اخبار روز سینما

سر جان الیوت گاردینر یکی از خواننده ها را با مشت زد!/علت رفتار عجیب این رهبر ارکستر چیست؟

سر جان الیوت گاردینر، یکی از رهبران ارکستر برجسته جهان، پس از متهم شدن به تعرض به یک خواننده، از شرکت در برنامه سالانه اجرای موسیقی کلاسیک بی‌بی‌سی – پرام – کناره‌گیری کرده است.

می گویند سرجان در جریان کنسرتی در پاریس، به ویلیام توماس، نوازنده بیس، ضربه زد، زیرا او سالن را در جهت اشتباه ترک کرده بود.

سخنگوی توماس وقوع این حادثه را تایید کرده است.

وی گفت: «همه اعضای ارکستر حق دارند هنر خود را در محیطی عاری از آزار و اذیت و آسیب فیزیکی اجرا کنند».

سر جان همچنین چهارشنبه شب از جشنواره برلیوز در لاکوت-سنت-آندر، در جنوب شرقی فرانسه کناره گیری کرد.

بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای گفته است که سر جان همچنین «تصمیم گرفته است از اجرای قطعه تروآیی‌ها [اثر برلیوز] در برنامه موسیقی امسال بی‌بی‌سی انصراف دهد.»

به جای او دستیارش دنیس سوزا رهبری ارکستر را در این اجرا بر عهده خواهد داشت.

یک منبع آگاه گفته است که سر جان احتمالا در تابستان امسال دیگر برنامه های خود در اروپا را کنار می گذارد.

اخبار مربوط به درگیری او برای اولین بار در نشریه اینترنتی اسلیپد دیسک Slipped Disc منتشر شد که نوشت گزارش‌های متعددی از یک حادثه در فرانسه در سه‌شنبه شب دریافت کرده است.

یکی از بستگان سر جان به این نشریه گفت که او از گرمای شدید رنج می برد.

به نظر نمی‌رسد حمله سر جان به آقای توماس آسیب جدی زده باشد زیرا او عصر چهارشنبه در فرانسه روی صحنه رفت و برنامه اجرا کرد.

برونو مسینا، مدیر هنری جشنواره برلیوز، در بیانیه‌ای گفت که از این حادثه بسیار متأسف است، اما مهم می‌داند که اجرای روز چهارشنبه طبق برنامه پیش رفت.

سازمان دهندگان برنامه پرام در بیانیه‌ای گفتند: «ما هر اتهام مربوط به رفتار نامناسب را جدی می‌گیریم و در حال حاضر پیگیر کشف واقعیات این حادثه هستیم.»

سر جان یکی از چهره های برجسته جنبش اصالت سازها در موسیقی است. این جنبش بر به کارگیری سازهای اصیل دوره تصنیف آثار کلاسیک تاکید دارد و در صورت در دسترس نبودن سازهای ساخته شده در همان زمان، بر ساختن سازهایی با همان خصوصیات اصرار می‌ورزد.

او به خاطر درک و ارائه خاص خود از موسیقی سبک باروک – متعلق به قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم – مشهور است و در اجرای آثار آهنگسازانی مانند مونته‌وردی، باخ و همچنین موتزارت و بتهوون تخصص دارد.

او رهبری اجرای موسیقی توسط گروه‌های معتبری از جمله گروه کر مونته‌وردی و گروه تک‌نوازان باروک انگلستان را برعهده داشته که یک ارکستر مجلسی متشکل از نوازندگان و خوانندگان متخصص در اجرای موسیقی سبک باروک است. او بنیانگذار ارکستر انقلابی و رمانتیک هم بوده است.

سر جان به عنوان رهبر مهمان، بسیاری از ارکسترهای برجسته جهان از جمله فیلارمونیک برلین، سمفونی لندن و سمفونی بوستون را رهبری کرده است.

بسیاری از آثاری که با رهبری او ضبط شده به عنوان اجرای ممتاز این آثار شناخته می‌شود و از آن میان می‌توان به مجموعه کامل سمفونی‌های بتهوون و ضبط زنده پاسیون سنت جان اثر باخ نام برد. کتاب او با عنوان «باخ: موسیقی در دژ بهشت» که ​​در سال ۲۰۱۳ منتشر شد مورد استقبال منقدان قرار گرفت.

در اوایل امسال، سر جان در مراسم تاجگذاری پادشاه بریتانیا چارلز سوم در کلیسای وست مینستر شرکت کرد، جایی که او گروه کر موتوردی و گروه تکنوازان باروک انگلیسی را در اجرای قطعاتی قبل از مراسم تاجگذاری رهبری کرد.

منبع: بی بی سی

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا