اخبار روز

بنزین ایران از جانب افغانستان برگشت خورد!/جزئیات


به گزارش پی ام آپ به نقل از ایلنا،  احمد معروفخانی افزود: استاندارد فرآورده های نفتی تعریف مشخصی بین المللی دارد و بدون حمایت مناسب بین المللی امکان تولید فاکتور وجود ندارد. بهترین استاندارد بین المللی یورو 4 و 5 است، افغانستان برخی از تحلیل ها را به عنوان استاندارد ترجیحی خود اعلام کرده است. اینها همه بهانه هایی است از سوی برخی دستان پشت صحنه و مافیای حکومت افغانستان که به دنبال جلوگیری از ورود محصولات ایرانی هستند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر محصولات ایران ارزان‌ترین محصولات موجود در دسترس افغان‌ها است و مسیر نیز بسیار کوتاه و کم هزینه است و این به دلیل منافع بازرگانی که از کشورهای شمال افغانستان مانند ترکمنستان و ازبکستان حاصل می شود که محصولات را به این کشور ارسال می کنند، منافع این کشورها ایجاب می‌کند که جلوی ورود محصولات تولیدات بخش خصوصی ایران را بگیرند به جهت اینکه قیمت در این کشور افزایش یافته و ایجاد محدودیت شود و بتوانند تا خودشان به سود بیشتری برسند.

وی تاکید کرد: اگر این‌ کشور واقعا بدنبال استاندارد هستند چرا محصول تولیدی تحت عنوان بنزین یک مجتمع پتروشیمی که ۴۰ درصد حاوی بنزن و در واقع یک‌ محصول «های بنزن» است و به لحاظ استاندارد نه تنها به هیچ وجه قابل قبول نیست، بلکه سرطان‌زا و بدترین محصول نفتی است. بدون هیچ حرف و حدیثی در تمام مدت وارد این کشور می‌شود و نرم و استاندارد آنها را تایید می‌کند، اما محصول تولیدی بخش خصوصی ایران را به بهانه‌های مختلف رد می‌کند؟

معروف خانی تصریح کرد: اکنون برخی فرآورده های نفتی ایران به راحتی از مرز افغانستان عبور می کند و مصرف می شود و برخی ممنوع است و این نشان می دهد که هیچ انضباط و کار کارشناسی روی فرآورده ها وجود ندارد و تنها مشکل این است که دست های پشت صحنه و مافیاها به دنبال منافع خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات مرجوعی در کشور ما مصرف نمی شود، این محصولات عمدتاً صادر می شود و در کشور ما مصرف نمی شود زیرا با مواد اولیه قیمت های بین المللی تولید می شود و اساساً با قیمت های داخلی همخوانی ندارد، عمدتاً صادر می شود. به امارات متحده عربی و در بازارهای حمدیه و فجیره به فروش می رسد و حجم زیادی از این محصولات در بازارهای بین المللی خلیج فارس به فروش می رسد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: بخش کمی از این محصولات نفتا است و تولید آنها با هدف مصرف در بازارهای صادراتی است و مشکلی به لحاظ استاندارد ندارد، تجار امارات این محصولات را خرید کرده و تبدیل به محصولات با سایر بزرگ‌تر شده و به بازار شرق آسیا ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: در بازگشت فرآورده های نفتی از ایران مبنای استاندارد و مسائل فنی وجود ندارد. این یک موضوع غیر فنی است و مسائل حاشیه ای، مافیا و سود گروه های خاص است. اگر افغانستان ادعا می‌کند به خاطر آنالیز کیفیت محصولات ایران را برگشت می‌زند پاسخ دهد که چرا بنزین تولیدی یک مجتمع پتروشیمی را که آشکار است هیچ کیفیتی ندارد و آثار زیست محیطی و سلامتی هم منفی برای مردم افغانستان دارد، مرتبا وارد کشور می‌کند؟


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا