رشیدپور و گلزار، ناجیان بی صدای صداوسیما!/وضعیت بیننده های تلویزیون چطور است؟
مهسا بهادری: به قول قدیمی ها برکت با خروج مجریان مطرح تلویزیون از تلویزیون خارج شد و جای خود را به کسانی داد که بازیگر و استاد ارتباطات بودند یا پنج برنامه با هم در تلویزیون اجرا کردند. به همین دلیل همیشه گفته شده که صداوسیما بهتر از آن که بتواند برنامه های جدید بسازد و مخاطب را جذب کند، چهره سوزان و مخاطب را دفع می کند. قبل از حذف «کتاب باز» سروش صحت، «دورهمی» مهران مدیری و «نود» عادل فردوسی پور، ایرج طهماسب و برنامه «کلاه قرمزی» حذف شدند. برنامه ای که مخاطبان سال ها با آن عید نوروز را جشن گرفتند تا اینکه چند سال پیش پخش کلاه قرمزی ناگهان متوقف شد و هیچ کس دلیل اصلی ماجرا را متوجه نشد و سپس این برنامه با شخصیت های جدید از شبکه تلویزیونی پخش شد. و مخاطب را با خود همراه کرد.
رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار از جمله مجریانی بودند که مدتی در تلویزیون حضور پیدا کردند و عملکرد درخشانی داشتند اما به یکباره آنها نیز از بین رفتند. مدتی است که تلویزیون سر و صدای بازگشت این دو مجری را به راه انداخته است.
البته تلویزیون بارها به این موضوع اشاره کرده که این چهره ها از قلم نیفتاده اند و می توانند با این رسانه ها همکاری کنند، اما از آنجایی که برنامه ای با حضور این چهره ها پخش نشد، احتمالاً هیچکس آن را باور نمی کرد تا اینکه خبر رسید رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار بازگشت به عرصه حضور در تلویزیون
گلزار و رشیدپور برمی گردند؟
حالا انتشار خبر غیررسمی بازگشت محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به تلویزیون موج جدیدی از بحث ها را درباره سیاست جدید رسانه ملی به راه انداخته است. این یک اصل حرفه ای در تمام رسانه های سمعی و بصری جهان است که تمام تلاش خود را می کنند تا از توان خود استفاده کنند و از حضور خود برنامه هایی با کیفیت تولید کنند.
یک مسئلهای که در این دو سال بسیار مطرح شده کاهش حجم مخاطب تلویزیون است؛ کمی به قبلتر بازگردیم، ادعای «روسپیدی» تلویزیون به واسطه برنامههایی که در ایام نوروز و رمضان تولید کرد توسط پیمان جبلی، رییس صداوسیما در روز ۲۱ فروردین در جمع برنامهسازان این رسانه، واکنشهای بسیاری را برانگیخت. کمی بعد، در روز ۲۷ فروردین، روابطعمومی صداوسیما اعلام کرد طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان، سریال «نون خ ۴» که از شبکه یک پخش میشود با ۸۳.۵ درصد بیننده و ۷۸.۶ درصد رضایت در صدر قرار دارد. این خبر در حالی اعلام شد که اطلاعات بیشتری از جامعه آماری این نظرسنجی و از جمله تعداد افرادی که در آن شرکت کردهاند، در دست نیست. حالا خبر رسیده که یکی از برنامههای تلویزیون تنها 5 درصد مخاطب دارد و البته معلوم نیست 5 درصد از چند میلیون نفر ؟
ماجرا به زمانی بازمیگردد که خبر رسید احتمالا رضا رشیدپور به عرصه اجرا در تلویزیون بازگردد و محمدرضا شهبازی نوشته بود: «ما اینور پاورقی میسازیم، میگیم سلبریتی باید در خدمت رسانه باشه، هماهنگ با سیاستهای نظام باشه، باید با سلبریتیای که وسط شلوغیها آب به آسیاب دشمن میریخت برخورد بشه، بعد اونور گلزار و رشیدپور دارن گرم میکنن برگردن روی آنتن. اینور بچهها با بی پولی ساختن، فحش خوردن… خانواده هاشون اذیت شدن و…
اونور هم طرف یه سال رفته دوراش رو زده، عشق و حالش رو کرده، به ریش نظام خندیده، توی لایو و… کلفت بار نظام کرده، حالا که بواسطه دوربودن از آنتن یک کم مخاطبش کم شده، قشنگ میشینه توی هواپیما از کیش میاد تهران برنامه ای چند ده میلیون میگیره و برمیگرده. این وسط هم بیخیال آرمان و روحالله؛ بیخیال بدن عجمیان که روی آسفالت خیابان کشیده شد؛ بیخیال صدای بیرمق علیوردی که در لحظات آخر هم داشت رجز میخواند. ای دنیا…»
محمدرضا نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در واکنش به این توییت در متنی تند از محمدرضا شهبازی مجری تلویزیون انتقاد کرد.
وی خطاب به شهبازی نوشت: «امروز نظرسنجی برنامه فاخرت اومد مخاطب ۵ درصد ، سیدخندان معلی ۳۷ درصد، محفل قرآنی ۴ برابرشما، اعجوبه ها تا ۳۰ درصد رو زد،خودمونی رجبی ۱۹ درصد رو زده به چی مینازید؟ به سیاه کردن چهره جبلی و جلیلی با اشتباهاتتون؟ یا بی مخاطب کردن شبکتون؟ این بدبخت هم که ساکت فتنه بود.»
محمود رضوی، تهیه کننده سینما در واکنش به این خبر و با انتشار توییتی در توییتر خود درباره بازگشت مجریانی چون رضا رشیدپور به عرصه تصویر نوشت: «به شخصه از اجرای رضا رشیدپور متنفرم بابت کاری که با فیلم لاتاری در آنتن شبکه ۳ انجام دادهم، با او مسئله شخصی جدی دارم. اما بازگشت افرادی چون او به آنتن صداوسیما را پذیرش عملی اشتباهات گذشته و حملات را اشتباه میدانم، ضمن اینکه مردم و ذائقه عمومی فقط رضایت من و شما نیست.»
در واقع ماجرا از این قرار است که قرار است قیاس شود؛ هرچند که عدد اعلام شده برای برنامهای نظیر «سیدخندان» از سوی مدیرگروه یک شبکه دیگر خود اقدامی عجیب است اما به نظر میرسد بحران کاهش تعداد مخاطبان، ناشی از عوامل بیرونی و درونی صداوسیما، دامن همه برنامههای تلویزیونی را گرفته باشد و شبکه 3 هم از این قاعده مستثنی نیست. نتایج نظرسنجیهای خردادماه امسال نشان میدهد که پربینندهترین برنامه شبکه سه، «اعجوبهها» بوده که میزان بیننده آن در میان پاسخگویان نظرسنجی فقط 14/6 درصد بوده که 85درصد آنها گفتهاند این برنامه را بهصورت پیگیر تماشا نمیکنند. جالب است در انتهای برنامه بدون توقف که نجارزاده خود عاملیت آن را دارد فقط دو درصد مخاطب دارد. سایر برنامههای این شبکه نیز زیر 10 درصد مخاطب دارند