اخبار روز

دو سیگنال در بازار سکه! / سرمایه گذاران باید منتظر شوک قیمت باشند

اکثر فعالان بازار ارز تهران معتقدند که بازار دلار در چند روز اخیر تقریباً مرده بوده و این موضوع بر قیمت سکه تاثیر گذاشته است.

مجموعه داران سکه دیروز با افت 200 هزار تومانی تا مرز حساس 27 میلیون و 200 هزار تومان عقب نشینی کردند. در بازار پشت خط، سکه‌فروشان شب گذشته قدرت کافی نداشتند و قیمت سکه نسبت به شنبه شب متضرر شد.
در شرایط کنونی برخی معامله گران کاهش تقاضا در بازار سکه را ناشی از فرا رسیدن ماه محرم و کاهش قیمت دلار عنوان می کنند. معامله گران می گویند که ما در پایان موج نزولی هستیم و بازار می تواند پس از این ایام محرم سعی در بازگشت مجدد داشته باشد.

بر اساس این دسته، در صورت از بین رفتن سقف 27 میلیون و 200 هزار تومان، احتمال عقب نشینی به مرحله هشتم کانال 26 میلیون تومانی محتمل است. اما تداوم قیمت سکه بالای 27 میلیون و 200 هزار تومان می تواند مجموعه داران سکه را برای نزدیک شدن به کانال نیم 27 میلیون تومانی وسوسه کند.

در چند روز گذشته خبر مجوز جدید آمریکا به عراق برای پرداخت بدهی برق به ایران منتشر شد و توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد. به طور کلی بر اساس میانه ها می توان گفت که خرداد سطح انتظارات تورمی جامعه و فعالان بازار کاهش یافته است که این امر منجر به کاهش تقاضا در بازار ارز و سکه شده است. برای تحلیل بهتر این مشکل می توان به توسعه بازارهای دارایی از ابتدای سال جاری توجه کرد.

در این رابطه مثلاً هر قطعه از ابتدا نیم سکه طلاست فروردین امسال 20.82 درصد کاهش داشته و از 18630000 تومان به 14.75 میلیون تومان رسیده است. ربع سکه طلا نیز در مدت مشابه 14 درصد کاهش قیمت داشته است.

با استفاده از فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار تهران می توان دریافت که دو عامل طلای جهانی و دلار آزاد از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت سکه هستند و کاهش قیمت های مذکور در شرایطی رخ داده که شاخص بازدهی دلار نسبت به سال قبل 2 درصد بوده است. در نتیجه می توان گفت کاهش نرخ های فوق در حباب سکه رخ داده است که ارتباط مستقیمی با کاهش تقاضا در این بازار دارد.

قیمت واقعی سکه امامی در شرایط فعلی 22 میلیون و 454 هزار تومان است. 4 میلیون و 745 هزار تومان دریافت شد.

به خواندن ادامه دهید:

۲۲۰۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا