اخبار روز

بررسی اثرات پروبیوتیک‌ها در بدن! / فواید شگفت انگیز این باکتری برای بدن!

پروبیوتیک‌ها باکتری زنده و مخمر مفیدی است که به عنوان باکتری خوب شناخته می‌شود. این باکتری‌ها در عملکرد صحیح دستگاه گوارش بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به بیان فواید پروبیوتیک ها می پردازیم.

به گزارش پی ام آپ به نقل از عصر ایران – ساکارومایسس بولاردی مخمر به طور طبیعی در دستگاه گوارش مردم وجود دارند. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف S. boulardii به عنوان پروبیوتیک می تواند به درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند اسهال مسافرتی کمک کند. اطلاعات کامل در مورد این دسته تحقیقاتی را می توان در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در دسترس است.

مکمل های حاوی این مخمر در داروخانه های سراسر کشور موجود است.

این مخمر همچنین ممکن است به محافظت از فلور روده بیماران در حین مصرف آنتی بیوتیک کمک کند یا منجر به بهبودی سریعتر شود. با این حال، تحقیقات روی پروبیوتیک ها هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز راه زیادی در پیش دارد.

در زیر کاربردها و فواید پروبیوتیک هایی مانند S. boulardii را بررسی خواهیم کرد.

ساکارومایسس بولاردی این مخمری است که دانشمندان از پوست میوه های استوایی جدا کرده اند. فشار پروبیوتیک این بدان معناست که S. boulardii CNCM I-745 اولین مخمری بود که محققان شناسایی کردند پروبیوتیک پزشکی انسانی را مطالعه کرد. پروبیوتیک ها در واقع مکمل های غذایی هستند که حاوی میکروب های زنده هستند و می توانند مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشند.

مخمر S. boulardii CNCM I-745 دارای خواص خاصی است که آن را به یک پروبیوتیک مفید تبدیل می کند. این مخمر می تواند در شرایط سخت و منحصر به فرد عضوی مانند معده زنده بماند. این بدان معنی است که توسط محیط های اسیدی، دمای بالا، صفرا و آنزیم های گوارشی غیرفعال نمی شود و می تواند زنده وارد روده شود.

فواید و موارد استفاده از S. boulardii

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد S. boulardii ممکن است در تعدادی از بیماری های گوارشی مفید باشد. نتایج بیشتر در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا مورد بحث قرار گرفته است کتابخانه دیجیتال آنلاین Science Direct در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. این مخمر در موارد زیر کمک می کند:

اسهال مسافرتی

یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که این میزان با دو مورد مقایسه شده است پروبیوتیک علاوه بر این، S. boulardii ممکن است در پیشگیری از اسهال مسافرتی موثر باشد.

اسهال مسافرتی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ویروس، باکتری یا تک یاخته‌ای را که در غذا یا نوشیدنی موجود در سفر بود، بخورد.

همه چیز در مورد پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی

اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها می توانند فلور روده را مختل کنند و در نتیجه منجر به اختلال اسهال شوند در برخی موارد، آنتی بیوتیک ها نیز می توانند منجر به دیس بیوزیس شوند. یعنی فلور روده فرد از تعادل خارج شده است.

بر اساس تحقیقات سال 2020، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد S. boulardii ممکن است به جلوگیری از اسهال مرتبط با آنتی‌بیوتیک‌ها و بازیابی فلور روده فرد پس از درمان کمک کند. از آنجایی که بولارد نوعی مخمر است، آنتی بیوتیک ها نمی توانند آن را از بین ببرند. یعنی فرد می تواند همزمان آنتی بیوتیک و S. boulardii مصرف کند.

هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که در دستگاه گوارش بسیاری از افراد یافت می شود. در برخی موارد، این باکتری ها می توانند باعث سوء هاضمه و زخم معده شوند.

یک مرور و متاآنالیز در سال 2019 داده های 18 مطالعه قبلی را در مورد استفاده از S. boulardii برای درمان این عفونت بررسی کرد. در مقایسه با درمان استاندارد با آنتی بیوتیک به تنهایی، ترکیب S. boulardii و آنتی بیوتیک ها در کشتن باکتری موثرتر بود.

علاوه بر این، افرادی که از S. boulardii استفاده می کنند عوارض جانبی کمتری به خصوص اسهال و یبوست را در طول دوره درمان تجربه می کنند. علاوه بر این، افراد کمتری نسبت به افرادی که فقط آنتی بیوتیک مصرف می کردند، درمان خود را متوقف کردند.

سندرم روده تحریک‌ پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به گروهی از علائم گوارشی از جمله اسهال، یبوست و گرفتگی عضلات اشاره دارد. اگرچه ممکن است دلایل زمینه‌ای متعددی برای سندرم روده تحریک‌پذیر وجود داشته باشد، دانشمندان هنوز در حال مطالعه جنبه‌های مختلف این بیماری هستند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر که از S. boulardii نیز استفاده می‌کردند کیفیت زندگی بهتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند گزارش کردند. با این حال، آنها هیچ تغییری در دفعات یا قوام حرکات روده خود مشاهده نکردند.

مطالعات دیگر، از جمله برخی مطالعات حیوانی، نتایج بهتر و جامع تری را در تسکین علائم این بیماری نشان داده است.

همه چیز در مورد پروبیوتیک ساکارومایسس بولاردی

عوارض جانبی S. boulardii

تحقیقات زیادی در مورد پروبیوتیک های S. boulardii و عوارض جانبی آنها وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده است که این دارو در افرادی که تحت درمان آنتروکولیت کاذب غشایی هستند باعث یبوست می شود. در غیر این صورت، اطلاعات کمی در دسترس است.

سایر پروبیوتیک ها می توانند عوارض جانبی مختلفی مانند نفخ ایجاد کنند.

خطرات مصرف S. boulardii

پروبیوتیک های S. boulardii به طور کلی یک منبع غذایی بی خطر هستند و عوارض جانبی کمی به دنبال استفاده از این مکمل ها گزارش شده است. با این حال، همه باید قبل از مصرف هر مکمل غذایی جدید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند. اگرچه این ترکیبات برای اکثر افراد بی خطر هستند، پروبیوتیک ها برای همه مصرف کنندگان مناسب نیستند.

افراد مبتلا به بیماری های جدی یا سیستم ایمنی ضعیف ممکن است در هنگام مصرف پروبیوتیک های S. boulardii مستعد ابتلا به عفونت های قارچی باشند.

اگر فردی اختلال روده ای شدید داشته باشد یا کاتتر در داخل بدن داشته باشد، این احتمال وجود دارد که مخمر وارد جریان خون شود و یک اورژانس پزشکی باشد.

علاوه بر این، واکنش آلرژیک به پروبیوتیک های S. boulardii به ندرت ممکن است رخ دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا