دانستنی ها

درمان اورژانسی زخم معده با این چای خانگی ساده

بهترین چای برای زخم معده ریشه شیرین بیان است

اساسا ریشه شیرین بیان ادویه بومی آسیا و منطقه مدیترانه است. امروزه از این داروی گیاهی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. برخی از مطالعات گزارش می دهند که ریشه شیرین بیان ممکن است خاصیت پیشگیری و مبارزه با زخم معده داشته باشد.

این داروی گیاهی برای زخم‌های مری و معده می‌تواند با تحریک تولید مخاط بیشتر به محافظت از پوشش معده کمک کند. محققان گزارش دادند که ترکیبات خاصی در ریشه شیرین بیان وجود دارد که می تواند از رشد هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کند.

زیرا ریشه شیرین بیان می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و عوارضی مانند درد عضلانی یا بی حسی در اندام ها ایجاد کند. قبل از افزایش مصرف آن در رژیم غذایی خود، با پزشک زخم معده خود مشورت کنید.

درمان خانگی سیر و زخم معده

سیر با خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود یکی دیگر از مواد غذایی موثر در درمان هلیکوباکتر پیلوری با طب سنتی است. مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره سیر می تواند بهبود زخم معده و اثنی عشر را تسریع کند و حتی احتمال ایجاد آنها را در وهله اول کاهش دهد.

در یک مطالعه اخیر، خوردن دو حبه سیر خام روزانه به مدت سه روز به طور قابل توجهی باعث کاهش فعالیت باکتری در پوشش معده بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکتر شد. اگر بو و طعم سیر را دوست ندارید، می توانید عصاره سیر را به عنوان مکمل مصرف کنید.

سیر به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند. بنابراین، قبل از مصرف دارو، از پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی با وارفارین (کومادین)، سایر داروهای رقیق کننده خون یا آسپرین سؤال کنید.

زردچوبه و درمان طبیعی زخم معده

زردچوبه این یک ادویه آسیای جنوبی است که در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. پزشکان خواص دارویی آن مانند بهبود عملکرد رگ های خونی، کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی را به وجود کورکومین (ماده فعال زردچوبه) نسبت می دهند.

اخیراً خواص ضد زخم کورکومین در حیوانات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد پتانسیل درمانی فوق العاده ای دارد، به ویژه در جلوگیری از آسیب ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری! همچنین می تواند به افزایش ترشح مخاط کمک کند و به طور موثر از دیواره معده در برابر عوامل تحریک کننده محافظت کند.

تا به امروز، مطالعات انسانی محدودی انجام شده است. در یک مطالعه، به ۲۵ شرکت‌کننده، ۶۰۰ میلی‌گرم زردچوبه ۵ بار در روز داده شد. پس از چهار هفته، زخم در 48 درصد از شرکت کنندگان بهبود یافت. پس از دوازده هفته، 76 درصد از شرکت کنندگان بدون زخم بودند.

کندر و درمان خانگی زخم معده

کندر از دیرباز در طب باستان برای درمان انواع اختلالات روده از جمله زخم معده و بیماری کرون استفاده می شده است. اخیراً، مطالعات حیوانی گزارش داده اند که می تواند به عنوان یک داروی قوی ضد زخم عمل کند.

علاوه بر این، تحقیقات روی 38 شرکت‌کننده که از زخم گوارشی رنج می‌برند، گزارش کردند که مصرف 1 گرم کندر در روز منجر به کاهش 30 درصدی علائم مرتبط با زخم گوارشی در مقایسه با دارونما می‌شود. ظاهرا کندر دارای فعالیت ضد باکتریایی بر علیه هلیکوباکتر پیلوری نیز می باشد.

در یک مطالعه اخیر مصرف 350 میلی گرم آدامس عفونت هلیکوباکتر پیلوری را 7 تا 15 درصد موثرتر از درمان معمولی، سه بار در روز به مدت 14 روز درمان کنید. کندر را می توان در اکثر خواربارفروشی ها و داروخانه ها به عنوان آدامس یا مکمل پودری یافت.

درمان زخم معده با زنجبیل و گیاهی

بهتر است روی خواص زنجبیل برای درمان زخم معده با داروهای گیاهی حساب جداگانه ای باز کنید. امروزه بسیاری از افراد از آن برای درمان بیماری های معده و گوارشی مانند یبوست، گاز و ورم معده استفاده می کنند.

یک بررسی در سال 2013 نشان می دهد که عصاره زنجبیل ممکن است به درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. خوردن زنجبیل همچنین می تواند از زخم معده ناشی از NSAID ها جلوگیری کند.

بابونه بهترین چای برای زخم معده است

بعضی ها گل می دهند دیزی چای بابونه برای درمان اضطراب خفیف، اسپاسم روده و التهاب استفاده می شود. بررسی منتشر شده در سال 2012 گزارش می دهد که عصاره بابونه ممکن است خواص ضد زخم نیز داشته باشد. برخی از محققان فکر می کنند که می تواند از زخم معده جلوگیری کند و زمان بهبودی را کاهش دهد.

با این حال، بسیاری از این تحقیقات از مطالعات حیوانی حاصل می شود. محققان هنوز نمی دانند که آیا بابونه اثرات مشابهی روی انسان خواهد داشت یا خیر.

درمان زخم معده با طب سنتی

کارشناسان طب سنتی آنها علاوه بر راه حل هایی که در بالا ذکر شد، به طب سوزنی نیز اعتقاد دارند. زیرا این روش می تواند بدن را تغییر شکل دهد و اسید معده را کاهش دهد. اصولاً کسانی که بافت گرم و خشک دارند، غلظت اسید معده بالاتری دارند.

مصرف اسانس هایی مانند روغن زیتون و روغن بادام شیرین بعد از غذا می تواند در کنترل ترشح اسید معده بسیار مفید باشد.

درمان زخم معده با طب سوزنی

اگر به دنبال یک میان وعده عالی برای درمان زخم اثنی عشر در طب سنتی و یا برای درمان زخم مری در طب سنتی هستید، توصیه می کنیم نصف لیوان جو پوست کنده را با نصف لیوان برنج بپزید. سپس نصف لیوان چای نشاسته حل شده در آب سبوس گندم اضافه کنید. در آخر 5 گرم کتیرا و 5 گرم صمغ عربی به آنها اضافه کنید و نوش جان کنید.

چه زمانی باید به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید بر اساس علائم فوق دچار زخم معده هستید، در اسرع وقت به متخصص گوارش یا طب سنتی مراجعه کنید. در مرحله بعد مراقبت از زخم معده بسیار مهم است زیرا گسترش ضایعه و تکثیر هلیکوباکتر پیلوری می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

خون ریزی موجودی تهدید کننده زندگی

سوراخی در دیواره دستگاه گوارش

نفوذ ضایعه از طریق دیواره دستگاه گوارش به سایر اندام ها مانند پانکراس

احتقان در دستگاه گوارش به دلیل تورم بافت های ملتهب

سرطان معده به خصوص سرطان معده غیر قلبی

اگر علائم زیر را دارید، حتماً فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

ضعف

مشکل در تنفس

بالا آوردن یا مدفوع قرمز یا سیاه

درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم که از بین نمی رود

منبع: سلام جدید

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا