصف شد. در عین حال این صنف در زمان شیوع کرونا بیشترین آسیب را از این بیماری متحمل شد.

این اتفاق نوع جدیدی از فروش را در بین رستوران‌ها و فست فودی ها رایج کرد. از فروش غذاهای نیم پز گرفته تا فروش تکه های پیتزا. برخی دیگر سعی کردند با کاهش وزن و کیفیت غذا مشتریان خود را حفظ کنند.

چندی پیش علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس داران با اعلام اینکه مردم پس از شیوع بیماری کرونا دیگر غذای رستوران نخواهند پذیرفت، گفت:  گفت: افزایش نرخ غذا‌های رستورانی موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا شد.

به گفته وی تورم در کشور بر قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، ادویه، زعفران و… تاثیر داشته است؛ رستوران داران نیز به عنوان مصرف کننده در نظر گرفته می شوند و باید مواد گران قیمت پخت و پز را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: اتحادیه بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت دارد، تعرفه غذای رستوران پس از محاسبه قیمت مواد اولیه (براساس قبض روز)، حقوق کار، بیمه، مالیات و سود قانونی 20 درصد و غیره تعیین می شود.

در حال حاضر حتی قیمت ساندویچ فلافل در سایت های فروش اینترنتی 95000 تومان است. اما خرید ساندویچ فلافل در فست فود بسته به تعداد فلافل و مخلفات بین 35 تا 45 هزار تومان هزینه دارد.

در حالی که قیمت اکثر غذاهای بخارپز تا سال گذشته زیر 50 هزار تومان بود، امروز به بالای 120 هزار تومان رسیده است که افت کیفیت در اکثر این غذاها مشهود است. رستوران‌داران این امر را به افزایش چند برابری برنج، روغن، لوبیا، مرغ، نوشیدنی‌ها و غیره نسبت می‌دهند.

بررسی ها نشان می دهد که کاهش تقاضا فقط به صنعت پذیرایی محدود نمی شود. رستوران های فست فود، آب میوه فروشی ها، بستنی فروشی ها، کافه ها و … در حال حاضر وضعیت مشابهی را تجربه می کنند.

برخی از مسئولان صنفی از گسترش سفارش غذای نیم بها می‌گویند و می‌گویند: وضعیت اقتصادی بنگاه‌های تجاری به‌ویژه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌ها نسبت به ابتدای شیوع کرونا بهتر شده است، اما قیمت مواد غذایی از ابتدا افزایش یافته است امسال به قدری افزایش یافته است که کارآفرینان این صنعت و افرادی که برای خوردن غذای مورد علاقه خود می آیند دیگر قادر به نفس کشیدن نیستند.

دیگه فلافل نمیتونی بخوری!

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا