اخبار روز

رو شدن دست همسر نخست وزیر استونی، او را در منگنه قرار داد! / اتهامات ادامه دار به کاجا کالاس!

به تازگی با انتشار خبری مبنی بر همکاری همسر نخست وزیر استونی با روسیه او که حامی اوکراین بوده است بسیار زیر منکنه قرار دارد و اتهامات زیادی به او وارد شده است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع خواهید خواند.

روزنامه «تگس سایتونگ» در مطلبی نوشت: احتمالاً روزهای «کاجا کالاس» نخست وزیر استونی به شماره افتاده است. دلیل این امر رسوایی روابط تجاری آروو هالیک، همسر کالاس است که این روزها نه تنها در این کشور بالتیک بلکه در خارج از کشور نیز خبرساز شده است. پخش کننده عمومی ERR استونی روز چهارشنبه گزارش داد که هالیک تنها مالک Novaria Consulting است که از طریق آن حدود 25 درصد از سهام Star Logistics را در اختیار دارد.

این شرکت به نمایندگی از سازنده بسته بندی استونیایی AS Metaprint کالا را به روسیه حمل کرد. به نوشته روزنامه استونیایی Eesti Päevaleht، از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در 24 فوریه 2022 تا نوامبر گذشته، ارزش این کالاها به 17 میلیون یورو رسیده است.

کالاس پس از افشای یک رسوایی به این موضوع کاملا غیرحرفه ای پاسخ داد. او در ابتدا وانمود کرد که به اندازه کافی از فعالیت های تجاری شوهرش مطلع نیست. مدت کوتاهی پس از آن، او توضیح داد که این شرکت یک ماه پس از شروع جنگ، فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده است، زیرا دیگر از نظر اخلاقی قابل توجیه نیست.

متأسفانه، بعداً مشخص شد که کالاس به شوهرش وام 350000 یورویی قرض داده است که ادعا می‌کند برای معاملات با روسیه استفاده نشده است. البته آروو هالیک شخصاً نمی خواهد چیزی در مورد نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه از طریق رفتار تجاری خود بداند. این موضوع در حال حاضر قابل توجیه نیست.

کاجا کالاس، نخست وزیر استونی از ژانویه 2021، قبل از شروع جنگ در کنار اوکراین قرار گرفت و اولین تحویل تسلیحات به کیف را آغاز کرد. در انتخابات پارلمانی مارس 2023، حزب اصلاحات لیبرال کالاس 31.2 درصد آرا را به دست آورد و با سوسیال دموکرات ها و لیبرال ها Eesti 200 دولت تشکیل داد.

اورماس راینسالو، رهبر حزب ایساما، میهن و وزیر امور خارجه تا ژانویه گذشته، شایستگی کالاس برای پست نخست وزیری را به دلیل دوگانگی او رد کرد. به گفته وی، این کشور سرمایه اخلاقی خود را قمار کرده و خطر امنیتی ایجاد کرده است. وی تاکید کرد: استونی در حال از دست دادن اعتبار برای سیاست تحریم های قوی و حمایت قوی تر از اوکراین است.

وجهه کالاس در بین استونیایی ها نیز آسیب قابل توجهی دیده است. بر اساس آخرین نظرسنجی ها، اکنون 66 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند که او باید استعفا دهد. تنها 29 درصد خواهان ماندن او در سمت خود هستند.

دو کمیته پارلمانی در دو هفته آینده در مورد این پرونده تشکیل جلسه خواهند داد و برخی از سؤالات ناخوشایند از نخست وزیر مطرح خواهد شد. مشخص نیست در آینده نزدیک تصمیمی اتخاذ خواهد شد یا خیر.

مخالفان و چندین رسانه در استونی خواستار استعفای همسر کاجا کالاس نخست وزیر استونی به دلیل روابط حرفه ای او با روسیه شده اند. حزب اپوزیسیون مرکزی این کشور اخیراً از مذاکره در مورد درخواست عدم اعتماد به نخست وزیر خبر داد، در حالی که حزب اپوزیسیون اسامه گفت کالاس باید فورا استعفا دهد زیرا “منافع و شهرت استونی به شدت آسیب دیده است.” کالاس خواستار توضیح در مورد این موضوع شد.

چندی پیش، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی عمومی گزارش دادند که یک شرکت تدارکات که بخشی از آن متعلق به آروو هالیک، همسر کالاس است، در روسیه به فعالیت خود ادامه می دهد.

پس از انتشار این خبر، نخست وزیر استونی گفت که چیزی برای پنهان کردن در مورد فعالیت های تجاری همسر و شریک تجاری خود در روسیه که به تازگی از آن مطلع شده است، ندارد. او اطمینان داد که تا زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، همه تجارت با روسیه باید متوقف شود. وی در عین حال گفت که به دلیل قوانین و تحریم های اعمال شده، شرکت همسرش تنها به یک مشتری استونیایی در روسیه خدمات ارائه می دهد.

به گفته کالاس، نه همسرش و نه شرکتش به مشتری در روسیه کمک نکرده اند، اما به یک مشتری استونیایی کمک کرده اند تا فعالیت های خود را در کشور همسایه تحت قانون و تحریم های اعمال شده علیه روسیه تعطیل کند. با این حال، گزارش های رسانه های استونی نشان می دهد که شرکت حمل و نقل سود برده است.

کالاس در اروپا به عنوان یکی از مصمم ترین حامیان اوکراین در جنگ علیه روسیه دیده می شود. از آغاز جنگ، او به عنوان حامی سرسخت تحریم ها علیه مسکو و فروش تسلیحات به اوکراین ظاهر شد. او از شرکت‌های استونی خواست تا یک «قطب‌نمای اخلاقی» برای تجارت در روسیه پیدا کنند.

کالاس از سال 2021 نخست وزیر استونی است. او آخرین بار در ماه مارس مجدداً انتخاب شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا