اخبار روز

درگذشت میرشمس‌الدین ادیب سلطانی!/جزئیات

میرشمس الدین ادیب سلطانی، دکتر، فیلسوف، زبان شناس، نقاش، ریاضیدان، نویسنده و مترجم متون مهم ادبی و فلسفی صبح پنجشنبه  ۲۰ مهر در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

او چند روزی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بود.

میرشمس الدین ادیب سلطانی ۲۱ اردیبهشت ماه در سال 1310 در منطقه قلمستان تهران به دنیا آمد. در کودکی زبان فرانسه را از یک کتاب دست دوم به نام فرانسه بدون معلم و انگلیسی را از رادیو بی بی سی یاد گرفت. پس از گذراندن شش سال دبیرستان در دبیرستان البرز، در سال 1328 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و دکترای خود را در رشته پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد. او برای ادامه تحصیل در رشته روانپزشکی بالینی و تحقیقات بیوشیمیایی به وین رفت و پس از چند ترم دستیار پروفسور هافمن یکی از مشهورترین روانپزشکان زمان خود شد.

او به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، یونانی باستان، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستا و فارسی میانه و باستان تسلط داشت و آثار ترجمه شده را مستقیماً از زبان مبدأ به فارسی ترجمه می کرد. میرشمس الدین ادیب سلطانی آثار فراوانی به فارسی و انگلیسی نوشت و آثار او به دلیل استفاده گسترده از واژگان فارسی و استفاده از فارسی باستان، فارسی اوستا و فارسی میانه شهرت داشت.

از مهم ترین آثار ترجمه شده میرشمس الدین ادیب سلطانی می توان به «سنجش خرد ناب» امانوئل کانت، «منطق» ارسطو،جستارهای فلسفی» برتراند راسل، «سوگ‌نمایش هملت شاهپور دانمارک» اثر ویلیام شکسپیر و همچنین «رساله منطقی- فلسفی» ویتگنشتاین اشاره کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا