اخبار روز

بانک‌ها می‌بایست به نرخ سود تصویب شده پایبند باشند!/ با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود

 

به گزارش پی ام آپ،‌ رئیس کل بانک مرکزی، پایبندی بانک‌ها به نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برای سپرده‌ها و تسهیلات بانکی را به عنوان مهم و ضروری برشمرد و اظهار کرد: به معاونت نظارت بانک مرکزی دستور داده‌ام که هر بانکی که در قبال نرخ سود مصوب سپرده‌ها و تسهیلات بانکی پایبندی رعایت نکند، حتما به هیئت انتظامی‌ معرفی و با سخت‌ترین شرایط با آنها برخورد شود.

محمدرضا فرزین، در دیدار دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها، تأکید کرد که هیچ گونه مذاکره‌ای در قبال نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس وجود ندارد و باید به مصوبه شورای پول و اعتبار پایبند باشیم. وی افزود: نرخ سود کنونی، نرخ خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس عمل کنند، مشکلی پیش نمی‌آید. با این حال، به دلیل گزارش‌های دریافتی که برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند، هر بانکی که این را رعایت نکند، حتما به هیئت انتظامی‌ بانکی معرفی و با آنها برخورد خواهد شد.

وی همچنین به عدم تمکین برخی از مدیران اجرایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که به ما اعلام کرده اند اعطای تسهیلات در شعب بانکی مشروط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید بر اساس گردش حسابش ارزیابی شود، این یک اصل بانکی است، اما اینکه تحویل تسهیلات به سپرده گذاری بستگی دارد، گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده است و مدیران کل بانک ها باید از این امر جلوگیری کنند. موضوع. روی شاخه ها هم قانون از معاونت نظارت بانک مرکزی خواسته ام دو مورد فوق را بررسی و ظرف چند روز آینده به من گزارش دهد. در صورت تخلف با هیات مدیره آن بانک برخورد خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ 10 بهمن در سال 1401 به شبکه بانکی ابلاغ شد که سقف نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت به شرح زیر است: سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: 5 درصد / سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: 12 درصد / کوتاه مدت ویژه. سپرده سرمایه گذاری شش ماهه: 17 درصد / سپرده سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید یک ساله: 5.20 درصد / سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید 2 ساله: 5.21 درصد / سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید سه ساله : 22.5% نرخ سود تسهیلات عقود غیر مشاركتی از سوی بانكها و موسسات اعتباری غیربانكی حداكثر 23% و نرخ سود مورد انتظار از قراردادهای مشاركتی قابل درج در قرارداد در بانكها و موسسات اعتباری غیربانكی می باشد. موسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان معادل 23 درصد تعیین شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی در دستور کار بانک مرکزی و دولت، تأکید کرد که با تلاش و همکاری یکدیگر باید این سیاست‌ها را در اقتصاد کشورمان پیاده سازی و محقق کنیم. او به گذشته اشاره کرد و گفت که در سال گذشته پس از یک دوره تورم بالا به همراه افزایش ارز، انتظارات تورمی نیز تشدید شد. اما در سال جدید، بانک مرکزی سیاستی را تحت عنوان “سیاست تثبیت” اتخاذ کرده است که محور اصلی آن کنترل پول و ارز است. این سیاست برای برقراری آرامش در بازارها بسیار مهم است و به دلیل کنترل دو متغیر پول و ارز، انتظارات تورمی نیز قابل اصلاح خواهد بود.

به عبارت دیگر، با پیاده سازی سیاست تثبیت، بانک مرکزی به سمت کنترل پول و ارز حرکت می کند تا بازارها را به سمت آرامش سوق دهد. این اقدامات به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش انتظارات تورمی در سال جدید انجام شده است. به همین دلیل، همکاری و تلاش مشترک بین بانک مرکزی و دولت برای پیاده سازی این سیاست‌ها، بسیار مهم است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در زمینه سیاست های پولی، همچنان باید سیاست کنترل تراز را ادامه داد، زیرا این امر در کنترل نرخ حائز اهمیت است. نقدینگی محبت است

رئیس کل بانک مرکزی امسال را سال رکود جهانی دانست و گفت: همانطور که پیش بینی کرده بودیم امسال سال رکود اقتصادی است. جهان به دلیل نرخ رشد است ظروف چینی و غرب کاهش می یابد و کاهش محسوسی در نرخ رشد جهانی وجود دارد که باعث کاهش قیمت نفت و فرآورده ها می شود. پتروشیمی و سایر محصولات وارداتی و آخرین آمار گمرک همچنین این کاهش را تایید می کند. بنابراین از آنجایی که چنین کاهشی برای ما قابل پیش بینی بود، بر اساس پیش بینی های خود ارز را تعیین کردیم.

بالاترین مقام بانک مرکزی با اشاره به ثبات بازار ارز، تأکید کرد که با توجه به فعالیت‌های سیاست گذار اقتصادی و کمک‌های سیاست‌های خارجی، بازار به سمت ثبات حرکت می‌کند. با این حال، برای حفظ پایداری بازار، هنوز نیاز به احتیاط و مراقبت‌های لازم وجود دارد. در تابستان نیز معمولاً نوساناتی اتفاق می‌افتد، اما امیدواریم که ثبات بازار ارز در این فصل نیز ادامه یابد. البته در صورتی که این ثبات همچنان ادامه یابد، در برخی بخش‌ها و بازارهای دارایی روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار اخیر با رئیس قوه قضائیه و رونمایی از سامانه سیاق، اعلام کرد که در این دیدار مسائل و مشکلات حقوقی نظام بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به همین دلیل، ایشان تأکید کردند که شکل‌گیری کمیته مشترک حقوقی میان بانک مرکزی و قوه قضائیه با حضور نمایندگان بانک‌ها برای تعامل بهتر و بیشتر، ضروری است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا