اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

رونمایی از خودرو جدید! رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شد

این هفته در دنیای خودروها: رونمایی از کانسپت رنو 5 اسپرت برقی، شاسی بلند الکتریکی جدید هوندا برای بازار اروپا و واکنش فولکس واگن به اتهامات استفاده از کارگران اردوگاه کار در چین.

رنو برقی “هاتچ”.

آلپاین، زیر مجموعه خودروهای اسپرت رنو، سال آینده مدل اسپرت رنو 5 برقی را روانه بازار خواهد کرد. آلپاین هفته گذشته از یک خودروی مفهومی رونمایی کرد که می گوید 85 درصد از ظاهر این خودرو در بازار را نشان می دهد.

کانسپت آلپاین با نام A290 بتا بر اساس رنو 5 الکتریکی ساخته شده است که قرار است سال آینده نیز عرضه شود. آلپاین با الهام از اتومبیل های مسابقه ای، رنو 5 را اصلاح کرده و آن را اسپرت تر کرده است.

دنیای خودرو؛ رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شداین خودروی اسپورت آلپاین بر اساس رنو 5 الکتریکی ساخته شده است

مانند رنو 5 الکتریک و نسل بعدی نیسان میکرا، A290 نیز بر روی پلتفرم جدیدی ساخته خواهد شد که با همکاری رنو و نیسان طراحی شده است. آلپاین جزئیات فنی زیادی را منتشر نکرد و تنها گفت که A290 دارای دو موتور الکتریکی است و امکاناتی به نام «سبقت» در خودرو وجود دارد که با فشار دادن یک دکمه به مدت ده ثانیه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش می دهد.

هاچ بک های اسپرت یکی از محبوب ترین خودروها در اروپا هستند. در دهه 1970، رنو یکی از اولین کارخانه هایی بود که با فروش مدل های ارتقا یافته رنو 5، این بازار را ایجاد کرد. این خودروها که در زبان انگلیسی هات هاچ نامیده می شوند، قدرت و شتاب خودروهای اسپورت را با قیمت نسبتا ارزان تری ارائه می دهند و تمایل دارند مشتریان جوانی داشته باشند.

دنیای خودرو؛ رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شد

دنیای خودرو؛ رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شد

با قوانین سخت گیرانه تر در مورد آلودگی هوا، دیگر تولید هاچ بک های کوچک بنزینی سودی ندارد و خودروسازان تولید این خودروها را متوقف می کنند یا آنها را برقی می کنند. مدل جدید آلپاین جایگزینی برای هاچ بک های داغ در عصر خودروهای برقی است. مهندسان آلپاین می گویند صدایی برای این خودرو طراحی شده است که شبیه صدای موتور هات هچ بنزینی است.

شرکت های دیگری از جمله فیات و مینی نیز خودروهای الکتریکی مشابهی تولید کرده اند. چالش این خودروها در مقایسه با هاچ بک های بنزینی قیمت آن است که برای مشتریان جوان گران است.

خودروی مبتنی بر A290 اولین مدل از سه مدل الکتریکی جدید آلپاین است. آلپاین تا سال 2028 یک SUV و یک کوپه اسپرت می‌سازد. رنو با تغییر نام تیم فرمول یک خود به آلپاین کمک زیادی به ارتقای این زیررده کرده است و امیدوار است این امر فروش بالایی را برای آلپاین به‌ویژه در آمریکای شمالی تضمین کند.

دنیای خودرو؛ رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شدشاسی بلند الکتریکی هوندا در چین تولید می شود

دومین هوندا برقی در اروپا

هوندا دومین مدل الکتریکی خود را در بازار اروپا معرفی کرد. این خودرو یک SUV کوچک است که با همکاری شرکای چینی هوندا تولید می شود. هوندا پاییز گذشته این خودرو را به بازار چین معرفی کرد و اکنون قصد دارد آن را با نام e:Ny1 به اروپا صادر کند.

e:Ny1 شباهت های زیادی با هوندا HR-V بنزینی دارد و فقط چراغ های جلو و جلوپنجره آن متفاوت است. کابین خودرو تقریباً مشابه HR-V است، فقط به جای صفحه نمایش کوچک SUV بنزینی، یک صفحه نمایش بزرگ 15 اینچی روی داشبورد قرار دارد.

هوندا می گوید که e:Ny1 می تواند تا 250 مایل را با یک بار شارژ طی کند و حدود 45 دقیقه طول می کشد تا باتری ها از 10٪ تا 80٪ شارژ شوند.

دنیای خودرو؛ رنو 5 اسپرت سال آینده عرضه خواهد شداولین مدل الکتریکی هوندا یک هاچ بک کوچک به نام e

اولین مدل الکتریکی هوندا یک هاچ بک کوچک بود که به دلیل ظاهر و ایده های نوآورانه اش مورد استقبال قرار گرفت، اما قیمت بالا و باتری های ضعیف باعث شد که فروش خوبی نداشته باشد. هوندا می خواهد با اضافه کردن یک C-Blend الکتریکی به برخی از این انتقادات پاسخ دهد.

قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است اما رسانه ها پیش بینی می کنند قیمت پایه آن حدود 40 هزار دلار باشد. e:Ny1 وارد بازار بسیار رقابتی می شود که تحت سلطه پژو، هیوندای و کیا است.

اعتراض به فولکس واگن

فولکس واگن در واکنش به اعتراضات فعالان حقوق بشر و انتقاد سرمایه گذاران خود اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر کار اجباری در کارخانه خود در استان سین کیانگ چین وجود ندارد.

هفته گذشته ده فعال حقوق بشر جلسه سهامداران شرکت را قطع کردند و فولکس واگن را متهم کردند که محصولات خود را در چین با استفاده از کارگران اویغور ساکن در اردوگاه های کار اجباری تولید می کند. آنها بنرهایی با مضمون «به کار اجباری برای اویغورها پایان دهید» حمل می کردند. روی بدن یکی از معترضان که در این جلسه برهنه شد، نوشته شده بود: «پول کثیف».

سال گذشته، سازمان ملل گزارشی درباره اتهامات بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایر اقلیت ها در استان سین کیانگ چین منتشر کرد و دولت چین را به “نقض جدی حقوق بشر” متهم کرد. دولت چین این اتهام را رد می کند.

فولکس واگن یک کارخانه در استان سین کیانگ با مشارکت شرکت خودروسازی چینی SAIC دارد. چندین سهامدار فولکس واگن از این شرکت خواسته اند تا بازرسان مستقلی را برای اطمینان از عدم مشارکت کارگران اردوگاه کار در تولید محصولات فولکس واگن بفرستد.

رالف براندشتاتر، مدیر چین فولکس واگن، گفت که امکان اعزام بازرسان مستقل بدون اجازه سایک وجود ندارد. او که اوایل سال جاری از کارخانه سین کیانگ بازدید کرده بود، همچنین گفت که هیچ سندی مبنی بر نقض حقوق بشر در این کارخانه ندیده است.

اما فعالان حقوق اویغور می گویند که قطعه سازان مرتبط با کارخانه فولکس واگن در سین کیانگ از کارگرانی که در اردوگاه های کار نگهداری می شوند استفاده گسترده ای می کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا