دانستنی ها

در هنگام گرمازدگی این کارها را انجام ندهید

پزشک و کارشناس پزشکی ایرانی با اشاره به اینکه در گرم ترین روزهای سال هستیم، احتیاط های طب ایرانی برای پیشگیری و تسکین گرمازدگی را تشریح کرد.

به گزارش خبر فارس، مهشید چایچی پزشک و کارشناس ایرانی با تاکید بر اینکه در گرمترین روزهای سال هستیم و ممکن است مردم دچار گرمازدگی شوند، دوری از کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد مسن را مفید دانست. مردم. در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوید و در صورت لزوم از وسایل نقلیه دارای تهویه مناسب و کلاه نقابدار استفاده کنید و سعی کنید بیشتر در مکان های سایه دار تردد کنید.

وی با ذکر برخی از علائم گرمازدگی مانند ضعف و خستگی شدید، سردرد، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی، افزایش دمای بدن، کاهش فشار خون، تسریع ضربان قلب، گفت: شایع ترین علائم آفتاب زدگی سردرد است. این حالت گاهی با تشنگی، خشکی شدید دهان و چشم، گاهی با حالت تهوع و سنگینی در سر همراه است و حتی ممکن است به دلیل کم آبی شدید دچار اختلالات حسی شود.

متخصص ایران و انستیتوی طب مکمل ادامه داد: در صورت آفتاب‌زدگی، بدن نمی‌تواند گرمای اضافی را دفع کند که در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد که می‌تواند به سایر اعضای بدن آسیب برساند و شایع‌ترین علامت آن است. علامت سردرد، گاهی با تشنگی مفرط، خشکی دهان و چشم، گاهی حالت تهوع و سنگینی در سر.

چایچی تاکید کرد: در این صورت به دلیل شوک ناگهانی و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر از استحمام با آب بسیار سرد خودداری کنید. ضمناً از نوشیدن مایعات خیلی سرد خودداری شود، فرد مبتلا به گرمازدگی را باید به محیط سرد برد تا بدنش آرام آرام خنک شود و کم کم مایعات سرد بنوشد تا دچار درد معده نشود.

وی افزود: هنگام برخورد با فرد گرمازدگی، پاهای او را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و لباس هایش را درآورید. ماساژ گونه ها، پیشانی و پشت گوش با روغن بنفشه بادام نیز به پیشگیری و رفع گرمازدگی کمک می کند. علاوه بر این، فشردن گلاب روی سر، صورت و جلوی گردن و یا گذاشتن پارچه آغشته به گلاب روی سر در رفع آفتاب زدگی موثر است.

متخصص ایران و گروه طب مکمل ادامه داد: در گرمای شدید و در صورت گرمازدگی می توان از دوغ و گلاب، سکجانبین، شربت ریشه بیدمشک با افزودن مقداری گلاب، هارکیس، تخم شربتی، دانه خرفه استفاده کرد. و آب لیموی تازه همچنین می توانید گشنیز را با دانه های کاسنی مخلوط کرده و مقداری گلاب به آن اضافه کنید. البته خانم های باردار در مصرف تخم مرغ لعابی نیز باید مراقب باشند.

این پزشک و متخصص ایرانی با تاکید بر اینکه در فصل گرما نباید غذاهای سنگین، بسیار چرب و شیرین مصرف کنیم، گفت: بهتر است در این فصل بیشتر از سوپ ها و غذاهای آبدار استفاده کنیم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا