اخبار روز سینما

اکران فیلم ملودی به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار 2024! / برگزاری نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲!

مراسم اسکار یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. امسال قزار است فیلم ملودی در این رقابت ها شرکت کند.

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، سینمای تاجیکستان امسال با یک فیلم ایرانی در رقابت بین المللی اسکار بهترین فیلم 2024 شرکت می کند.

بر اساس اعلام قبلی سینمای تاجیکستان، امسال فیلم «ملودی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول به عنوان نماینده رسمی آن در اسکار 2024 انتخاب شد؛ فیلمی که اتحادیه سینماگران تاجیکستان برای رقابت اسکار پیش رو در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

این فیلم درباره زنی است که در مرکز کودکان سرطانی به آموزش موسیقی می‌پردازد. وقتی شاگردانش از او می‌خواهند که یک قطعه موسیقی با صدای پرندگان بسازد، ملودی به زادگاهش می‌رود تا پرنده‌ها و همچنین خواننده‌ای مسن را پیدا کند که از جای آنها خبر دارد. نقش اصلی این فیلم را دیمان زندی بازی می کند و علیرضا استادی و مقداد اسلامی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

ملودی قرار است شهریورماه در تاجیکستان اکران شود تا جواز حضور در اسکار 2024 را به دست بیاورد. در سال 2005 نیز قرار بود تاجیکستان با فیلمی از محسن مخلمباف در اسکار شرکت کند که در نهایت نسخه نهایی این فیلم در زمان مقرر به آکادمی ارائه نشد و این فیلم واجد شرایط تشخیص داده نشد.

تنها بار دیگر تاجیکستان در سال 1999 وارد رقابت های اسکار شد که فیلم «لونا پاپا» ساخته «بختیار خودی آزاروف» نتوانست در فهرست نهایی نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان قرار بگیرد.

«ملودی» دومین فیلمی است که تاکنون نامزد رقابت در بخش بهترین فیلم بین المللی اسکار 2024 شده است. پیش از این سینمای سوئیس نیز فیلم «تندر» را به عنوان نماینده خود به آکادمی معرفی کرده بود.

در دوره گذشته در ابتدا 93 کشور فیلم های نماینده خود را برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین المللی به آکادمی معرفی کردند. در مرحله اول 15 فیلم به عنوان نامزد اولیه انتخاب شدند و در نهایت 5 فیلم با رای اعضای اسکار به عنوان نامزد نهایی این بخش انتخاب شدند و در نهایت در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد و سینمای ایران نیز فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۳ برگزیده بود.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا