اخبار روز

در ایران از هر سه نفر دو نفر از VPN استفاده می کنند

گزارش سالانه یکتان نشان می دهد که 80 درصد افراد در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف از VPN برای دسترسی به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده می کنند.

بیش از نیمی از تبلیغات در سراسر جهان دیجیتال است. تخمین زده می شود که 65٪ از تبلیغات در سراسر جهان دیجیتال و 35٪ غیر دیجیتال هستند. در سال 2022، کل بازار تبلیغات دیجیتال 580 میلیارد دلار بود که خاورمیانه و شمال آفریقا تنها 5.8 میلیارد دلار را به خود اختصاص دادند.

237.7 میلیارد دلار سهم آمریکای شمالی، 125.7 سهم آسیا، 99.6 سهم اروپا، 96.5 سهم استرالیا، 14.7 سهم آمریکای شمالی بازار تبلیغات دیجیتال است. مقایسه اندازه بازار تبلیغات دیجیتال با تولید ناخالص داخلی مکان های مختلف نشان می دهد که استرالیا از نظر اندازه بازار تبلیغات دیجیتال به تولید ناخالص داخلی پیشتاز است. تخمین زده می شود که هزینه تبلیغات اینترنتی تا سال 2026 به 835 میلیارد دلار برسد.

یکتان در گزارشی با عنوان «ایران دیجیتال مارکتینگ 1401» آماری از میزان تبلیغات دیجیتال در کانال‌های مختلف ارائه کرد که بر این اساس میزان تبلیغات در وب‌سایت‌های ایرانی در مهرماه به کمترین میزان خود در سال گذشته رسید.

80 درصد مردم از VPN برای دسترسی به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند

میانگین مصرف روزانه اینترنت در ایران 169 دقیقه است. بر اساس نظرسنجی شرکت تحقیقاتی بازار امروز (EMRC)، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، جمع آوری اطلاعات و خرید آنلاین، مهمترین دلایل استفاده از اینترنت برای کاربران ایرانی است. 89 درصد از جمعیت کشور از طریق تلفن همراه به اینترنت فارسی دسترسی دارند که این آمار در سال 2018 به 74 درصد رسیده است.

80 درصد از افراد در سنین مختلف از VPN برای دسترسی به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده می کنند. گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در سال گذشته بین 25 تا 30 میلیارد تومان برآورد شده است.

استفاده از VPN در تمام گروه های سنی و تحصیلی رایج است و کاربران میانسال تقریباً به اندازه کاربران جوان از VPN استفاده می کنند. 97 درصد افراد 15 تا 17 ساله از VPN استفاده می کنند که بیشتر از سایر گروه های سنی است، اما استفاده از VPN در سایر گروه های سنی کمتر از 73 درصد نیست.

63 درصد از کاربران ایرانی با تحصیلات ابتدایی از VPN استفاده می کنند که از هر سه کاربر دو نفر است که نشان می دهد این ابزار دیگر برای قشر تحصیل کرده اختصاص ندارد. استفاده از VPN در بین کاربران با تحصیلات عالی بیشتر است.

سال گذشته، مشارکت پخش‌کنندگان ایرانی در تلگرام بیش از 590 میلیارد بازدید بود.

هر کاربر ایرانی روزانه 35 آگهی در وب سایت های ایرانی می بیند

66 درصد از مردم به تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند، بالاترین سطح اعتماد به تبلیغات مربوط به وب سایت ها با 20 درصد، تبلیغات گوگل با 19 درصد، رسانه های اجتماعی با 15 درصد و اپلیکیشن ها و پیامک ها هر کدام با 6 درصد است.

در سال 1401، تبلیغات بیش از 800 میلیارد بار در سایت‌های ایرانی مشاهده شد و 36 درصد بازدید کاربران از تبلیغات از سایت‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین آهنگ‌ها و موسیقی بود.

هر کاربر اینترنتی ایرانی به طور متوسط ​​روزانه 35 آگهی در وب سایت های ایرانی می بیند. به طور متوسط ​​ماهانه بیش از 70 میلیارد آگهی در سایت های ایرانی نمایش داده می شود. در ماه اکتبر، تعداد تبلیغات مشاهده شده به 56.2 میلیارد رسید که کمترین میزان در سال گذشته است بهمن با 92.8 میلیارد، ماه 1401 بیشترین تعداد نمایش تبلیغات را به ثبت رساند.

بازدید از سایت موبایل در ساعت 2 بعد از ظهر و 11 شب به اوج خود رسید، اما بازدیدهای دسکتاپ در ساعت 12 بعد از ظهر قوی تر بود و سپس با افزایش جزئی تا پایان شب کاهش یافت.

زیبایی و امور مالی حوزه هایی هستند که بیشترین تبلیغات را دارند

بیشتر آگهی‌های سال گذشته درباره زیبایی، امور مالی و سرمایه‌گذاری بودند، به طوری که از هر سه آگهی مشاهده شده، یک مورد به یکی از این دو موضوع اختصاص داشت. سهم تبلیغات زیبایی 21.1 درصد و تبلیغات مالی و سرمایه گذاری 17.4 درصد برآورد شده است.

از نظر عددی، تعداد تبلیغ‌کنندگان در آموزش و پرورش بیشتر از سایر حوزه‌ها بود. نسبت تعداد تبلیغ‌کنندگان در حوزه‌های مختلف به تعداد کل تبلیغ‌کنندگان نشان می‌دهد که آموزش، تجارت الکترونیک، خدمات، فناوری و کالاهای الکترونیکی و مد و لباس در رتبه اول قرار دارند. بیشتر بودجه ها صرف تبلیغات زیبایی، امور مالی و سرمایه گذاری و سفر و گردشگری شد. این سه حوزه 40 درصد از کل بودجه تبلیغات اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

نمودار گزارش سالانه میزان بودجه تبلیغات

روند رو به رشد کاربران ایرانی اینستاگرام

بر اساس آمار ایسپا بیش از 70 درصد مردم به طور مستمر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. آمار زلکا همچنین نشان می دهد که هر کاربر ایرانی در اینستاگرام به طور میانگین بیش از 275 صفحه عمومی را دنبال می کند و در سال گذشته هر کاربر به طور میانگین بیش از 7000 پست را در این شبکه اجتماعی لایک کرده است.

در سال 1401 تعداد کل پست های منتشر شده در کانال های عمومی تلگرام فارسی بیش از 660 میلیون بوده و تعداد فروشگاه های شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی را بیش از 780 هزار پست می گویند.

در چهار سال گذشته تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام رو به افزایش بوده و از 28.5 میلیون نفر در سال 2018 به 41 میلیون نفر در سال 1401 رسیده است. تعداد صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی از مرز 6.3 میلیون گذشت که 440 میلیون پست منتشر کرد و 291 میلیارد لایک دریافت کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که تقریبا تمامی شرکت های ایرانی بر اساس آمار Zelkaa در اینستاگرام صفحه دارند. 94 درصد کسب و کارها دارای کانال یا صفحه در اینستاگرام، 72 درصد در تلگرام، 29 درصد در توییتر، 44 درصد در آپارات و 17 درصد در یوتیوب هستند.

هر ماه هر شرکت 4 محتوا در اینستاگرام، 2 محتوا در تلگرام، 6.8 در توییتر، 0.4 در آپارات و 0.2 در یوتیوب منتشر می کند. بیشترین فالوورها در اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب و آپارات هستند. این آمار با بررسی بیش از 9000 شرکت فعال از اصناف و اتحادیه های مختلف صنفی مشخص شد.

تعداد بازدید ماهانه ویدیو در اینستاگرام فارسی پس از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی کاهش یافت و تا حدودی کاهش یافت آبان ماه ادامه داشت، اما پس از آن بازدیدها دوباره افزایش یافت، البته هنوز در پایان سال فروردین ماه نیامد

نمودار تعداد کل نظرات نشان می دهد که تعامل کاربران در این شبکه اجتماعی در حال کاهش است شهریور ماه افزایش یافت و نزدیک شد مهر ماه به اوج رسید و بعد تمام شد آبان ماه رو به زوال بود.

آمار بازدید تلگرام اکتا نت

در تلگرام فارسی 870 هزار کانال در سال گذشته 521 میلیون پست منتشر کردند که 593 میلیارد بار مشاهده شد. بیشتر محتوا در سال گذشته تولید شده است شهریور یک ماه به طول انجامید و پس از آن محتوا اوج گرفت و وارد شد آبان این ماه به پایین ترین سطح خود در سال گذشته رسید. اما دامنه تولید محتوا پس از آن آذر افزایش یافته و در پایان سال بیش از فروردین ماه پارسال گذشت.

در مقابل، پربازدیدترین پست های تلگرام فارسی در این سایت است خرداد ماه و پس از آن در چند مرحله کاهش یافت آبان ماه به کف رسید. پس از آن دوباره رشد کرد و در پایان سال تعداد بازدیدها دوباره افزایش یافت خرداد ماه آمد

میزان بازدید و محتوای تولید شده در این دو پلتفرم نشان می‌دهد که اگرچه فیلترینگ منجر به کاهش تعداد کاربران شد، اما پس از مدتی کاربرانی که از VPN استفاده می‌کردند توانستند دوباره فعالیت خود را در این شبکه‌ها افزایش دهند و به سطح قبلی برسند.

از هر چهار صفحه اینستاگرام یکی صفحه مد و لباس یا سبک زندگی است

در ایران یک چهارم کل فروشگاه های اتحادیه اروپا دارای فروشگاه اینستاگرام هستند. تعداد فروشگاه های اینستاگرام از کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات متحده عربی افزایش یافته است که نشان دهنده بیکاری پنهان در این کشور است که بسیاری را به سمت خوداشتغالی سوق داده است.

بیشتر پیج های اینستاگرام فارسی صفحات مد، لباس و سبک زندگی هستند. افراد و اخبار، زیبایی و مراقبت از پوست، فناوری و ابزارک ها، و ورزش و تناسب اندام در رتبه های بعدی قرار دارند. به طور کلی از هر چهار صفحه عمومی اینستاگرام، یک صفحه مد و لباس یا سبک زندگی است.

در پیام رسان سروش پلاس 25 درصد از کانال های عمومی مربوط به سبک زندگی است. کانال های فروشگاهی در این پیام رسان 15 درصد، کانال های مذهبی 14 درصد و اخبار 12 درصد را تشکیل می دهند. کمترین کانال در حوزه ورزش و کودک وجود دارد. تعداد کانال های فعال این پیام رسان بیش از 180 هزار کانال گفته شده است.

در میان بیش از 650 هزار فروشگاه عمومی در اینستاگرام فارسی، بیشتر فروشگاه های ایرانی مربوط به خدمات مد، پوشاک و آرایشی هستند و در تلگرام با بیش از 90 هزار کانال تجاری، مد و لباس بیشترین کانال و پس از آن کالاهای دیجیتالی هستند.

بیش از 26000 فروشگاه در شبکه اجتماعی روبیکا فعالیت می کنند که از این تعداد 27 درصد در بخش پوشاک و 17 درصد در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

میزان محتوای منتشر شده در این فروشگاه های اینستاگرام

آمار فروشگاه های اینستاگرام ایرانی بی نظیر است

فروشگاه های اینستاگرام کمترین میزان محتوا را در اکتبر سال گذشته منتشر کردند. میزان محتوای منتشر شده در این فروشگاه ها شهریور در ماه بیش از 20 میلیون بود، اما در اکتبر کمتر از 5 میلیون و بیشتر بود دی ماه هنوز به 10 میلیون نرسید. پس از آن افزایش و در اسفند ماه تقریباً به همان اندازه است شهریور ماه رسید.

به طور کلی بیش از 150000 صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی اقدام به انتشار تبلیغات می کنند. طبق آمار جاریان، مجموع درآمد صفحات پرطرفدار و اینفلوئنسرها در اینستاگرام فارسی از تبلیغات بیش از 1600 میلیارد تومان است.

یکتانت این گزارش را با کمک شرکت تحقیقاتی زلکا، کافه بازار و راهبردهای ارتباطی خلاقانه بادکوبه، سیباپ، نجوا، تریون، تریبون و فرست ادرز ادیوری تهیه کرده است.

متن کامل گزارش یکتا نت اینجا موجود است

منبع: زومیت

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا