اخبار روز

دهک‌بندی یارانه‌ها با اعتراض روبرو شد!/ نحوه اعتراض!

جزئیات دقیق مربوط به اعتراض دهک بندی‌ها را از اینجا بخوانید.

با پیاده‌سازی طرح کالابرگ الکترونیک در پنج دهه‌ی اول، تنها بازرگانانی که از امتیاز تشویقی طرح بهره‌مند خواهند شد، آنهایی هستند که از ۱۱ ماده کالایی اصلی که در طرح تعریف شده است فروش داشته‌اند و همچنین از میان ۹۰ هزار فروشگاهی که به طرح متصل شده‌اند خریداری و استفاده کرده‌اند. همچنین، با این طرح، درآمدی در دهه‌ی اول برای تنظیم کنندگان به دست می‌آید.

در پی حفظ سطح تأمین غذایی مردم و پیشگیری از افزایش تورم، طرح کالابرگ الکترونیکی راه‌اندازی شده است. از طریق این طرح، ۱۱ قلم مواد غذایی اساسی به‌عنوان بخشی از سبد تغذیه‌ای استاندارد تعریف شده‌اند. با مراجعه به فروشگاه‌های مرتبط با این طرح، هر خانواده می‌تواند به راحتی و با استفاده از یارانه‌های موجود، این مواد غذایی را تهیه کند.

این ۱۱ قلم شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر UF، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر می‌باشند. از طریق این طرح، با ارائه بهترین شکل دسترسی به این مواد غذایی ضروری برای همه، پیش از هر اقدامی برای رفع مشکلات تغذیه‌ای، اقدامات لازم انجام می‌شود. هر خانواده با مراجعه به یکی از فروشگاه‌های مشترک این طرح، می‌تواند خرید خود را با قیمتی منطقی انجام دهد و در کنار حفظ سطح تأمین غذایی خانواده خود، از این مزایا برخوردار شود.

چندی پیش همزمان با آغاز هفته دولت، سید صولت مرتضوی، وزیر رفاه، اعلام کرد که یارانه تشویقی، که در سه دهک اول پرداخت می‌شد، ارتقاء یافته و به ۵ دهک گسترش پیدا کرده است. به این صورت که اگر افراد سه دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه خود را به واسطه کالابرگ به ازای ۱۱ کالا خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند شد.

برای اینکه بهره‌مندی از این طرح اختیاری شود، هر کسی بخواهد می‌تواند این ۴۰۰ هزار تومان را نقدی دریافت و کالای دیگری خریداری کند. در صورتی که افراد ۲۰۰ هزارتومان را از سبد غذایی خود خریداری کنند، ۲ امتیاز به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. امتیاز اول مربوط به پوشش دادن فاصله تورم توسط دولت است و امتیاز دوم به دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافی مرتبط است. اما این تصمیم بر اساس نظر مردم و ادغام کالاهای مصرفی این دو سال گذشته به وجود آمده است.

البته چندی پیش و همزمان با آغاز هفته دولت، سید صولت مرتضوی، وزیر رفاه اجتماعی از افزایش یارانه تشویقی سه دهک برتر به دهک پنجم در قالب کالابرگ خبر داد. . به عبارتی اگر 5 دهک اول 50 درصد یارانه خود را از طریق کالا برگ (11 محصول) خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت 120 هزار تومان یارانه تشویقی می شوند.

یعنی بهره مندی از طرح فوق اختیاری است و هرکسی می تواند این 400 هزار تومان را نقدا دریافت کند و کالای دیگری بخرد اما در صورت خرید 200 هزار تومان از سبد غذایی 2 امتیاز تعلق می گیرد. نکته اول اینکه دولت شکاف تورمی را پوشش می دهد و نکته دوم اینکه 120 هزار تومان دیگر دریافت می کند.

اما تردیدهایی در این زمینه از سوی افکار عمومی به وجود آمده است و وزارت رفاه به سوالات متداول درباره طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی پاسخ داده است:

چه کسانی واجد شرایط دریافت اعتبار هستند؟

خانوارهایی که بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها مشمول دریافت یارانه می شوند.

– من واجد شرایط دریافت بوده ام اما اعتبار دریافت نکرده ام؟

پس از نصب اپلیکیشن “شما” برای مشاهده مانده اعتبار اقدام کنید. خانوارهایی که بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها مشمول دریافت یارانه می شوند.

– من مشمول یارانه نیستم، در این شرایط باید چه کار کنم؟

برای ثبت درخواست تأیید وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سایت WWW.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

– مبلغ اعتبار چقدر است؟

مبلغ اعتبار مبلغ یارانه دریافتی خانوار است.

– اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانواده شارژ می شود؟

اعتبار به سرپرستان خانوار واگذار شده و امکان خرید با تمامی کارت های بانکی سرپرستان خانوار وجود دارد.

– اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

اعتبار به حساب بانکی واریز نمی شود. این اعتبار روی کد ملی محاسبه می شود. امکان خرید با استفاده از تمامی کارت های بانکی سرپرست خانواده وجود دارد.

– پیامک شارژ/درآمد دریافت نکرده ام. چگونه می توانم موجودی اعتبار خود را جویا شوم؟

میزان اعتبار و موجودی به دو صورت قابل مشاهده است: با شماره گیری کد دستوری *788*#28 یا با استفاده از اپلیکیشن “شما” که می توانید از طریق مارکت یا برنامه های مایکت با مراجعه به وب سایت خود به نشانی Shoma .sfara.ir به آن دسترسی داشته باشید. آی تی. گوشی های دارای سیستم عامل Ios باید مستقیما از سایت خود به آدرس Shoma.sfara.ir دانلود کنند.

چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت های بانکی متعلق به سرپرستان خانوار و مشاوره از فروشگاه های مجاز که در اپلیکیشن “شما” و یا در سایت Shoma.sfara.ir درج شده اند، می توان به صورت اعتباری خرید کرد.

محصولاتی که شامل اعتبار هستند کدامند؟

محصولات اساسی عبارتند از: شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم مرغ، روغن مایع، پاستا، شکر، شکر و برنج. برای مشاهده جدول اجناس می توانید به اپلیکیشن “شام” یا سایت Shoma.sfara.ir مراجعه کنید.

آیا محصولات خاصی در این طرح ارائه می شود؟

خیر، مردم می توانند از گروه محصولات تبلیغ شده و هر برندی که می خواهند خرید خود را انجام دهند.

چه عملیاتی تحت پوشش قرار می گیرد؟

فروشگاه های عمده فروشی، خواربار فروشی، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های لبنیات و پروتئین، تعاونی های مصرف و فروشگاه های زنجیره ای.

آیا امکان خرید در فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد؟

بله، لیست فروشگاه های مجاز و آدرس آنها با مراجعه به وب سایت آنها به نشانی Shoma.sfara.ir یا از طریق اپلیکیشن «شما» قابل مشاهده است.

– آیا می توان تمام اعتبار را صرف خرید یک یا چند کالای اساسی کرد؟

بله، این امکان برای افراد وجود دارد که بر اساس انتخاب خود و تا سقف اعتبار خود، کالاهای اساسی را به مقدار کمتر یا بیشتر خریداری کنند.

– آیا برای یک بار خرید باید از اعتبار خود استفاده کنم یا امکان استفاده از اعتبار برای چند خرید وجود دارد؟

بله امکان استفاده از اعتبار در مراحل مختلف خرید وجود دارد.

آیا شارژ اعتبار ماهیانه است؟

بله یارانه ماه بعد یک ماه قبل به حساب صورتحساب الکترونیکی سرپرست خانوار واریز می شود.

– ایراد عشریه و ثبت درخواست تجدید نظر چیست؟

ثبت اعتراض به تخریب منازل صرفا در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir امکان پذیر است و تا تاریخ نتیجه اعتراض دریافت شد. فقط از طریق این وب سایت

– چگونه می توان از اعتبار برای خرید استفاده کرد؟

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های مجاز و استفاده از کارت سرپرست خانواده به عنوان خریدهای عادی از طریق دستگاه کارتخوان اقدام به خرید نمایید.

– آیا دارنده کارت باید به فروشنده کمیسیون پرداخت کند؟

خیر، خرید در طرح کاتالوگ الکترونیک مانند خریدهای معمولی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

در کدام فروشگاه ها می توانید با این طرح خرید کنید؟

فروشگاه های مجاز که آدرس آنها با مراجعه به سایت آنها به نشانی shoma.sfara.ir و یا از طریق اپلیکیشن “شما” قابل مشاهده است.

آیا امکان استفاده از اعتبار برای خرید اینترنتی وجود دارد؟

بله، به زودی امکان خرید در فروشگاه های مجازی که به سیستم شما متصل هستند، وجود خواهد داشت.

آیا می توان از کارت بانکی همه اعضای خانواده استفاده کرد؟

خیر فعلا با تمامی کارت های بانکی سرپرست خانواده امکان خرید وجود دارد.

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری می توانید در تاریخ واریز یارانه نقدی مانند قبل آن را بصورت نقدی برداشت نمایید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا