دانستنی ها

با دو عامل اصلی سرطان آشنا شوید

متخصص سرطان و بیماری های خون بزرگسالان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان تایید شده است، گفت: سبک زندگی و مهارت های تغذیه ای نقش مهمی در بروز سرطان دارد. درصد زیادی از موارد سرطان ناشی از تغذیه نامناسب است.

حسن مرتاضی درباره سرطان و علل آن گفت: سرطان بیماری است که با تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود. بدن انسان متشکل از میلیون ها سلول است که در کنار هم قرار می گیرند و بافت ها و اندام های مختلف را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ژن های داخل هر سلول دستورات لازم را به آن می دهند، ادامه داد: گاهی اوقات در یک سلول این دستورالعمل ها نامشخص و گیج می شود و سلول رفتار غیرعادی از خود نشان می دهد و پس از مدتی ممکن است گروهی از سلول های غیرطبیعی در خون یا سیستم ایمنی گردش می کنند و به یک توده یا تومور بدخیم یا سرطان تبدیل شود.

این کارشناس سرطان و بیماری های خونی بزرگسالان گفت: عامل اصلی سرطان جهش یا تغییر در سلول های بدن است. جهش های ژنتیکی گاهی ارثی و گاهی در اثر عوامل محیطی ایجاد می شوند.

مرتاضی ادامه داد: مواد سرطان زای محیطی شامل مواد سرطان زا فیزیکی (اشعه رادیواکتیو و UV)، دود سیگار، الکل، آلودگی هوا، مواد غذایی و آب آشامیدنی آلوده، مواد سرطان زا شیمیایی از جمله پنبه نسوز یا نسوز و سرطان زای بیولوژیکی شامل ویروس، باکتری و انگل است.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند عبارتند از مصرف دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض اشعه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید. برخی از عفونت ها عبارتند از هلیکوباکتر پیلوری، ویروس پاپیلومای انسانی، هپاتیت. C و B و HIV است.

این فوق تخصص سرطان و بیماری های خون بزرگسالان با تاکید بر اینکه نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان تایید شده است، ادامه داد: سبک زندگی و مهارت های تغذیه ای نقش مهمی در بروز سرطان دارد. موارد سرطان ناشی از تغذیه نامناسب است.

مرتاضی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه تغذیه سالم گفت: رژیم غذایی سرشار از مواد گیاهی را دنبال کنید و از گیاهانی استفاده کنید که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، حاوی چربی کمتر، فیبر بیشتر و مواد مغذی ضد سرطان هستند.

وی افزود: فیبر کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را محدود کنید و چربی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

مرتضی با تاکید بر اینکه الکل نباید مصرف شود، ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که کم تحرکی با خطر بالای سرطان و مرگ همراه است. فعالیت بدنی باعث تغییراتی در سطح برخی از هورمون ها می شود و با مصرف برخی مواد غذایی مانع افزایش وزن افراد می شود. علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان به وضوح در افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند کاهش می یابد.

وی افزود: ارجاع دیرهنگام بیماران درمان را سخت می کند و اغلب هزینه ها را افزایش می دهد. مثلاً در سرطان سینه، اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند، می توان از رادیوتراپی یا هورمون درمانی برای کمک به فرد استفاده کرد، اما بیماران معمولاً دیر مراجعه می کنند و این وضعیت زمانی رخ می دهد که برای درمان مراجعه می کنند. شیمی درمانی مورد نیاز است و احتمال بهبودی کمتر از مراحل اولیه بیماری خواهد بود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا