دانستنی ها

در تابستان روزی چند لیوان آب بنوشیم؟

حسن نوری با اشاره به اینکه گرمازدگی زمانی رخ می دهد که فیزیولوژی بدن انسان نتواند خود را با دمای بالا تطبیق دهد، گفت: به عنوان مثال در کشورهای اروپایی زمانی که افراد گرمای بیش از حد را تجربه نمی کنند دچار مشکلات سلامتی می شوند که ناشی از گرما است. عدم تطابق بدن آنها در شرایط جدید هستند و در مورد مردم ما افزایش بی سابقه دما و موج گرما می تواند مشکل ساز باشد.

وی با اشاره به اینکه به گزارش ایسنا، گرمازدگی در برخی از گروه های سنی و در برخی از اقشار جامعه بیشتر دیده می شود، گفت: به عنوان مثال مادران باردار خطرناک ترین گروه هستند؛ اما در برخی از اقشار جامعه، گرمازدگی بیشتر است. از آنجایی که مقدار زیادی خون و مایعات بدن برای محافظت از جنین استفاده می شود و بدن می خواهد جنین را در وضعیت خوبی نگه دارد، این امر مادر را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. دومین گروه در معرض خطر کودکان هستند زیرا نسبت آب به وزن کل بدن آنها بیشتر از بزرگسالان است که احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد.

وی گروه پرخطر بعدی مبتلا به گرمازدگی را سالمندان معرفی کرد و در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل وجود بیماری زمینه ای و مصرف برخی داروها در این گروه، ممکن است برخی از آنها در دمای بدنشان اختلال ایجاد کنند. ادراک، که باعث تب آنها می شود. تجربه گرمازدگی به دلیل موج گرمای ناگهانی، بدن دیگران نمی تواند خود را تطبیق دهد و این آنها را در معرض خطر گرمازدگی قرار می دهد. اگرچه این خطر در مقایسه با سایر گروه ها کمتر است.

نوری با اشاره به علائم گرمازدگی گفت: ضایعات پوستی، تعریق، گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلانی و… رخ می دهد و نشان دهنده پیشرفت گرمازدگی است. در این صورت باید کاری کنیم که داستان ادامه پیدا نکند. گرمازدگی شدید می تواند به صورت خستگی، تب، خواب آلودگی، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، بیهوشی، تشنج و در نهایت مرگ باشد.

وی توصیه کرد: از مردم می خواهیم تا حد امکان در خانه بمانند و در محیط های خنک بمانند و ترجیحا زیر نور آفتاب کار نکنند. اگر باید بیرون از خانه باشند، مطمئن شوید که به اندازه کافی مایع استفاده می کنید. اکیدا توصیه می کنیم خانواده ها در ساعات اوج گرما به فرزندانشان اجازه راه رفتن در خیابان را ندهند.

هشدار به کودکانی که در تابستان در وسیله نقلیه دربسته می مانند

وی با هشدار نسبت به ماندن در خودروی دربسته و بدون تهویه در گرمای تابستان، تاکید کرد: متأسفانه چندین بار این اتفاق افتاد که خانواده پس از تنها گذاشتن فرزندشان در خودرو حتی برای مدت کوتاهی پس از خروج از جاده متوجه شدند. و برگشت. پسر بر اثر گرمازدگی جان باخت. این موارد به راحتی قابل پیشگیری است و خانواده ها باید آگاه باشند.

معاون آموزش همگانی، مهارت ها و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور نیز با هشدار به اینکه سالمندان را در خانه تنها نگذاریم، گفت: ممکن است سیستم سرمایشی خانه از کار بیفتد و سالمندان دما را به درستی درک نکنند. ممکن است به دلیل آن دچار گرمازدگی شود. به شرایط آنها ما باید مراقب باشیم و حداقل ساعتی یک بار به این افراد سر بزنیم.

در هنگام گرمازدگی فرد شروع به تعریق می کند و همزمان املاحی مانند آب و نمک از بدن دفع می شود. تمام واکنش های بدن ما و عملکرد سلول های ما به میزان سدیم و پتاسیم بدن بستگی دارد و حتی تغییرات جزئی در آنها باعث بروز علائم شدید در بدن می شود، بنابراین باید مراقب باشیم که مایعات را با آب و نمک جایگزین کنیم. . راه ساده این است که پودر ORS، دوغ، شربت آبلیمو و غیره را با آب مخلوط کنید.

وی در پاسخ به این سوال که در بالا رفتن شرایط آب و هوایی چند لیوان آب نوشیده شود، گفت: 6 تا 8 لیوان آب در روز برای تابستان که در خانه هستید مناسب است. مصرف زیاد مایعات تنها به این واقعیت محدود می شود که پزشکان به برخی از بیماران قلبی به شدت هشدار داده اند. اگر از خانه بیرون می رویم باید با توجه به میزان تعریق مایعات بیشتری بنوشیم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا