دانستنی ها

افزایش دمای هوا و خطر شیوع این بیماری مسری!/جزئیات

در حالی که مصرف آب آشامیدنی با گرم شدن هوا افزایش می یابد، استفاده از آب ناخالص نیز می تواند سلامت افراد را تهدید کند. امین صابرنیا متخصص فوریت های پزشکی با بیان اینکه اسهال و مشکلات گوارشی بیماری مختص فصل گرما نیست، گفت: چیزی که باعث اسهال می شود استفاده از غذاهای فاسد شده است که در معرض گرما قرار گرفته و باکتری در آنها رشد کرده است.

اگر در معرض گرما هستید از شیرخشک، شربت تخم مرغ و شربت آبلیموی سرد استفاده کنید. کودکان زیر 5 سال و سالمندان را در گرما بیرون از خانه رها نکنید زیرا گرما برای آنها غیر قابل تحمل است. خیر، همچنین در فصول گرم سال به مناطق استوایی سفر نکنید.

در جلسه کمیته بیماری التور، که با حضور معاون و تعدادی از کارشناسان مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط اداره‌های سلامت شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه، شرکت آب و فاضلاب، اتاق اصناف، اداره جهاد کشاورزی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پایانه مسافربری جنوب تهران برگزار شد، به موضوعاتی اشاره شد. در این جلسه، به فصل گرما و همزمان شدن مناسبت‌های مذهبی با فصل تابستان، سفرها و تجمعات انسانی برای مناسبت‌های مذهبی توجه شد و خطر احتمالی انتقال بیماری‌ها از طریق آب و غذا مورد بحث قرار گرفت. همچنین، لزوم ایجاد آمادگی و هماهنگی لازم بین مرکز بهداشت جنوب تهران و سازمان‌های مرتبط در منطقه تحت پوشش برای مراقبت و کنترل بیماری وبا به عنوان مسئله‌ای مهم مورد توجه قرار گرفت.

 

رئیس اورژانس کشور، حفظ سلامت عمومی زائران، تشخیص به موقع بیماری ها به ویژه بیماری ها و مسمومیت های غذایی و آب، درمان به موقع گرمازدگی و آمادگی برای خدمت رسانی در حوادث غیر مترقبه را ضروری دانست. اربعین اردوی بهداشتی و درمانی را از اهداف اصلی خود عنوان کرد.

در عین حال با نزدیک شدن به مراسم راهپیمایی اربعین، شدت گرما مهمترین دغدغه مسئولان وزارت بهداشت است. زیرا در روزهای گرم سال، جمع شدن همراه با دمای هوا باعث شیوع بیماری ها می شود.

وبا یک عفونت حاد اسهالی است که پس از خوردن آب یا غذای آلوده به باکتریویبریوکلرا رخ می دهد. این بیماری عمدتاً مربوط به دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم است.

وبا بسیار مسری است. اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم بالینی خفیفی ندارند و می توان با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد علائم اسهال آبکی حاد شدید می تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالا همراه باشد و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود. همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، به تشدید گرما در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: قطعا گرمای امسال تاثیر بیشتری در شیوع بیماری‌های عفونی مانند وبا دارد.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی خاطرنشان کرد: شستن دست ها یکی از مهم ترین نکات بهداشتی در پیشگیری از بیماری های تابستانی است.

شاید مهمترین توصیه بهداشتی برای کسانی که قصد پیوستن به هنگ اربعین را دارند، استفاده از آب بسته بندی شده باشد. در عین حال دوری از گرما می تواند از گرمازدگی و سایر بیماری های فصل گرم جلوگیری کند.

منبع:مهر

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا