اخبار روز

دلت را به تخم مرغ بده

نتایج نشان می دهد که خوردن یک تخم مرغ در روز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

به گزارش برنا، تخم مرغ منبع غنی از کلسترول غذایی است اما حاوی انواع مواد مغذی ضروری نیز می باشد. شواهد متناقضی در مورد مفید یا مضر بودن خوردن تخم مرغ برای سلامت قلب وجود دارد.

مطالعه‌ای در سال 2018 روی نیم میلیون بزرگسال در چین نشان داد کسانی که روزانه تخم‌مرغ می‌خورند (حدود یک تخم‌مرغ در روز) نسبت به کسانی که کمتر می‌خورند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر بیماری قلبی و سکته هستند.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان در حال حاضر مطالعه ای در مورد چگونگی تاثیر مصرف تخم مرغ بر نشانگرهای سلامت قلب و عروق در خون انجام داده اند.

لانگ پان، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پکن در چین، می‌گوید: «مطالعات کمی به نقش متابولیسم کلسترول پلاسما در ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری‌های قلبی عروقی پرداخته‌اند، بنابراین ما می‌خواستیم به پر کردن این شکاف کمک کنیم.»

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد افرادی که مقادیر متوسط ​​تخم مرغ مصرف می کردند، سطح خونی پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین A1، که یک واحد سازنده کلسترول خوب HDL است، بالاتر بود. این افراد، به ویژه، مولکول های HDL بزرگتری در خون خود داشتند که به حذف کلسترول از رگ های خونی کمک می کند و از انسدادی که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود، محافظت می کند.

محققان همچنین ۱۴ متابولیت مرتبط با بیماری قلبی را شناسایی کردند. آنها دریافتند شرکت‌کنندگانی که تخم‌مرغ کمتری می‌خوردند، نسبت به افرادی که تخم‌مرغ بیشتری می‌خوردند، سطوح پایین‌تری از متابولیت‌های مفید و سطوح بالاتری از متابولیت‌های مضر در خونشان داشتند.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای تایید نقش علّی متابولیت های لیپید در ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مورد نیاز است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا