اخبار روز

دستگاه های خودپرداز در کشورهای دیگر چند قبض می دهند؟


به گزارش پی ام آپ، همزمان با فرارسیدن ایام زیارت اربعین، بانک مرکزی بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که سقف برداشت دستگاه های خودپرداز سیار و ثابت در استان های مرزی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان را افزایش می دهد. و کلیه نقاط مرزی با عراق از 1 تا 25 شهریور به 500 هزار تومان در ماه افزایش یافت.

افزایش سقف برداشت از خودپرداز در استان های مرزی نیز در اربعین سال گذشته رخ داد و این سقف در سراسر کشور در ایام نوروز افزایش می یابد. علیرغم درخواست های متعدد افراد، کارشناسان و حتی مدیران بانک ها برای افزایش سقف برداشت از خودپردازها، این سقف از سال 1386 تغییری نکرده و بانک مرکزی بر تثبیت آن اصرار دارد.

200 هزار تومان در سال 2087 معادل پنج میلیون و 900 هزار تومان در سال جاری است.

یکی از مهم‌ترین استدلال‌ها در حمایت از لزوم افزایش سقف برداشت از خودپرداز، تعدیل نشدن این مبلغ به دلیل تورم بالای ایران در سال‌های اخیر است. بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در شهریور در ماه 1386 که رقم 200 هزار تومان به عنوان سقف برداشت در دستگاه های خودپرداز تعیین شده بود، معادل 27 واحد بود و این شاخص در پایان سال 1401 به 794.3 واحد رسید بنابراین اگر مبلغ 200000 را تعدیل کنیم. تومان سقف برداشت روزانه از خودپرداز با تورم، این سقف امسال باید حدود 5900000 تومان باشد.

مشکلات فزاینده با اصرار کسب و کار برای دریافت پول نقد

از سوی دیگر، سیاست های مالیاتی جدید مانند مالیات بر تراکنش با دستگاه های کارتخوان، باعث شده است که بسیاری از شرکت ها از مشتریان خود تقاضای نقدی کنند. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت ها سقف برداشت ۲۰۰ هزار تومانی برای پوشش این نیاز کافی نیست.

بررسی سقف برداشت عابر بانک در برخی دیگر از کشورها حاکی از تفاوت زیاد این مبلغ در ایران با کشورهای مورد بررسی است.

آمریکایی ها بسته به نوع حسابی که دارند و بانکی که در آن سپرده گذاری می کنند، می توانند روزانه بین 500 تا 5000 دلار از دستگاه های خودپرداز برداشت کنند. این مبلغ در بانک های بریتانیا از 300 پوند تا 1000 پوند متغیر است.

یکی از دلایلی که در سال های اخیر برای ثابت ماندن سقف برداشت از خودپرداز مطرح شده است، تأثیر این انتشار بر افزایش گردش نقدینگی در اقتصاد و کاهش ارزش اسکناس است. این قبض های قدیمی دیگر نمی توانند در دستگاه های خودپرداز قرار داده شوند و بنابراین باید با قبض های جدید جایگزین شوند. موضوعی که برای بانک مرکزی هزینه بر است.

همچنین برخی معتقدند دولت علاقه ای به افزایش این سقف ندارد تا استفاده از تراکنش های مختلف از جمله کارت خوان ها افزایش یابد و بتواند از این تراکنش ها مالیات بگیرد.

مشکل محدودیت ظرفیت عابر بانک

از طرفی ظرفیت دستگاه های خودپرداز محدود است و هر یک از دستگاه های خودپرداز می توانند مقدار معینی قبض بگذارند. حال اگر سقف برداشت از دستگاه خودپرداز افزایش یابد، موجودی شما زودتر تمام می شود و بانک ها مجبور به شارژ مستمر از شما خواهند شد. این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه به بانک، از نظر امنیتی نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. چرا که ظرفیت نیروهای پلیس برای تضمین امنیت شارژ مجدد این خودپردازها نیز باید در نظر گرفته شود.

مشکل مکرر کمبود قبض در دستگاه های خودپرداز

یکی از نکات قابل تامل این است که حتی در حال حاضر که سقف برداشت افزایش نیافته است، بسیاری از دستگاه های خودپرداز قبض کافی برای رفع نیاز مردم را ندارند.

اگر امروز به هر دلیلی به پول نقد نیاز دارید و می خواهید از طریق دستگاه های خودپرداز بانکی از حساب جاری خود پول برداشت کنید، به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد. حتی اگر می خواهید مبلغ مورد نیاز خود را از عابر بانک دریافت کنید، بانک ها اغلب شما را به دستگاه های خودپردازی که پول نقد ندارند هدایت می کنند.

مدیران بانک ها برای این مشکل بهانه های مختلفی می آورند و مسئولان بانک مرکزی هم به این مشکل اهمیت نمی دهند و نبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز را موقتی و گذرا می دانند. حال در این شرایط در صورت افزایش سقف برداشت از خودپرداز، دریافت صورتحساب از آنها دشوارتر می شود.

البته مسائلی از این دست نباید بهانه ای برای عدم افزایش سقف برداشت باشد و بهتر است بانک مرکزی با فراهم آوردن زیرساخت ها و تمهیدات لازم برای رفاه مردم، سقف برداشت از خودپرداز را افزایش دهد.

منبع: تجارت نیوز


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا