اخبار روز

روزنامه نگار برجسته لبنانی درگذشت

طلال سلمان روزنامه نگار و بنیانگذار روزنامه لبنانی السفیر جمعه گذشته در سن 85 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، وی در 5 اسفند 1353 روزنامه مستقل السفیر را با شعار «روزنامه لبنان در جهان عرب و روزنامه وطن عربی در لبنان» تأسیس کرد و آن را «صدای کسانی که منبر ندارند» نامید. صحبت”.

السفیر سال‌ها مرجع رسانه‌ای در لبنان و تحولات کشورهای عربی بود و به عنوان یک تأثیر مهم و قدرتمند بر افکار عمومی لبنان، کشورهای عربی و سایر کشورها تلقی می‌شد.

طلال سلمان در سال 1938 در روستای شمستر، ناحیه هورمل، استان بعلبک به دنیا آمد. پدرش ابراهیم اسد سلمان و مادرش فهدة العطات نام داشت. در سال 1967 با عفاف محمود الاسد اهل روستای الزراریه در جنوب لبنان ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند به نام‌های حنادی، رابعه، احمد و علی شد.

همان طور که خود طلال سلمان می گوید، در اواخر دهه پنجاه قرن گذشته سفری دشوار را در دنیای مطبوعات و رسانه ها آغاز کرد، سفری که برای «یکی از فارغ التحصیلان بیروت، پایتخت فرهنگی عرب، سفری دشوار به حساب می آمد. هویت “. همانطور که خود در شرح حال خود آورده است، کار خود را به عنوان سردبیر در مجله “الحوادث” آغاز کرد، سپس به عنوان خبرنگار در روزنامه “الشرق” و سپس به عنوان معاون سردبیر ” الحوادث».» مجله. خودش ادامه داد.

پس از مدتی مسئولیت سردبیری مجله «الاحد» را بر عهده گرفت و در پاییز 1962 به کویت رفت و مجله «دنیای العروبه» را که توسط دارالنشر «دارالعربه» سردبیری می کرد تأسیس کرد. رای العام در کویت، اما در این سفر بیش از شش ماه در کویت ماند و سپس به بیروت بازگشت و مجله «الصیاد» را تأسیس کرد و سپس به مجله «الحریه» رفت تا در زمینه اصلی خود کار کند. نویسندگان

وی پس از سالها تجربه مطبوعاتی و رسانه ای، روزنامه «السفیر» را در 26 مارس 1974 تأسیس کرد و از سال 1976 تا 2015 عضو شورای سندیکای مطبوعات لبنان بود.

سرمقاله های طلال سلمان با عنوان «علی الطارق» در روزنامه السفیر، هر خواننده ای را با شخصیتی با موقعیت قوی و باثبات، بدون تأثیر جو و سال ها هیچ تغییری در مواضع ملی و میهنی خود در مورد مسائل مهم، جهان عرب را معرفی می کرد. مانند فلسطین و مقاومت، تغییری نکرده است. «ضمیمه فرهنگی» روزنامه السفیر که طی سالیان متمادی منتشر شد، جنبه دیگری از شخصیت فرهنگی، سیاسی و ادبی او را نشان داد که هر خواننده ای را مجذوب خود می کرد و طیف وسیعی از روشنفکران جهان عرب را با خود همراه می کرد.

این چهره برجسته رسانه ای عرب به دلیل مواضع سیاسی خود در سال 1984 در مقابل منزلش مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به طرز معجزه آسایی از این ترور جان سالم به در برد، اما آثار این انفجار وحشت تا پایان عمر بر صورت و سینه وی باقی ماند. زندگی پیش از این بمب دیگری مقابل خانه وی منفجر شد و در اول نوامبر 1980 چاپخانه روزنامه السفیر مورد حمله تروریست ها قرار گرفت و منفجر شد.

طلال سلمان در 13 آذر 1396 به دلیل مشکلات اقتصادی داوطلبانه شمع روزنامه السفیر را خاموش کرد و با انتشار سرمقاله 43 سال پیش به عنوان آخرین سرمقاله السفیر در سال 2017، محبت آمیزترین و محبت آمیزترین سخنان عاطفی را گفت. وداع با خوانندگان السفیر و قسمتی از آن نوشت: «ما حق داریم نفس خود را تازه کنیم و کوتاه و صمیمانه بگوییم: سپاس».

از ژانویه 2017 تا پایان سال 2022، طلال سلمان به نوشتن سرمقاله های «علی الطارق» در وب سایت خود (https://talalsalman.com) و به عنوان بستری برای ارتباط با کسانی که برای 43 سرمقاله می نویسند، ادامه داد. سال ها. در روزنامه السفیر به دنبال او رفتند. شمع این صفحه نیز با مرگ طلال سلمان بار دیگر سوم است شهریور 1402 برای همیشه خاموش شده است.

کتاب های طلال سلمان:

با جنبش های فتح و فدائیان (دارالعوده 1969).

مزخرفات در مورد دریاچه لیمان (1984).

به شاهزاده خانمی به نام بیروت (1985).

سنگی که شب شکست را می شکافد. (1992).

شکست سرنوشت نیست (1995).

در راه… درباره دموکراسی، عربیت و اسلام (2000).

یادداشت هایی در فرهنگ و ادبیات (1380).

سرنگونی رژیم های عربی از فلسطین تا عراق (2004).

یادداشت هایی درباره فرهنگ، ادبیات و عشق (2009).

لبنان عرب و ناسیونالیسم عرب (2009).

نوشته ای بر دیوار مطبوعات (2012).

با طلوع خورشید (2012).

یادداشت هایی در مورد فرهنگ، ادبیات و عشق (2014).

با طلوع خورشید (2014).

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا