اخبار روز

روایتی شگفت‌انگیز از شکار موجودات فرازمینی در اعماق اقیانوس!/ تصاویر

محققان به تازگی اعلام کردند که در اقیانوس اطلس جنوبی موجودی با ۲۰ بازو کشف شده است، که دارای ظاهری فرازمینی و بدنی شبیه به توت‌فرنگی می‌باشد.

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که در آب‌های عمیق و تاریک اقیانوس چه نوع موجوداتی زندگی می‌کنند؟ وقتی متوجه می‌شوید که موجوداتی زیر آب وجود دارند که شکلشان به فرازمینی‌ها شباهت دارد، این واقعیت می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

تازه‌ترین اکتشاف دانشمندان: موجود با ۲۰ بازو در اقیانوس اطلس جنوبی با ظاهری عجیب و فرازمینی مشاهده شده است. این موجود دریایی عجیب به نام “ستاره پر توت‌فرنگی” (Promachocrinus fragarius) شناخته می‌شود و در قطب جنوب به دنبال این نام نامگذاری شده است. این موجود تعلق به گروهی از حیوانات به نام کرینوئیدها دارد و به عنوان دومین نمونه از ستاره‌های دریایی پرمانند که تا به حال مشاهده شده است، به‌شمار می‌رود.

موجود فرازمینی در اعماق تاریکی/عکس

کرینوئیدها چه نوع موجوداتی هستند؟

کرینوئیدها نوعی از بی مهرگان دریایی هستند که صدها میلیون سال در اعماق دریا زندگی می کنند. آنها مربوط به ستاره های دریایی و خیارهای دریایی هستند اما ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

موجود فرازمینی در اعماق تاریکی/عکس

کرینوئیدها دارای بدن مرکزی هستند که دارای دهان و مقعد در سمت بالا است، و بازوهایی به شکل حلقه دارند. این بازوها با ساختارهای ریز مو مانندی به نام “پینول” پوشانده شده‌اند که به آنها کمک می‌کند تا پلانکتون و ذرات غذایی دیگر را از آب بردارند. همچنین، برخی از کرینوئیدها دارای زائده‌های بلندی به نام “سیری” هستند که از آنها برای چسباندن خود به سنگ‌ها یا سطوح دیگر استفاده می‌کنند.

دو نوع اصلی کرینوئیدها وجود دارد: کرینوئیدها و ستاره های پر. کرینوئیدها ساقه ای دارند که بدن آنها را به کف دریا می چسباند، در حالی که ستاره های پر می توانند ساقه خود را جدا کرده و از بازوهای خود برای شنا آزادانه استفاده کنند. ستاره‌های پر همچنین می‌توانند از حلقه‌های خود برای خزیدن روی زمین استفاده کنند یا برای محافظت در یک توپ جمع شوند.

چگونه محققان 20 بازو را در اقیانوس کشف کردند؟

گونه جدید Promachocrinus fragarius توسط تیمی از محققان موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در UC San Diego، موزه استرالیای غربی کشف شد.

موجود فرازمینی در اعماق تاریکی/عکس

به منظور کشف این موجودات جدید، که رنگ‌های آن‌ها از بنفش تا قرمز تیره متغیر است، محققان توری را در مناطقی از اقیانوس جنوبی جهت جمع‌آوری نمونه‌های این موجودات کاوش کردند. آنها نمونه‌هایی از کرینوئیدها را از مکان‌های مختلف در اقیانوس قطب جنوب با استفاده از شبکه‌ها و ربات‌های زیر آب جمع‌آوری کردند. پس از آن، DNA و مورفولوژی (شکل و ساختار) آنها را جهت شناسایی این موجودات تجزیه و تحلیل کردند.

ستاره پر توت‌فرنگی قطب جنوب با ۲۰ بازو با ضربان ریتمیک از بازوهای خود شنا می‌کند. محققان که از یافته‌های خود متأثر بودند، سپس نمونه‌های پر دریایی که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ شکار شده بودند و تصور می‌شد P.kerguelensis هستند، را مورد بررسی قرار دادند.

موجود فرازمینی در اعماق تاریکی/عکس

محققان دریافتند که در واقع هشت نوع مختلف ستاره پر در اقیانوس قطب جنوب وجود دارد که چهار تای آنها کاملاً جدید و ناشناخته بودند. چهار نفر دیگر قبلا دیده و جمع آوری شده بودند اما نامشان فاش نشد.

در ماه ژوئیه ۲۰۲۳، محققان موفقیت خود در کشف موجودی با ۲۰ بازو در اقیانوس را در مجله “Invertebrate Systematics” منتشر کردند. ستاره پر توت‌فرنگی قطب جنوب یکی از بی‌نظیرترین گونه‌ها در میان این هشت گونه جدید است. این موجود بیگانه‌مانند حدود ۲۰ بازو دارد که طول آن‌ها به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد و بدنی به رنگ صورتی مایل به قرمز با یک برآمدگی در بالایش دارد.

ستاره پر توت فرنگی قطب جنوب نام خود را از شباهت به سر توت فرنگی برداشته است که از بدنش زائده‌های مانند رشته بیرون زده و با آن‌ها خود را به کف دریا می‌چسباند. وقتی این ستارگان حرکت می‌کنند، بازوهای خود را پهن کرده و با نبض‌های منظم به شکل پارو در آب می‌زنند؛ این عمل باعث رقص ایشان در آب می‌شود و با هزاران رشته ریز مخاطی در امتداد بازوهایشان پلانکتون‌ها را شکار می‌کنند. همچنین، این ستاره دارای حلقه‌هایی به طول حدود ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) است که در انتهای آن‌ها پنجه‌های کوچکی قرار دارد.

محققان فرض می کنند که ستاره دریایی قطب جنوب در آب های عمیقی بین 100 تا 1000 متر زیر سطح زندگی می کند. با کشف 20 موجود بازویی در اقیانوس، محققان به اطلاعات جدید و جذابی دست یافتند و دریافتند که این گونه های عجیب از پلانکتون ها و مواد آلی تغذیه می کنند.

موجود فرازمینی در اعماق تاریکی/عکس

چرا این کشف اینقدر مهم است؟

کشف یک موجود 20 دستی در اقیانوس اطلس جنوبی دانش ما را در مورد تنوع و تکامل نیلوفرهای دریایی، که از قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین هستند، گسترش می دهد. کرینوئیدها زمانی بر دریاهای سیاره جوان ما تسلط داشتند، اما بسیاری از آنها، همراه با 95 درصد حیات روی زمین، طی رویداد انقراض دسته جمعی پرمین در حدود 251 میلیون سال پیش از بین رفتند.

علاوه بر این انقراض، کرینوئیدها از چندین انقراض جمعی دیگر نیز به سالمی جان خود درآمده‌اند. آنها همچنین با محیط‌های متنوعی، از صخره‌های استوایی تا دریاهای قطبی، سازگاری یافته‌اند.

این کشف فوق‌العاده همچنین نیاز به اکتشاف و حفاظت بیشتر در اعماق اقیانوس را که زیستگاه بسیاری از گونه‌های ناشناخته و در خطر انقراض قرار دارند، به وضوح نشان می‌دهد. اعماق اقیانوس با تهدیدات متعددی از جمله تغییرات آب و هوا، آلودگی، صید بی‌رویه و استخراج معدنی مواجه هستند. این تهدیدها نه تنها بر بقای گونه‌های فردی بلکه بر کارایی کل اکوسیستم‌ها نیز تأثیر می‌گذارند.

محققان امیدوارند که کشف موجودی با ۲۰ بازو در اقیانوس تحول‌آفرین‌ترین‌ها را برای تقدیر و حفاظت از موجودات شگفت‌انگیزی که در عمق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، ایجاد کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا