اخبار روز سینما

درباره فعالیت های حمید جبلی در زمینه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه تولدش | خاطرات شیرین مرد

مرجان فاطمی | حمید جبلی را سال هاست به عنوان بازیگر و صداپیشه عروسک های محبوب می شناسیم. اما توانایی های او خیلی بیشتر از این هاست. جبلی علاوه بر بازیگر و صداپیشه، نویسنده و کارگردانی شایسته نیز هست. وی کارگردانی چندین اثر تلویزیونی و دو فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد و به عنوان فیلمنامه نویس نیز فعالیت های متعددی انجام داده است. او در عرصه نمایشنامه نیز بارها خود را ثابت کرده است. حمید جبلی به تازگی دو جلد کتاب منتشر کرده و نمایشنامه «سوسمار» به کارگردانی رحمت امینی بر اساس اثر او در حال اجراست. به بهانه 10 سالگی حمید جبلی مروری داریم بر فعالیت های مهم این چهره محبوب.

به گزارش پی ام آپ، حمید جبلی همکار همیشگی ایرج طهماسب بود و در اکثر فیلم ها و سریال های او حضور چشمگیری داشت. در «پارتی» اولین بار است که جبلی عضو گروه نیست و جایش خالی به نظر می رسد.

«رفیق بد» یکی از آخرین حضورهای حمید جبلی در سینما به عنوان بازیگر است. او پس از این فیلم نقش کوتاهی در «کلاه قرمزی و بچه ننه» بازی کرد.

موقت | حمید جبلی از جمله بازیگرانی بود که فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد و پس از چندین تجربه برای اولین بار در سال 1360 با تله نمایش «آدینا» به کارگردانی بهرام شاه محمدلو در تلویزیون ظاهر شد. رضا ژیان در همان سال در سریال درام «مسال آباد» جلوی دوربین رفت. پس از این در سال 1361 با مجموعه «مهله بروبیا» به شهرت رسید. جبلی از دهه شصت تا دهه نود نقش های مختلفی را در سینما و تلویزیون بازی کرد. فیلم های «شرک» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مادر» و «دلشادگان» به کارگردانی علی حاتمی، «یک مرد و یک خرس» به کارگردانی مسعود جفری جوزانی، «دختر شیرینی فروش» و «زیر درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب و… از مهم ترین نقش های او می توان به آنچه در بازی جبلی قابل توجه بود، توانایی او در ایفای نقش های مختلف با سنین مختلف بود. از همان دوران کودکی نقش یک پیرمرد را بازی کرد و از این ماجرا ابایی نداشت.

درباره فعالیت های حمید جبلی در زمینه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه تولدش | خاطرات شیرین مرد
«کلاه قرمزی» یکی از محبوب ترین شخصیت های عروسکی با صداپیشگی حمید جبلی است.

صداپیشگی | در اوایل دهه شصت با صدای شخصیت محبوب کپل در «مدرسه موش ها» و «شهر موش ها» به کارگردانی مرضیه برومند به شهرت زیادی دست یافت. «هادی و هدی» و «خانه مادربزرگ» از جمله آثار ساخته گرف در همین دوره است. او در اوایل دهه 1970 با صداپیشگی کلاه قرمزی در سریال «صندوق پست» به نقطه عطف حرفه خود رسید. او بلافاصله پس از موفقیت خل قرمزی، شخصیت پوشر خاله را با صداها و ویژگی های متفاوت مطرح کرد. در مدت کوتاهی، کلاه قرمزی و پوشر خاله تبدیل به درخشان ترین شخصیت های عروسکی تلویزیون شدند و موفقیت آنها سال ها ادامه یافت. جبلی صداپیشه عروسک هایی چون خانم جون و جیگیلی در سریال کلاه قرمزی هم بود. در کل کارنامه جبلی صداپیشگی سه شخصیت عروسکی «کاپل»، «کلاه قرمزی» و «خاله» اهمیت زیادی دارد.

درباره فعالیت های حمید جبلی در زمینه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه تولدش | خاطرات شیرین مرد
«خواب سفید» دومین و تا اینجای کار آخرین تجربه کارگردانی حمید جبلی است. او در این فیلم هم بازی کرد.

کارگردان فیلم | حمید جبلی دو فیلم را کارگردانی کرد. اولین نفر در سال ۱۳۷۷ با نام «پسر مریم» این کار را انجام داد. این فیلم با تمام آثاری که از این کارگردان دیده ایم متفاوت بود و جبلی آن را موضوع پیوند ادیان قرار داد. داستان فیلم از این قرار بود که در یکی از روستاهای غرب کشور، مسلمانان و مسیحیان در کنار هم زندگی می کنند و کشیش قصد دارد در آن سال تولد حضرت مریم را در کلیسای خود جشن بگیرد و رحمان می خواهد به او کمک کند. . ، اما پدرش با او مخالفت می کند. و… جبلی دومین فیلم خود را در سال 1382 به نام «رویای سفید» ساخت. در این فیلم او به دنیایی که از او می شناختیم بسیار نزدیکتر بود. داستان در مورد شاگردی در فروشگاه لوازم عروسی بود که عاشق مانکنی بود که پشت ویترین مغازه لباس عروس بود.

کارگردان تلویزیون | حمید جبلی در طول فعالیت خود چندین مجموعه تلویزیونی را کارگردانی کرده است. در سال 1360 نمایش «سقاک و شانه بهسار دانا» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود جلوی دوربین برد. همان نمایشی که عروسک مورچه اش بعدها تبدیل به کلاه قرمزی شد. در سال 1365 سریال «درون و بیرون» را کارگردانی کرد. مجموعه ای از عروسک هایی که در مورد بدن انسان و عملکرد اندام های مختلف صحبت می کنند. جبلی در سال ۱۳۷۲ مجموعه ای به نام «راتل و برادر» با ایرج طهماسب ساخت که البته بیشتر به «راتل و فرفره» معروف بود. در سال های 1376 و 1377 دو برنامه به نام های «یک روز بخصوص» و «تخن» را اجرا کرد. کار حمید جبلی به عنوان کارگردان تلویزیون تا اواخر دهه 70 ادامه داشت و پس از آن دیگر خبری از او نشدیم.

درباره فعالیت های حمید جبلی در زمینه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه تولدش | خاطرات شیرین مرد
«تعطیلات تابستانی» از جمله فیلم هایی است که با فیلمنامه ای از حمید جبلی جلوی دوربین رفت.

اسکریپت | فیلمنامه تمامی سریال ها و فیلم های مرتبط با کلاه قرمزی توسط حمید جبلی به همراه ایرج طهماسب نوشته شده است. علاوه بر آنها در سال ۱۳۷۴ با فریدون حسن پور فیلمنامه مشترکی به نام «تعطیلات تابستانی» نوشت. او همچنین در فیلمنامه فیلم‌های «یکی یکی بود، یکی نبود» و «زیر درخت هلو» طهماسب را همراهی کرد. دو فیلم «خواب سفید» و «پسر مریم» بر اساس فیلمنامه خود جبلی ساخته شده است. او در زمینه فیلمنامه نویسی تلویزیون نیز بسیار فعال بود. او به عنوان فیلمنامه نویس سریال «آژانس دوستی» مشغول به کار شد و فیلمنامه «تهران یزد» را به همراه مرضیه برومند نوشت. طراحی فیلمنامه «چراغ جادو» از کارهای اوست و از نویسندگان «خاله باغچه» نیز بوده است.

درباره فعالیت های حمید جبلی در زمینه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه و انتشار کتاب به بهانه تولدش | خاطرات شیرین مرد
حمید جبلی در جشن امضای یکی از کتاب هایش.

کتاب | «دوستان عاشق» حمید جبلی توسط حمید جبلی در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات پریان منتشر شده است. این نمایشنامه نمایشی موفق به نویسندگی حمید جبلی در سال ۱۳۷۷ و کارگردانی رضا ژیان بود. کتاب این اثر به سفارش محمد ژیان، برادر زنده یاد رضا ژیان توسط حمید جبلی نوشته شده است. نمایشنامه «عشق روی کنده» نیز ویژگی مشابهی داشت. این نمایش توسط رضا ژیان در سال 1380 روی صحنه رفت و جبلی آن را با تصویری از ژیان در سال 1397 منتشر کرد.«خاطرات یک پسر 60 ساله» مجموعه دو جلدی داستان حمید جبلی است که در سال 1397 منتشر شده است. و 2014. خود جبلی در مقدمه این کتاب نوشته است: «بپذیریم که بیشتر این داستان ها واقعیت دارند، من این داستان ها را به بچه های دیروز تقدیم می کنم تا احساسات دوران کودکی خود را به یاد بیاورند». جبلی پس از دو دهه دوری از فضای تئاتر، شهریور او امسال فعالیت خود را در این زمینه با نگارش نمایشنامه «سوسمار» از سر می گیرد. این تئاتر همچنان روی صحنه است و نام جبلی به عنوان نویسنده و مشاور پروژه به چشم می خورد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا