دانستنی ها

با این روش می توانید روز اول سرماخوردگی حال خود را خوب کنید!

 

وقتیمی‌خواهید سرما بخورید، بعد از یک ساعت علائم آن مانند سرفه، سردرد یا گرفتگی بدن را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا برای شما ظاهر می شود، باید اقداماتی را برای بهبود سریعتر انجام دهید. این راه حل ها شامل مواردی است که در این فصل با هم خواهیم خواند.

از خودتان خیلی کار نکشید

وقتی احساس بیماری می کنید، دیگر زمانی برای فعالیت های سنگین، پیاده روی های طولانی یا حتی پروژه های سنگین وجود ندارد. اکنون باید استراحت کنید و به بدن خود اجازه دهید تا ریکاوری کند و انرژی مورد نیاز خود را تامین کند تا بتواند انرژی بیشتری را صرف سیستم ایمنی کند و سریعتر بهبود یابد.

برخی از داروهای رایج می‌توانند کمک کننده باشند

علائم اولیه مانند تب، سردرد و بدن درد یا درد سینوسی ممکن است با داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن تسکین یابد. البته از قبل با دقت مطالعه کنید و حتما طبق دوز توصیه شده از آن استفاده کنید.

همانطور که مصرف کم این دارو موثر نیست، مصرف بیش از حد آن نیز خطرناک است، توجه داشته باشید که دوز مناسب این دارو برای کودکان بسته به سن و وزن آنها متفاوت است و افراد زیر 18 سال نباید مصرف کنند. آسپرین. زیرا باعث ایجاد سندرم ری می شوند.

از محیط سرد و مرطوب اجتناب کنید

هنگام سرماخوردگی نباید بیرون بروید زیرا بیرون هوا سردتر است. باکتری ها و ویروس ها در محیط های سرد عمر طولانی تری دارند. بنابراین بهتر است در محیط گرم و خشک استراحت کنید.

به اندازه کافی بخوابید

در 24 ساعت اول بیماری، باید تا حد امکان به بدن خود استراحت دهید تا بهبود یابد. تمایل خود را برای تماشای فیلم یا سریالی که دوست دارید کنترل کنید و تا دیروقت بیدار نمانید، به موقع بخوابید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

به اندازه کافی مایعات بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی است. آب، چای بدون کافئین، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های بدون شیرینی بهترین هستند و به مبارزه با کم آبی بدن و کاهش تب کمک می کنند. عسل و چای لیمو نیز می توانند احتقان بینی، گلودرد و سرفه را بهبود بخشند.

آب نمک قرقره کنید

غرغره آب نمک که در آن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل می شود، به کاهش گلودرد و تورم کمک می کند.

ترکیب آب و عسل و آبلیمو بنوشید

عسل دارای اثرات ضد باکتریایی قوی است زیرا حاوی مقادیر زیادی ترکیبات ضد میکروبی است. اگر گلودرد شما ناشی از عفونت باکتریایی است، حتما عسل مصرف کنید. می توانید نصف قاشق چای خوری عسل را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و چند قطره لیموترش به آن اضافه کنید و زمانی که سرما خوردید میل کنید. این نوشیدنی مرطوب کننده و ضد باکتری بوده و سرفه را نیز تسکین می دهد.

از نوشیدن دمنوش غافل نشوید

نوشیدن انواع چای داغ در طول سرماخوردگی به کاهش احتقان و تسکین گلودرد کمک می کند. چای بابونه، چای زنجبیل، چای آویشن و غیره یکی از بهترین چای هایی است که با خواصی که دارد به کاهش علائم و کوتاه شدن دوره درمان کمک می کند.

سوپ بخورید

خوردن غذاهای مناسب علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد. سوپ مرغ به دلیل وجود ماده ای به نام «کارنوزین» به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با علائم آنفولانزا مقابله کند.

ویتامین Cرا فراموش نکنید

ویتامین C به کاهش مدت و شدت سرماخوردگی کمک می کند و عفونت را کاهش می دهد که به نوبه خود بر ایمنی بدن تأثیر می گذارد. مرکبات، سبزیجات و غیره در زمان سرما. از غذاهای غنی از این ویتامین استفاده کنید، مانند:

ورزش سبک انجام دهید

در زمان سرماخوردگی بهتر است از ورزش های سنگین دوری کنید و ورزش های سبک مانند پیاده روی انجام دهید. ورزش سبک باعث بهبود گردش خون و در نتیجه گردش بهتر آنتی بادی های ضد میکروبی سیستم ایمنی می شود.

بخور بدهید

برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به تسکین سرفه ناشی از خشکی گلو، بخار آب را با ریختن مقداری آب در کتری یا قابلمه و جوشاندن آن استنشاق کنید. سپس حوله ای را روی سر خود بگذارید، سر خود را روی قوری یا قابلمه پر از آب داغ خم کنید و دود کنید.

سیگار نکشید

در طول بیماری سیگار نکشید، زیرا سیگار از عملکرد صحیح مژک ها و حذف میکروب ها از ریه ها و حلق جلوگیری می کند و باعث تحریک بیشتر گلو می شود.

وقتی علائم بیش از 24 ساعت طول بکشد چه باید کرد؟

اگر علائم پس از 24 ساعت بهبود نیافت، حتما باید از پزشک کمک بگیرید. بیماری های مختلف مانند آنفولانزا، عفونت های مختلف و برونشیت که علائم مشابهی دارند و مانند تب، سرفه و گلودرد هستند، اما هر کدام درمان متفاوتی دارند که پزشک باید آن را تشخیص دهد.

اگر آنفولانزا دارید، شروع درمان ضد ویروسی در 48 ساعت اول می‌تواند دوره بیماری را کوتاه‌تر و آسان‌تر کند. بنابراین، بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

منبع: نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا