دانستنی ها

ممنوعیت‌های سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سیگار کشیدن دانس‌آموزان در مدارس! | جزئیات خبر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌ای، از کشورهای جهان خواستند که برای محافظت از جوانان و نوجوانان، استفاده از سیگار و سیگار الکترونیکی در محیط‌های آموزشی، به ویژه در مدارس، ممنوع شود. این درخواست به عنوان راهنمای جدیدی برای محافظت از سلامت کودکان و نوجوانان، در فصل بازگشت به مدرسه، مطرح شده است.

WHO اعلام کرده است که صنعت دخانیات، جوانان را به تبعیض و تهدید می‌کشاند و به گزارشات اخیر آمار نشان می‌دهد که ۹ نفر از هر ۱۰ سیگاری، پیش از سن ۱۸ سالگی، به سیگار وابسته شده‌اند. به همین دلیل، WHO هشدار داده که فروش سیگارهای یکبار مصرف و سیگارهای الکترونیکی، که معمولاً فاقد هشدارهای بهداشتی هستند، به جوانان مقرون به صرفه‌تر شده است.

راهنمای جدید WHO، دستورالعمل‌هایی برای مدارس فراهم می‌کند، تا محیط‌های آموزشی را عاری از نیکوتین و تنباکو کنند. این راهنما، دستورالعمل های گام به گام در مورد چگونگی دستیابی به این هدف را با استفاده از رویکرد «کل مدرسه» که شامل معلمان، کارکنان، دانش آموزان و … است، ارائه می‌دهد. WHO نیز هشدار داده است که باید در تمام شرایط، از جوانان در برابر دود سیگار و سیگارهای الکترونیکی و تبلیغاتی که باعث می‌شوند تا جوانان به سمت مصرف این محصولات سوق داده شوند، محافظت شود.

علاوه بر ممنوعیت استفاده از نیکوتین و تنباکو در ساختمان‌های مدارس، این راهنما سه استراتژی دیگر را برای ایجاد محیطی سالم برای جوانان برجسته می‌کند:

– ممنوعیت فروش نیکوتین و مواد دخانی در نزدیکی مدارس

– ممنوعیت تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم نیکوتین و مواد دخانی در مجاورت مدارس

-از حمایت مالی یا تعامل با صنایع تنباکو و نیکوتین خودداری کنید

در عین حال، بسیاری از کشورها از جمله فرانسه اخیراً ممنوعیت مصرف و فروش سیگار و سیگارهای الکترونیکی را اعمال کرده اند.

فرانسه قصد دارد سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف را به دلیل خطراتی که برای محیط زیست و سلامت عمومی به همراه دارد ممنوع کند.

«الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه اخیراً در گفتگو با رادیو «آرتیل» این کشور گفته است که این اقدام بخشی از طرح جدیدی است که دولت برای مبارزه با سیگار آماده کرده است.

گفته می شود این قانون باید تا پایان امسال (2023) اجرایی شود.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلژیک و جمهوری ایرلند تاکنون ممنوعیت های مشابهی را اعلام کرده اند. بر اساس گزارش ها، انگلیس نیز در حال بررسی چنین طرحی است.

در فرانسه، سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف حدود 9 یورو قیمت دارند که کمتر از یک بسته 20 نخی است. هر یک از این سیگارها به کاربر اجازه می دهد که تقریباً 600 بسته سیگار بکشد که معادل تقریباً 40 نخ سیگار است.

به گفته الیزابت بورن، سیگارهای الکترونیکی جذابیتی ایجاد می کنند که کودکان ابتدا به آن عادت کرده و سپس به سیگار روی می آورند.

با توجه به اظهار نظر اتحادیه مخالفان سیگار، به گفته آن‌ها ۱۳ درصد از نوجوانان در رده‌ی سنی ۱۳ تا ۱۶ سال حداقل یکبار از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند و بیشتر آن‌ها مدعی هستند که شروع به استفاده از این نوع سیگار را در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی داشته‌اند.

در واقع، قوانین بیانگر این است که فردی زیر ۱۸ سال قادر به خرید سیگار الکترونیکی یکبار مصرف نیست اما جوانان و نوجوانان می‌گویند که به راحتی می‌توانند آن را به دست آورند.

هر چند که سیگار کشیدن به تنهایی برای جامعه یک چالش جدی است، اما مشکل دیگری که با سیگار کشیدن همراه است و توسط متخصصان به ویژه در مورد آن هشدار داده شده است، خطر قرار گرفتن افراد غیر سیگاری در معرض دود سیگار دیگران است.

با توجه به اظهارات متخصصان سلامت، هیچ مقداری از دود دست دوم سیگار بی‌ضرر نیست و خانه، به‌عنوان مکان اصلی زندگی بسیاری از کودکان و بزرگسالان، موقعیت اصلی را برای استنشاق دود سیگار و بروز خطرات احتمالی مربوط به آن فراهم می‌آورد.

در آغاز قرن بیستم، سرطان ریه یک بیماری نسبتا نادر بود. دلیل اصلی این افزایش چشمگیر افزایش نرخ سیگار در میان جمعیت ایالات متحده است. در واقع، تخمین زده می شود که تقریباً 90 درصد از سرطان های ریه امروزه ممکن است به دلیل دود سیگار یا تنباکو باشد. سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را در زنان 25.7 برابر و در مردان 25 برابر افزایش می دهد.

هنگامی که دود دست دوم را استنشاق می کنید، بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار را نیز استنشاق می کنید. تقریباً 70 ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که باعث سرطان می شود. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دود سیگار می تواند مضر باشد.

پیام هشدار چاپ شده روی هر سیگار در کانادا

از اول ماه اوت، در کانادا، مقررات بهداشتی جدیدی اجرایی شد که شامل درج هشدار سلامتی روی هر نخ سیگار نیز می‌شود. این گام، کانادا را به عنوان اولین کشوری در جهان معرفی می‌کند که این اقدام موثر را در تلاش مداوم برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک این عادت و بازداری افراد از مصرف آن، برداشته است.

روی هر نخ سیگار، هشداری در مورد آسیب رساندن به کودکان و خطرات مختلف از جمله آسیب به اندام‌ها، ایجاد ناتوانی‌های باروری و سرطان خون قرار داده می‌شود. برای مثال، ممکن است روی یک نخ سیگار نوشته شده باشد “زهر در هر پک”.

راب کانینگهام، تحلیلگر ارشد در انجمن سرطان کانادا، پیش‌بینی کرده است که این برچسب‌ها ممکن است باعث منع جوانانی شوند که به سیگار عادت دارند و والدین را به سوی مبارزه با سیگار و نیکوتین وادار کنند.

گرچه این اقدامات می‌تواند در کاهش مصرف سیگار موثر باشد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز درصدد افزایش است که امری نگران‌کننده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا