دانستنی ها

اهمیت و ضرورت B6 برای بدن! | جزئیات

ویتامین B۶ یکی از ویتامین‌های گروه B می باشد و برای سلامتی بدن بسیار ضروری است.

بدن ما قادر به تولید این ماده نیست، بنابراین باید از طریق مواد غذایی به آن دست یابیم. عملکردهای حیاتی بسیاری از بدن، به دریافت میزان کافی ویتامین B۶ وابسته هستند.

ویتامین B6 یکی از ویتامین های گروه B است و یک ویتامین ضروری برای بدن است. اهمیت مصرف B6 از طریق غذا به این دلیل است که بدن ما نمی تواند این ماده را به تنهایی تولید کند. با این حال، بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن به مقادیر کافی ویتامین B6 بستگی دارد.

در ادامه این مقاله با مهم ترین فواید ویتامین B6 برای بدن آشنا خواهیم شد و خواهیم دید که چرا متخصصان تغذیه چنین تاکیدی بر دریافت این ویتامین از منابع غذایی دارند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

ویتامین B۶ نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی، تولید سلول‌های ایمنی، کنترل التهاب و ایجاد تعادل در تولید آنتی‌بادی‌ها در بدن دارد. سلامت میکروبیوم روده از جنبه‌های مختلفی بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. دریافت کافی ویتامین B۶ به تشکیل باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند و این بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن را تسهیل می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که کمبود این ویتامین را دارند، با بالاترین سطح التهاب مزمن در بدن مواجه هستند و سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند.

کاهش حالت تهوع در دوران بارداری

حالت تهوع یا استفراغ در سه ماهه اول بارداری به عنوان “بیماری صبحگاهی” شناخته می شود و تقریباً 50 درصد از زنان باردار را مبتلا می کند. محققان بر این باورند که مصرف مقادیر کافی ویتامین B6 تا حد زیادی به کاهش تهوع و استفراغ در دوران بارداری کمک می کند. به همین دلیل در بسیاری از موارد به زنان باردار توصیه می شود از مواد غذایی یا مکمل های حاوی ویتامین B6 استفاده کنند.

کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

نفخ، اضطراب و تحریک پذیری عصبی در روزهای قبل از قاعدگی از مشکلات رایج بسیاری از زنان است. سندرم پیش از قاعدگی، همچنین به عنوان PMS شناخته می شود، برای برخی از زنان می تواند بسیار دشوار و ناراحت کننده باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف 80 میلی گرم ویتامین B6 در روز ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند.

بهبود سلامت روان

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان اضطراب و افسردگی در سراسر جهان در سال‌های اخیر و پس از شیوع اپیدمی کرونا 25 درصد افزایش یافته است. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف مقادیر کافی ویتامین B6 ممکن است به بهبود سلامت روان کمک کند و تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب یا افسردگی (به ویژه در زنان) داشته باشد.

بهترین منابع این ویتامین است

یکی از ویتامین‌هایی که باید از طریق مصرف غذا به بدن تامین شود، ویتامین B۶ است. بدن ما نمی‌تواند به اندازه کافی از این ویتامین را تولید کند، بنابراین باید از طریق منابع غذایی مختلف دریافت شود.

مواد غذایی زیر حاوی ویتامین B۶ هستند:

– نخود: هر لیوان نخود پخته، حدود ۶۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۶ را تامین می‌کند.
– ماهی سالمون: هر ۹۰ گرم ماهی سالمون پخته، نزدیک به ۰.۶ میلی‌گرم ویتامین B۶ دارد و می‌تواند نزدیک به ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند.
– سینه مرغ: با خوردن هر ۹۰ گرم سینه مرغ می‌توان حدود ۲۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۶ را تامین کرد.
– بوقلمون: با خوردن هر ۹۰ گرم گوشت بوقلمون کبابی، حدود ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۶ تامین می‌شود.
– موز: هر دانه موز، می‌تواند حدود ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۶ را تامین کند.

همچنین، گوشت گوساله، سبزیجات نشاسته‌ای، میوه‌های تازه، سیب‌زمینی آب‌پز و غلات صبحانه غنی‌شده با ویتامین B۶ هستند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا