دانستنی ها

سریع‌تررین و اصولی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن جرم دندان‌ها! | جزئیات

درگیری با جرم دندان‌ها یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد است. اما خوشبختانه، با استفاده از روش‌های خانگی می‌توان جرم دندان را کاهش داد و در نهایت آن را از بین برد.

جرم دندان بطور آرام در طول زمان شکل می‌گیرد و سبب ایجاد مشکلاتی مانند بهم ریختگی لثه‌ها و ناهنجاری در شکل ظاهری دندان‌ها می‌شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و یا از راه‌هایی نظیر روش‌های خانگی برای حذف جرم دندان استفاده کنید، که به راحتی در دسترس هستند و تاثیرگذار عمل می‌کنند.

به گزارش نمناک، در ادامه این قسمت در مورد این راهکارها برای رفع پلاک دندان صحبت خواهیم کرد.

با دقت مسواک بزنید

مسواک زدن بهترین درمان برای از بین بردن پلاک دندان است و هیچ چیز جایگزین آن نمی شود. اگر نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید، می توانید خطر ابتلا به پلاک دندان را تا حد زیادی کاهش دهید و هنگام مسواک زدن باید دندان های خود را از هر طرف تمیز کنید.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

در این روزها، اکثر خمیردندان‌ها شامل ماده فلوراید هستند. فلوراید در این محصولات به تقویت ریشه دندان‌ها کمک می‌کند و همچنین خطر پوسیدگی ناشی از مصرف مواد اسیدی را کاهش می‌دهد. با این حال، این فرآیند به آرامی اثر می‌گذارد و بهتر است رژیم غذایی خود را نیز بهبود دهید.

خرید خمیر دندان کنترل جرم

اگر دندان های شما مستعد ایجاد پلاک و جرم هستند، باید از خمیر دندانی استفاده کنید که این پلاک ها را از بین ببرد. این خمیرها حاوی ماده ای به نام تریکلوزان هستند که یک ماده آنتی بیوتیکی است که بسیاری از باکتری ها را از بین می برد.

تمیز کردن دندان با جوش شیرین

مدت‌هاست که مردم از جوشاندن شیرین برای بهبود بهداشت دهان استفاده می‌کنند. برای اجرای این روش، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی نمک مخلوط کنید و سپس این مخلوط را به مسواک تر بزنید و با آن دندان‌هایتان را بشویید. سپس مانند همیشه دندان‌های خود را با آب بشوئید.

ترکیبی از آلوئه ورا و گلیسیرین

فواید آلوئه ورا توسط همه ثابت شده است، اما آیا می دانستید که این گیاه برای دندان های شما نیز مفید است؟ یک لیوان آب را با نصف لیوان جوش شیرین، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و سپس مقدار کمی اسانس لیمو و چهار قاشق چایخوری گلیسیرین اضافه کنید. حالا با این ترکیب مسواک بزنید و صبح روز بعد با دندان های براق از خواب بیدار شوید.

استفاده از پوست پرتقال روی دندان

اگر دوست ندارید از موادی مانند گلیسیرین روی دندان خود استفاده کنید، می توانید از مواد ساده تری استفاده کنید. برای مبارزه با میکروارگانیسم های تشکیل شده روی دندان، پوست پرتقال را مستقیماً روی دندان های خود بمالید و می توانید مدتی این پوست را بگذارید و سپس آن را بشویید زیرا این ماده باعث سفید شدن دندان های شما می شود.

مصرف میوه و سبزی

در قسمتی از مبحث سلامت دهان و دندان‌ها، تأکید شده است که سبزیجات نه تنها برای سلامتی کلی بدن مفیدند، بلکه به بهبود وضعیت دندان‌ها نیز کمک می‌کنند. شما می‌توانید با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، کاهو، هویج، و فلفل دلمه‌ای به سلامت دندان‌هایتان کمک کنید. همچنین، برای از بین بردن جرم دندان‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی سفت مانند کرفس، هویج، و سیب را مصرف کنید. گاز زدن این مواد سفت می‌تواند به عنوان یک روش سایشی بر روی دندان‌ها عمل کرده و جرم دندان را تا حدی کاهش دهد.

استفاده از کنجد

دانه های کنجد یکی از مهم ترین مسواک ها هستند. این ماده را به آرامی روی پلاک دندان خود بمالید، حتی می توانید مقداری از آن را داخل دندان های خود قرار دهید و شروع به جویدن کنید. آن را کاملا بجوید و یکباره آن را قورت ندهید، در حالی که این دانه ها هنوز در دهان هستند، مسواک خشک و قدیمی خود را بردارید و روی دندان هایتان بمالید، این کار باعث لایه برداری کنجد روی دندان ها می شود.

انجیر بخور

آیا می دانستید که انجیر یکی از بهترین مواد برای مبارزه با باکتری ها است و می تواند پلاک های دندانی را از بین ببرد؟ مصرف مقداری از آن در طول روز کافی است. آنها را آگاهانه و به مقدار کافی بجوید تا دندان ها و لثه ها نمایان شود. جویدن انجیر غدد بزاقی را تحریک می کند، انجیر همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و پلاک های دندانی را از بین می برد.

با استفاده از مسواک برقی

مسواک برقی بهتر از مسواک معمولی است و همه کسانی که از آن استفاده می کنند این را می دانند. اگرچه انتخاب کاملاً سلیقه ای است، اما مسواک های برقی توانایی بیشتری در تمیز کردن مواد زائد از روی دندان ها دارند.

همیشه از نخ دندان استفاده کنید

مردم باید نخ دندان را جدی بگیرند و هرگز اهمیت آن را دست کم نگیرند. نخ دندان با کیفیت نقش زیادی در از بین بردن پلاک و مواد غذایی از روی دندان دارد و بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی است.

مسواک زدن با دهانشویه ضد عفونی کننده

علاوه بر این، برای کنترل جرم‌ها و پلاک‌های دندانی می‌توانید از شوینده‌ها با محتوای هیدروژن پراکسید استفاده کنید. اگر این نوع شوینده را در داروخانه نیافتید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری از شوینده دهان معمولی را با سه قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید جداگانه مخلوط کرده و از آن استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای آسیاب دندان

این وسایل مشابه وسایلی هستند که دندانپزشک در مطب از آنها استفاده می کند و بسیار عمیق دندان را تمیز می کند و در واقع باعث لایه برداری دندان می شود. این لایه پر از جرم است و جزء مهمی از دندان محسوب نمی شود که می توانید از داروخانه خریداری کنید. این دستگاه ها بلند و نازک هستند و در انتهای آن قلاب دارند و البته استفاده از آنها کمی دردناک است. شما باید از آن در یک اتاق روشن استفاده کنید و حتما یک آینه داشته باشید.

درست کردن خمیر ویتامینه

همچنین می توانید از میوه ها برای تهیه خمیر دندان حاوی ویتامین C استفاده کنید. میوه هایی مانند پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی و هر میوه ای در خانه می توانند به شما در تهیه خمیر دندان کمک کنند. این مواد را با یک لایه خمیر دندان ترکیب کنید و دندان های خود را مسواک بزنید. آن را به مدت پنج دقیقه روی دندان های خود نگه دارید و سپس دهان خود را بشویید زیرا ویتامین C از بین بردن پلاک را تسریع می کند.

استفاده از غذاهای تند

اگر از طرفداران غذاهای هندی و مکزیکی هستید، خوش شانس هستید. طبق بررسی های انجام شده می توان گفت این ادویه ها در از بین بردن پلاک های دندانی و رفع آلودگی های دهان موثر هستند. آنها همچنین تولید بزاق را افزایش می دهند که عامل مهمی در تمیز نگه داشتن دهان و دندان است.

قرقره کردن سرکه

این روش، ممکن است برخی افراد را جذب نکند، اما برای از بین بردن جرم‌های دندانی یک روش تضمینی محسوب می‌شود و به سلامت دندان‌ها آسیب نمی‌رساند. برای اجرای این روش، دو قاشق غذاخوری سرکه را با یک قاشق غذاخوری نمک و کمی آب مخلوط کرده و سپس این مخلوط را در دهان قرار داده و قرقره بزنید. برای تاثیربخشی بیشتر، هر ۲ یا ۳ روز یک بار این کار را انجام دهید.

با استفاده از آسیاب ادویه میخک

این ادویه فوق العاده سالهاست که برای تسکین دندان درد استفاده می شود و در سوپرمارکت ها نیز موجود است و یک درمان خانگی موثر برای درمان دندان در هند است. این ادویه ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند، کافی است مقداری از آن ها را با کمی آب مخلوط کرده، به صورت خمیر درآورید، مستقیماً روی لکه های روی دندان خود بمالید، مدتی صبر کنید و دهان خود را بشویید.

مواد ایجاد کننده لکه را شناسایی کنید

به علاوه، برای کاهش جرم و لکه‌های دندانی، باید اقدام به انجام روش‌هایی کنید. اگر مواد غذایی از سوپرمارکتی که حاوی رنگ مصنوعی هستند را مصرف می‌کنید، حتماً بلافاصله پس از مصرف دهان خود را با آب بشویید و همچنین تا حد امکان از مصرف اغذیه‌هایی با رنگ‌های مصنوعی مثل پاستیل خودداری کنید. مسواک زدن بعد از مصرف این نوع خوراکی‌ها بهترین راه برای پیشگیری از جرم دندانی است.

از پنیر استفاده کنید

در نهایت تا حد امکان از پنیر مخصوصا پنیرهای کهنه استفاده کنید زیرا این مواد حاوی اسید هستند و از تشکیل پلاک و تارتار دندان جلوگیری می کنند البته در مورد پنیر سالم و ارگانیک صحبت می کنیم.

برگ مریم گلی را بجوید

جویدن برگ مریم گلی در پاکسازی پلاک دندان موثر است.

این مخلوط گیاهی بسیار موثر را تهیه کنید

پزشکان سنتی هند ترکیب روغن خردل، پودر زردچوبه و نمک را برای از بین بردن پلاک های دندانی توصیه می کنند.

از یک ترکیب گیاهی بسیار موثر برای از بین بردن پلاک دندان استفاده کنید.

از پودر زنبق و نعناع استفاده کنید

برای از بین بردن لکه ها، گیاه زنبق و پودر نعناع را ترکیب کرده و دندان های لکه دار را با این ترکیب ماساژ دهید.

توت فرنگی را روی دندان های خود بمالید

بهتر است توت فرنگی را روی دندان های خود بمالید تا تمیز و عاری از پلاک باشد.

توت فرنگی

پرواز:

علاوه بر توجه به بهداشت دهان و دندان، باید سالی دو بار برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکلات دهان و دندان خود را شناسایی و اصلاح کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا