اخبار روز

راهنمای خرید سیستم های اطفاء حریق مرکز داده

استفاده از سیستم های اطفاء حریق مانند اسپرینکلر در مرکز داده امکان پذیر نیست. سیستم اطفاء حریق مرکز داده باید سیستمی باشد که به تجهیزات حساس آسیب نرساند و در عین حال آتش را به سرعت و به طور موثر خاموش کند. آنها از گزینه های مختلف در مراکز داده مانند FM 200 یا سیستم Novec 1230 استفاده می کنند. البته سیستم FM-200 گاهی اوقات به تجهیزات آسیب می رساند و Novec 1230 در ایران موجود نیست. پس راه حل چیست؟ سیستم Aerocell بهترین گزینه برای اطفاء حریق در مرکز داده است. اگر نسل جدید این سیستم ارائه شده توسط گروه تدبیر را نصب کنیم چه بهتر؟ اما چرا Aerocel Tadbir بهترین سیستم اطفاء حریق مرکز داده است؟

سیستم اطفای حریق مرکز داده چیست؟

سیستم اطفاء حریق مرکز داده شامل سیستم ها و راهکارهای مختلفی است که با هدف جلوگیری از گسترش و گسترش حریق در مراکز داده طراحی و ساخته شده است. سیستم‌های اطفاء حریق معمولاً در بخش‌های مختلف مراکز داده از جمله در سرتاسر ساختمان، اتاق‌ها یا قفسه‌ها مستقر می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با سیستم اطفاء حریق مرکز داده و مطالعه بررسی تخصصی انواع سیستم های مورد استفاده در مرکز داده مقاله زیر را مطالعه نمایید:

بهترین سیستم اطفاء حریق برای مراکز داده و اتاق سرور چیست؟

علل آتش سوزی در مرکز داده

یکی از دغدغه های اصلی ارائه دهندگان خدمات مراکز داده، اطمینان از ایمنی کارکنان و به ویژه تجهیزات در برابر آتش سوزی است. عوامل مختلفی اعم از داخلی و خارجی می توانند در ایجاد آتش سوزی در محیط هایی مانند مراکز داده نقش داشته باشند. بنابراین برنامه ریزی، نصب و راه اندازی سیستم های تشخیص، اطلاع رسانی و اطفاء حریق در مراکز داده باید با دقت بالایی همراه باشد. دلایل رایج آتش سوزی در مراکز داده شامل موارد زیر است.

  • مدار کوتاه
  • اضافه بار الکتریکی
  • گرم شدن بیش از حد خطوط و دستگاه ها
  • عدم نظارت و کار تعمیر و نگهداری مناسب
  • بی توجهی کارکنان
  • برخورد صاعقه
  • خطرات عمدی و خرابکاری

البته همانطور که گفته شد عوامل خارجی نیز می توانند در ایجاد آتش سوزی در این مراکز نقش داشته باشند. به عنوان مثال، آتش سوزی در خارج از ساختمان مرکز داده و به عنوان مثال، در ساختمان های اطراف می تواند منجر به سرایت آتش به ساختمان مرکز داده اصلی شود.

اهمیت استفاده از سیستم اطفاء حریق در مراکز داده

انجام عملیات اطفاء حریق به طور موثر و سریع در مکان هایی مانند مراکز داده بسیار مهم است زیرا سرورهای این مراکز محل ذخیره داده های مختلف بسیاری از کاربران هستند. اگر مرکز داده آتش بگیرد و نتوانید سریع آن را مهار کنید، به احتمال زیاد تمام داده های خود را از دست خواهید داد. حتی اگر از سایر ابزارهای ذخیره سازی داده مبتنی بر ابر استفاده می کنید، جایگزینی سخت افزار آسیب دیده و سایر زیرساخت هایی که قربانی آتش سوزی شده اند می تواند بسیار گران باشد.

اگر از خود می‌پرسید که آیا ارزش صرف هزینه برای نصب و راه‌اندازی سیستم اطفاء حریق در مرکز داده‌تان را دارد، در نظر بگیرید که اگرچه آتش‌سوزی در مرکز داده نادر است، اما چنین مراکزی ذاتاً خطر آتش سوزی بالایی دارند. اگر از گرمای زیاد ناشی از فعالیت مداوم تجهیزات و لوازم در اتاق های سرور چشم پوشی کنیم، سقف کاذب و طبقات بلند مراکز داده می تواند عاملی باشد که احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد. شک نکنید که استفاده از سیستم اطفاء حریق مرکز داده برای اطمینان از ایمنی داده ها و تجهیزات ضروری است، زیرا این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که آتش را به محض شروع آن مهار کنند.

انواع سیستم های اطفاء حریق برای مراکز داده

به طور کلی، بهترین سیستم اطفاء حریق در مرکز داده، سیستمی است که از آب به عنوان ضد حریق استفاده نکند و هیچ اثری از آن باقی نماند. انواع سیستم های اطفاء حریق مرکز داده عبارتند از:

سیستم اطفاء حریق Aerocel

با ممنوعیت گاز هالون در پایان قرن بیستم، سیستم های جایگزین مانند سیستم اطفاء حریق Aerocel وارد میدان شدند. سیستم آئروسل اساساً یک سیستم پودر-گاز است که از یک مکانیسم اطفاء حریق منحصر به فرد استفاده می کند. مواد آئروسل به شکل قرص های فشرده در ژنراتورهای سیستم تعبیه شده است. در زمان آتش سوزی، زمانی که سیستم به صورت دستی یا خودکار فعال می شود، ذرات آئروسل به صورت گاز در محیط رها شده و به سرعت آتش را خاموش می کنند. ذرات آئروسل واکنش شیمیایی آتش را با حذف اکسیدان ها از فرآیند آتش و در نهایت سرکوب آن مختل می کنند.

سیستم اطفاء حریق گاز بی اثر

اگر می خواهید آتش را در مرکز داده به سرعت و به طور موثر خاموش کنید، اما در عین حال می خواهید نهایت دقت را برای جلوگیری از آسیب رساندن به لایه اوزون به کار بگیرید، می توانید از سیستم های اطفاء حریق با گاز بی اثر استفاده کنید. برخلاف سیستم های اطفاء حریق خالص، سیستم های گاز بی اثر از مکانیسم کاهش اکسیژن برای مبارزه با آتش استفاده می کنند. پس از قطع شدن اکسیژن، آتش ادامه نخواهد داشت. این روش سازگارتر با محیط زیست است زیرا گازهای بی اثر به طور طبیعی بخشی از جو هستند و لایه اوزون را از بین نمی برند.

سیستم اطفاء حریق مه آب

به جای آب، بزرگترین دشمن بسیاری از قطعات سخت افزاری، از سیستم های اطفای حریق مه آبی در مراکز داده استفاده می شود. سیستم های مه آب مدرن از قطرات آب اتمیزه شده کوچکتر از 100 میکرون برای مقابله با آتش سوزی استفاده می کنند. این قطرات ریز به بخار تبدیل می شوند و به دلیل خنک کنندگی خود در خاموش کردن آتش بسیار موثر هستند. این قطرات به دلیل اندازه بسیار کوچکشان سریعتر تبخیر می شوند و برای خاموش کردن آتش به آب بسیار کمتری نیاز است.

راهنمای خرید سیستم های اطفاء حریق مرکز داده

سیستم اطفای حریق آئروسل تدبیر بهترین گزینه برای مرکز داده است

گروه تولیدی و صنعتی تدبیروی با توجه به تجربه چندین ساله خود و استفاده از متخصصان در زمینه آتش نشانی و ایمنی، موفق شد نسل جدید و منحصر به فرد سیستم اطفای حریق Aerocel را به بازار داخلی و منطقه ای تحویل دهد. در نسل جدید سیستم آئروسل تدبیر خبری از نواقص و مشکلات مدل های قدیمی از جمله: ب- دمای بالای گاز خروجی، باقیمانده مواد آئروسل و احتمال آسیب رساندن به افراد حاضر در محل.

سیستم آئروسل تدبیر آسیبی به تجهیزات حساس الکتریکی و الکترونیکی و قطعات سخت افزاری وارد نمی کند که از جمله مزایای آن می توان به مقرون به صرفه بودن، ضریب مصرف کمتر مواد، عمر طولانی، تاثیر بر انواع آتش سوزی و … اشاره کرد. علاوه بر این گروه تدبیر این سیستم را در اندازه های مختلف تولید و عرضه می کند تا مدل های کوچکتر به راحتی در رک های مرکز داده نصب شوند. این آتش سوزی را در مراحل اولیه مهار می کند و از سرایت آن به سایر قسمت های اتاق سرور جلوگیری می کند.

قیمت و خرید سیستم اطفاء حریق مرکز داده

برای اطلاع از قیمت، خرید و یا دریافت مشاوره رایگان کافیست با کارشناسان تدبیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 09058950324

لازم به ذکر است خدمات مشاوره، طراحی، نصب و اجرای کلیه سیستم های اطفاء حریق مرکز داده تدبیر به صورت رایگان و بدون هزینه اضافی ارائه می گردد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا