اخبار روز

رویدادهای اقتصادی مثبت در پیش است!

به نقل از شمانیوز، به گزارش پی ام آپ، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کرمان مدعی وجود 24 عضو در کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شد. گزارش خوبی است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رتبه اول نظارتی و وظایف تقویمی را به خود اختصاص داده است و رتبه اول تصویب قوانین در مجلس یازدهم مربوط به این کمیسیون است، گفت: اولین درخواست مجمع نمایندگان جلسه شورای اسلامی استان کرمان با رئیس جمهور محترم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه در این جلسه برای طرح و پیگیری مشکلات استان پیگیر هستیم، افزود: نشست مجمع نمایندگان با وزرا نیز به صورت جداگانه پیگیری می شود.

وی با اشاره به علت شرایط جنوب استان گفت: نظر ما در مجمع نمایندگان استان کرمان توازن منطقه ای و توسعه متوازن در اقصی نقاط استان است.

پورابراهیمی با بیان اینکه نقشه واحدهای صنعتی نشان می دهد که بیشتر واحدهای صنعتی در شمال استان واقع شده اند، ادامه داد: بنگاه های اقتصادی و گردشگری نیز در شمال استان مستقر هستند که از این ظرفیت به جز در جنوب استان استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه ابزار مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت، سوال از وزیر، استیضاح، اعمال ماده 234 و در نهایت سلب صلاحیت است، گفت: در دوره قبل چهار سوال از رئیس جمهور شد که از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شورای اسلامی در حال حاضر در حال برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران است، اظهار داشت: اجرای اصل ۲۳۴ در حال انجام است.

وی در رابطه با کاهش ارزش پول ملی گفت: عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی تورم است و همچنین مهمترین مشکل مردم تورم است و یکی از دلایل آن تاثیر منفی تحریم ها و تا حدی عوامل داخلی که بیشتر از عوامل خارجی در ایجاد این عوامل نقش دارند.

پورابراهیمی با بیان اینکه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی باید ناترازی بودجه را حل کنیم، گفت: برنامه امروز مجلس و دولت در برنامه هفتم توسعه این است که بتوانیم ساختارهای اقتصادی در درون را اصلاح کنیم تا از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر کاهش ارزش پول ملی عوامل خارجی است، ادامه داد: فعال شدن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در خارج از کشور و کشورهای همسایه در ماه های اخیر سرعت گرفته است و خبرهای خوبی از دسترسی کشور به منابع در خارج از کشور داریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس درباره وضعیت صندوق بازنشستگی مس گفت: حدود 6 هزار نفر در صندوق بازنشستگی مس عضویت دارند و تنها صندوق موفق کشور است.

وی با بیان اینکه طمع وزارت کار با تفسیر غیرقانونی از آنچه که داشت منجر به تصمیم گیری در این خصوص شد، ضمن اینکه اصلاح اساسنامه مربوط به صندوق های نتراز است، ادامه داد:همه مصوبات هیئت وزیران در هیئت تطبیق مقررات مجلس می‌آید و ما در این زمینه کوتاه نمی‌آییم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه خط انتقال آب خلیج فارس برای صنعت به استان کرمان در سال های اخیر به بهره برداری رسیده است، افزود: با توجه به مشکل آب در شهر کرمان، معادل 30 میلیون مترمکعب از این خط برای رفع مشکل آب مورد نیاز است. مشکل و مثبت ترین آن این است که در دراز مدت مشکل آب شرب شهر کرمان را حل می کند و باید روند اجرایی آن تسریع شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال باید منابع آبی را مدیریت کنیم و استفاده صحیح از منابع آبی باید کشت شود، گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود، اگر بتوانیم 10 درصد در این زمینه صرفه جویی کنیم. بخش اگر این کار را انجام دهیم اتفاق مهمی رخ می دهد در حالی که هنوز دو سوم آبیاری در بخش کشاورزی استان کرمان غرقابی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: در کرمان بزرگترین پروژه فاضلاب شهری کشور اجرا شد و طی توافقی در اختیار صنعت قرار گرفت تا این آب را استخراج و استفاده کند و آبی که داده شد. به صنعت برای شرب استفاده شد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در مجلس نیاز به توضیح دارد ادامه داد: در مجلس یازدهم قانونی را که سال ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی روی زمین مانده بود، در حوزه سامانه پایانه های فروشگاهی تصویب کردیم.

پورابراهیمی عنوان کرد: سنگر اول حل ناترازی بودجه در اقتصاد کشور، مالیات است و باید تعیین تکلیف کنیم و در سال گذشته با اتصال صندوق‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی، افزایش 70 درصدی میزان وصول مالیات بر ارزش افزوده با کاهش نرخ مالیات بر بنگاه‌ها اتفاق افتاد.

وی افزود: نرخ مالیات مشاغل اقتصادی طی دو سال گذشته در دو مرحله 7 واحد درصد کاهش یافته است، این در حالی است که بهره وری از دیگر محورهای مهم ما در کنار مالیات است و البته نمی توان از عوامل خارجی نیز غافل شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در حوزه سیاست های ارزی، عوامل خارجی است، گفت: دشمنان جمهوری اسلامی از سال 90 با تمام قوا تحریم هایی را علیه ایران اعمال کردند که بی سابقه است. در تاریخ جهان و با پدیده هایی مواجه هستیم که دست ما نیست و البته باید به دنبال توانمندسازی درونی باشیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت قبل این بود که مشکلات را فقط از طریق مذاکرات هسته ای حل کند، افزود: حرف ما این است که مذاکرات باید دنبال شود اما باید تلاش کنیم از داخل هم پیگیری کنیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: با تحولات منطقه، اصلاح ساختار اقتصادی داخلی و دیپلماسی؛ وقایع مثبتی در پیش است، گفت: امروز پرچم جمهوری اسلامی در بسیاری از نقاط تک رقمی دنیا برافراشته است و همان طور که در این حوزه‌ها در شرایط تحریم به موفقیت رسیدیم، در عرصه اقتصادی نیز دهه آینده را به دهه پیشرفت اقتصادی تبدیل خواهیم کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا