دانستنی ها

دلایل خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم یا سندرم چشم خشک مشکل رایجی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشم ها رطوبت کافی یا مایع نرم کننده نداشته باشند و باعث ناراحتی و مشکلات بینایی شود. به دلیل استفاده زیاد از صفحه نمایش و دستگاه، خشکی چشم بسیار رایج شده است.

برای درمان عوارض خشکی چشم باید علل اصلی آن شناسایی شود.

علائم خشکی چشم چیست؟

علائم خشکی چشم می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. رایج ترین آنها به شرح زیر است:

اختلال چشم: افرادی که از خشکی چشم رنج می برند اغلب احساس می کنند که چشمانشان خشک است یا شن یا جسم خارجی در چشمانشان وجود دارد.

قرمزی چشم: خشکی چشم می تواند باعث التهاب و قرمز شدن رگ های خونی سطح چشم شود.

چشمان اشک آلود: در همین حال، خشکی چشم گاهی اوقات می تواند باعث اشک بیش از حد شود. این به این دلیل است که چشم ها برای جبران کمبود رطوبت، اشک زیادی تولید می کنند.

خستگی چشم: خشکی طولانی مدت می تواند باعث خستگی و خستگی چشم شود. فردی که چشم های خشک دارد به طور منظم احساس سنگینی یا خستگی می کند، به خصوص پس از فعالیت هایی که نیاز به دقت بینایی دارند.

تاری دید: خشکی چشم می تواند باعث تاری دید متناوب شود که می آید و می رود. این تاری دید معمولاً با پلک زدن یا استفاده از قطره های اشک مصنوعی بهبود می یابد.

حساسیت به نور: خشکی چشم می تواند حساسیت به نورهای روشن را افزایش دهد و هنگام قرار گرفتن در معرض نور بیرونی یا نورهای روشن احساس ناراحتی کند.

سوزش چشم: خشکی چشم می تواند باعث خارش، سوزش یا احساس خراش در چشم شود. مالیدن چشم ها ممکن است به طور موقت کمک کند. با این حال، در دراز مدت علائم را بدتر می کند.

مشکل در استفاده از لنزهای تماسی: افراد مبتلا به خشکی چشم ممکن است برای استفاده از لنزهای تماسی مشکل داشته باشند و تحمل آنها کاهش می یابد. چون رطوبت چشمشان کم است.

لازم به ذکر است که شدت علائم خشکی چشم ممکن است در طول روز متفاوت باشد. اگر علائم خشکی چشم ادامه یافت یا بدتر شد، حتما در اسرع وقت به متخصص چشم مراجعه کنید.

علل خشکی چشم

سندرم خشکی چشم یا بیماری خشکی چشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

تولید ناکافی اشک: اگر چشم ها به اندازه کافی اشک تولید نکنند، خشک می شوند. ممکن است غدد اشک آور به اندازه کافی اشک تولید نکنند یا اشک تولید شده ترکیبات لازم برای اثربخشی را نداشته باشند.

تبخیر اشک: تبخیر بیش از حد اشک نیز باعث خشکی چشم می شود. عواملی مانند هوای خشک یا رطوبت کم هوا و شرایط محیطی نیز می توانند تبخیر اشک را تسریع کنند و خشکی چشم را تشدید کنند.

اختلال غده میبومین: اختلال در غده میبومین در پلک ها می تواند باعث کاهش تولید روغن اشک شود. در نتیجه اشک ها خیلی سریع تبخیر می شوند و چشم ها از رطوبت کافی محروم می شوند.

سن: افزایش سن نیز یکی از عوامل شایع خشکی چشم است. تولید اشک معمولا با افزایش سن کاهش می یابد و بنابراین افراد مسن ممکن است از خشکی چشم رنج ببرند.

عوارض و بیماری ها: برخی بیماری ها می توانند خشکی چشم را بدتر کنند. بیماری های خودایمنی مانند سندرم شوگرن، آرتریت روماتوئید، لوپوس و عوارضی مانند دیابت و اختلالات تیروئید می توانند باعث خشکی چشم شوند.

داروها: برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خشکی چشم شوند. آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، داروهای ضد افسردگی، درمان جایگزین هورمونی و داروهای فشار خون اغلب می توانند سندرم چشم خشک را بدتر کنند.

استفاده طولانی مدت از نمایشگرها: استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و گوشی هوشمند می تواند باعث خستگی چشم و پلک زدن کمتر شود. در نتیجه اشک به خوبی در چشم پخش نمی شود و خشک می شود.

استفاده از لنز تماسی: استفاده از لنزهای تماسی می تواند باعث خشکی چشم شود. این لنزها می توانند رطوبت طبیعی سطح چشم را کاهش دهند و باعث ناراحتی و خشکی چشم شوند.

تشخیص علت اصلی خشکی چشم برای درمان موثر این بیماری مهم است. مشاوره با چشم پزشک به شناسایی عوامل خاصی که منجر به خشکی چشم می شود و تجویز درمان مناسب کمک می کند.

بهترین درمان برای سندرم چشم خشک

راه های مختلفی برای تسکین علائم خشکی چشم وجود دارد که به شما کمک می کند احساس ناراحتی کمتری داشته باشید. اگرچه درمان خشکی چشم همیشه امکان پذیر نیست. اما این درمان ها می توانند علت اصلی را کنترل کرده و تسکین دهند.

قطره های اشک مصنوعی: اشک مصنوعی یا قطره های مرطوب کننده چشم یک درمان ساده و مقرون به صرفه برای خشکی چشم است. این قطره ها تا حد زیادی به کاهش خشکی چشم کمک می کنند. از این قطره ها می توانید به اندازه نیاز در طول روز استفاده کنید.

داروهای تجویزی: در موارد شدید سندرم چشم خشک، داروهای تجویزی حاوی قطره های چشمی ضد التهابی وجود دارد که می تواند التهاب چشم را کاهش داده و تولید اشک را افزایش دهد.

شمع های پارگی: شمع های اشک آور دستگاه های سیلیکونی بسیار کوچکی هستند که در مجرای اشک قرار می گیرند. این دستگاه‌ها با مسدود کردن تخلیه اشک کار می‌کنند و اجازه می‌دهند اشک مدت بیشتری روی سطح چشم بماند.

درمان با نور پالسی شدید (IPL): این روش روشی جدید برای درمان خشکی چشم است که شامل استفاده از نور پالسی شدید برای گرم کردن غده میبومین در پلک ها، تشویق آن به تولید اشک بیشتر و افزایش تولید چربی است.

تغییر سبک زندگی برای کنترل خشکی چشم

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود به کاهش خشکی چشم کمک کنید، اما این بدان معنا نیست که نیازی به مراجعه به چشم پزشک ندارید.

حفظ یک رژیم غذایی سالم: خوردن انواع غذاهای سالم و غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین های A و D و آنتی اکسیدان ها می تواند به حفظ سلامت چشم و تسکین علائم خشکی چشم کمک کند.

همیشه هیدراته بمانید: نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز بدن شما از جمله چشم ها را هیدراته نگه می دارد. هیدراتاسیون مناسب بدن می تواند علائم خشکی چشم را کاهش دهد و به تولید اشک کمک کند.

به طور مرتب پلک بزنید: سعی کنید مکرراً پلک بزنید، به خصوص زمانی که درگیر فعالیت هایی هستید که نیاز به تمرکز طولانی مدت دارند، مانند کار با رایانه یا خواندن کتاب. پلک زدن باعث می شود اشک بیشتری تولید شود و روی سطح چشم بماند.

از عینک مناسب استفاده کنید: با استفاده از عینک آفتابی یا عینک محافظ مناسب از چشمان خود در برابر باد و محیط آلوده مراقبت کنید. این کار کمک می کند چشم کمتر در معرض عوامل محیطی قرار گیرد و خشک نشود.

استراحت مکرر هنگام استفاده از صفحه نمایش: استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش باعث می شود کمتر پلک بزنید و به چشمان شما فشار وارد کند. هر 20 دقیقه، چشمان خود را از روی صفحه بردارید و به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله شش فوتی نگاه کنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید: هوای محیط را با مه سرد یا مرطوب کننده مرطوب کنید و از قرار گرفتن مستقیم در معرض وسایل سرمایشی و گرمایشی خودداری کنید.

به بهداشت پلک توجه کنید: پلک ها را با مواد شوینده بسیار ملایم و آب گرم بشویید. این کار باعث می شود که غدد چربی در لبه پلک ها مسدود نشوند و خشکی چشم را تجربه نکنید.

مراقب چشمان خود باشید: از چشمان خود در برابر محرک ها، آلرژن ها، آلاینده ها و گرد و غبار محافظت کنید.

مکمل: مکمل های امگا 3 مانند روغن ماهی یا مکمل های بذر کتان می توانند پلک ها را نرم نگه دارند. در مورد دوز مصرفی خود با پزشک خود مشورت کنید.

علت اصلی خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. همانطور که گفتیم شرایط محیطی مانند خشکی هوا یا باد، افزایش سن، برخی داروها و بیماری ها مانند سندرم شوگرن، تغییرات هورمونی و استفاده زیاد از صفحه نمایش باعث خشکی چشم می شود، آیا نوشیدن آب باعث کاهش خشکی چشم می شود؟

اگرچه هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی بسیار مهم است. با این حال، نوشیدن آب بیشتر به تنهایی به طور مستقیم به رفع خشکی چشم کمک نمی کند. خشکی چشم اغلب ناشی از اشک های بی کیفیت است، بنابراین قطره های اشک مصنوعی یا درمان های تجویزی اغلب موثرتر هستند.کمبود کدام ماده مغذی باعث خشکی چشم می شود؟

کمبود ویتامین A اغلب با خشکی چشم همراه است. ویتامین A نقش حیاتی در حفظ سلامت چشم و تولید اشک دارد. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، خشکی چشم می تواند دلایل زیادی داشته باشد و کمبود ویتامین A تنها یکی از دلایل احتمالی آن است. آیا خشکی چشم عارضه خطرناکی است؟

خشکی چشم شدت های متفاوتی دارد. با این حال، در بیشتر موارد به عنوان یک عارضه جدی در نظر گرفته نمی شود. اما اگر خشکی چشم مزمن شود و درمان نشود، می تواند باعث ناراحتی و سوزش زیادی شود و منجر به عوارض مربوط به بینایی شود. برای یافتن بهترین درمان برای شما با چشم پزشک مشورت کنید.

منبع: تبیان

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا