اخبار روز

دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم.


به گزارش پی ام آپ، دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده و فهرست برندهای مجاز توسط سازمان ملی استاندارد ایران و دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده و برندهای مجاز توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شد.

در آخرین اخبار اعلام شد خودروهای فرسوده از اخذ مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.

تا امروز خیلی ها این سوال را مطرح می کردند که چه برندهایی از خودروهای (کارکرده) اجازه ورود به کشور را خواهند داشت؟ در پاسخ به این سوال باید به دستورالعمل سازمان ملی استاندارد اشاره کرد.

در بخشی از این دستورالعمل نوشته شده است: تجهیزات خودروی مستعمل وارداتی باید حداقل دارای یکی از شرایط زیر باشد:

الف) دارای گواهی تایید نوع صادره از سازمان استاندارد در پنج سال اخیر.

ب) یکی از نام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن و کره جنوبی است.

ج) دارای شماره تاییدیه نوع خودروی عمومی (WVTA) که روی پلاک شناسایی نشان داده شده است

د) هر دستگاه دارای گواهی انطباق با Emark (COC) از سازنده خودرو است.

ه) هر دستگاه باید دارای گواهینامه GCC از سازمان صدور گواهینامه خودرو کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد.

و) هر دستگاه دارای گواهی تایید از CCC چین است

ز) هر دستگاه دارای گواهی تایید از کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC می باشد.

اما آیا اشاره بند «ب» به فهرست اسامی معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی، شامل چه خودروهایی می شود؟

همانطور که توسط سازمان استاندارد نشان داده شده است. برندهای مجاز خودرو برای واردات عبارتند از: بنز، بی ام و، صندلی، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، آی ویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی . ، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ یانگ.

بر این اساس خودروهای مجاز برای واردات شامل خودروهای تولیدی «بنز، بی‌ام‌و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا و آی‌ویکو» کشورهای عضو است. . اتحادیه: آنها اروپا و انگلیس خواهند بود. همچنین خودروهای تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا از ژاپن و در نهایت خودروهای کیا، هیوندای و سانگ یانگ از کره جنوبی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت.

آنچه مشخص است در بین خودروهای فرسوده وارداتی خبری از خودروهای آمریکایی نیست و در بند (ب) نیز اثری از خودروهای چینی نیست. اما این در حالی است که در بند (و) آمده است: «هر دستگاه باید گواهی تایید CCC چین را داشته باشد»، بنابراین با توجه به این توضیحات، ورود خودروهای چینی امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این، برخلاف خودروهای صفر کیلومتر، این بار در خودروهای فرسوده، خودروهای فرانسوی مانند رنو و پژو تاکنون اجازه ورود پیدا کرده اند. این در حالی است که سال گذشته سخنگوی وقت وزارت امنیت اعلام کرد: با توجه به رفتار غیرحرفه ای فرانسوی ها در سال های اخیر، دیگر اجازه ثبت و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان را نمی دهیم. “.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا