دانستنی ها

با راه کارهای ساده خانگی از مبتلا شدن به سرماخوردگی جلوگیری کنید

با شروع فصل سرما، ویترین داروخانه ها و درمانگاه ها مملو از تبلیغات درباره واکسن آنفولانزا شد. با تزریق واکسن می توان از برخی بیماری های خطرناک مربوط به فصل سرما در امان ماند، اما برای بیماری هایی که خطر کمتری دارند و عوارض مشابهی مانند سرماخوردگی دارند چه باید کرد؟

به گزارش ایسنا، ممکن است سرماخوردگی برای اکثر افرادی که سیستم ایمنی طبیعی دارند، بیماری خطرناکی تلقی نشود، اما بدن درد، تب و دردهای عضلانی باعث اختلال در کار و زندگی برای چند روز می شود. پس با توجه به شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» بیایید ببینیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس سرماخوردگی چه باید بکنیم.

بیشتر راه‌های محافظت از خود در برابر سرماخوردگی مشابه هشدارهای بهداشتی در دوره پس از شیوع کرونا است که بیش از دو سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

چگونه از سرماخوردگی پیشگیری کنیم؟

طبق دستورالعمل «سرویس بهداشت عمومی بریتانیا» (NHS)، فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند ویروس را از چند روز قبل از ظاهر شدن علائم بیماری تا زمانی که این علائم ناپدید شوند، به محیط اطراف منتقل کند. بنابراین در قدم اول باید از افراد بیمار دوری کنید.

بهترین راه های پیشگیری از سرماخوردگی عبارتند از:

– دست های خود را مرتب با آب گرم و صابون بشویید.

– حوله یا وسایل شخصی فرد سرماخورده را از دیگران جدا کنید.

– در صورت تماس با ویروس به چشم و بینی خود دست نزنید.

– ورزش کنید. تناسب‌اندام و برخورداری از سلامت عمومی بدن در اکثر مواقع از بیمار شدن جلوگیری می‌کند.

– به یاد داشته باشید که واکسن آنفولانزا به پیشگیری از آنفولانزا کمک می کند. سرماخوردگی نیست

چگونه از شیوع سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

سرماخوردگی ناشی از یک ویروس است و به راحتی به افراد دیگر سرایت می کند. فرد مبتلا تا زمانی که تمام علائم بیماری از بین نرود، «ناقل» است و این دوره انتقال معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد.

ویروس سرماخوردگی از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود و می تواند به مدت 24 ساعت روی دست ها و سطوح زنده بماند. بنابراین، اگر فرد بیمار در اتاق است، در هنگام دست زدن به وسایل به مدت یک روز مراقب باشید.

دستمال کاغذی استفاده شده یکی دیگر از منابع انتقال میکروب های سرماخوردگی است. هرگز آنها را روی میز کنار تخت یا در جیب خود نگه ندارید. این منابع میکروب را در اسرع وقت در سطل زباله بیندازید.

به آنتی بیوتیک متوسل نشوید

به گزارش ایندیپندنت، پزشکان برای درمان سرماخوردگی آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند. دلیل واضح است: آنتی بیوتیک ها نه عوارض این بیماری را کاهش می دهند و نه بر سرعت بهبودی تأثیر می گذارند. زیرا از اینها برای از بین بردن عفونت های باکتریایی استفاده می شود. سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است.

درمان خانگی

اگر زمان و شرایط مهیا باشد، بدن یک فرد عادی بدون بیماری های مزمن یا نقص ایمنی می تواند به راحتی با سرماخوردگی کنار بیاید. دو نکته مهم برای کمک به بهبودی سریعتر، استراحت و خواب هستند. برای جلوگیری از کم آبی بدن (در زمان سرماخوردگی) مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

غرغره نمک نیز برای تسکین گلودرد مفید است، اما برای کودکان توصیه نمی شود. اگرچه اغلب گفته می شود که برای درمان سرماخوردگی نیازی به مشورت با پزشک نیست، اما اگر احساس کسالت شما برطرف نشد، می توانید از داروساز داروخانه کمک بگیرید.

داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی زیادی در بازار و داروخانه ها موجود است و یک داروساز می تواند به شما در انتخاب داروی مناسب کمک کند.

داروهای بدون نسخه:

مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن باعث کاهش درد و کاهش تب می شوند.

رفع گرفتگی بینی با اسپری ها یا قرص های ضد احتقان.

داروهای ضد احتقان نباید به کودکان زیر شش سال داده شود. کودکان شش تا 12 ساله نباید بیش از پنج روز از این داروها استفاده کنند.

اکثر داروهای سرفه و سرماخوردگی نیز حاوی استامینوفن و ایبوپروفن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها بیش از دوز توصیه شده آسان است.

برخی از این داروها برای کودکان، نوزادان و زنان باردار مناسب نیستند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا