عمومی

روسیه و ایران یک مسیر تجاری می سازند که تحریم ها را نادیده می گیرد

بلومبرگ گزارش داده است که مسیر تجاری بین قاره ای جدیدی که ایران و روسیه در حال ساخت آن هستند، گذرگاهی به طول 3000 کیلومتر (1860 مایل) است که از دسترس هر گونه مداخله خارجی خارج است.

دو کشور میلیاردها دلار برای تسریع تحویل محموله ها در امتداد رودخانه ها و راه آهن های متصل به دریای خزر هزینه می کنند. داده‌های ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است نشان می‌دهد که ده‌ها کشتی روسی و ایرانی – از جمله برخی که مشمول تحریم‌ها هستند – در حال تردد در این مسیر هستند.

این گزارش می افزاید که این پروژه عظیم نمونه ای از این است که چگونه رقابت قدرت های بزرگ به سرعت در حال تغییر شکل شبکه های تجاری در اقتصاد جهانی است که به نظر می رسد در حال تقسیم شدن به بلوک های رقیب است. روسیه و ایران، تحت تحریم‌های تحریم‌ها، به سمت یکدیگر می‌چرخند و هر دو به شرق نیز نگاه می‌کنند.

بلومبرگ همچنین گفت که هدف محافظت از پیوندهای تجاری در برابر مداخلات غرب و ایجاد پیوندهای جدید با اقتصادهای غول پیکر و در حال رشد سریع آسیا است.

کریدور تجاری در حال ظهور به روسیه و ایران این امکان را می دهد که هزاران کیلومتر از مسیرهای فعلی خود را حذف کنند. در انتهای شمالی آن دریای آزوف قرار دارد که توسط شبه جزیره کریمه، سواحل جنوب شرقی اوکراین – از جمله بندر ماریوپل – و دهانه رودخانه دان محصور شده است.

در اوایل ماه جاری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با فهرست کردن دستاوردهای کشورش از جنگ در اوکراین، گفت که دریای آزوف برای روسیه «به دریای داخلی تبدیل شده است».

از آنجا شبکه‌های رودخانه‌ای، دریایی و ریلی تا قطب‌های ایران در دریای خزر و در نهایت اقیانوس هند گسترش می‌یابد. پوتین اهمیت آن انتهای کریدور را نیز برجسته کرده است.

او در یک مجمع اقتصادی در ماه سپتامبر بر لزوم توسعه زیرساخت‌های کشتی، ریلی و جاده‌ای در طول مسیر تاکید کرد که «فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های روسی برای ورود به بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و آفریقا فراهم می‌کند و تامین را تسهیل می‌کند. در ازای این کشورها،» در ادامه این گزارش آمده است.

MNA/PR


Source

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا