اخبار روز

واریزی ویژه یارانه برای مردم در روز چهارشنبه! | ۶ میلیون تومان یارانه نقدی برای مردم از طرف دولت!

یکی از اخبار منتشر شده در چند ماه گذشته، مربوط به تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی آن با کالابرگ بود. با این حال، هنوز به تصمیم نهایی در این زمینه نرسیده‌ایم. وزیر اقتصاد اعلام کرد که تا پایان دی ماه، هیچ خبری از تغییرات در زمینه یارانه نقدی منتشر نخواهد شد و یارانه نقدی دی ماه به زودی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. هنوز نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که هنگامی که مشکلات مربوط به یارانه نقدی حل خواهد شد.

در جهت کمک به معیشت مردم و افزایش قدرت خرید آنها، دولت سیزدهم از سال قبل یارانه نقدی را برای دهک‌های مختلف با هدف کاهش فاصله قدرت خرید و تورم افزایش داد. بعد از ۱۱ سال و پنج ماه، دولت از یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی خداحافظی کرد.

یارانه نقدی راهکاری بود که در سال 1388 توسط دولت دهم ارائه شد و به ازای هر عضو 45500 تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در 153 ماه گذشته دولت ها به طور مستمر یارانه ها را پرداخت کرده اند که البته هزینه های هنگفتی را نیز به آنها تحمیل کرده است.

البته در دولت سیزدهم میزان یارانه نقدی دهک های چهارم تا نهم و اول تا سوم از 45 هزار و 500 تومان به 300 هزار و 400 هزار تومان افزایش یافت که فشار مضاعفی به دولت وارد کرد.

زیرا بر اساس آمار رسمی سازمان هدفمندسازی یارانه ها که مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، از زمان شروع پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه ماه گذشته که یارانه های 300 هزار تومانی و 400 هزار تومانی برای دهک های مختلف در نظر گرفته شده بود، دولت هر ساله حدود 41 هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم می کرد.

اما این میزان با افزایش یارانه ها در سال گذشته 18 برابر شد، زیرا دولت سیزدهم در سال 1401 حدود 738 میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم کرده است.

در سال‌های قبل از دولت سیزدهم، دولت قبل با عناوین مختلف از یارانه معیشتی گرفته تا سبد خرید سعی در کاهش شکاف بین قدرت خرید مردم و تورم در دوران کرونا داشت و وام‌ها و کمک‌های بلاعوض هیچگاه بر میزان یارانه نقدی افزوده نشد. افزایش نیافته است.

خبر مهم از یارانه نقدی دولت

اما دولت سیزدهم که 18 برابر بیشتر از قبل با فشار مواجه بود، بار افزایش یارانه های پولی را به دوش کشید و از دو ماه گذشته یارانه دهک های اول تا سوم ابتدا به 480 هزار تومان و در نهایت به 520 هزار تومان افزایش یافت. تومان افزایش می دهد.

البته شرط این افزایش سطح یارانه خرید کالابرگ توسط ذی نفعان آن و در قالب شرایط اعلامی داده شده است، اما با این اقدامات دولت سیزدهم تلاش کرد تا شکاف تورمی افسارگسیخته سال های گذشته را به اجبار کاهش دهد. و ماه هایی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی وارد کانال بیش از 40 درصد شده بود. مردم کمتر خرید می کنند.

زیرا نرخ تورم در سال 1388، اولین سالی که یارانه پرداخت شد، 12.4 درصد بود و در سال های بعد افزایش یافت. اما در دولت قبل و تا سال 1395 نرخ تورم کاهش یافت و از سال 1396 تا سال گذشته نرخ تورم رو به افزایش بود و هر سال شاهد افزایش آن بودیم. به همین دلیل می توان گفت دولت برای پر کردن شکاف بین افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، یارانه ها را 18 برابر افزایش داده است. / ایسنا

افزایش 20 درصدی که وزیر کار از آن صحبت کرد در واقع همان مصوبه مجلس است که قرار است بعد از 6 ماه اجرایی شود. موضوع مهم افزایش 20 درصدی پرداخت مابه التفاوت 6 ماهه اول سال است که هنوز در مورد آن صحبتی نشده است.

در اواسط هفته‌ی گذشته، وزیر کار از افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از شهریور ماه امسال خبر داد. بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان، درباره این افزایش ۲۰درصدی در مستمری مددجویان ، اظهار داشت که در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت مستمری مددجویان را ۲۰ درصد افزایش داده بود که بعدها مجلس رقم این مستمری را به ۴۰ درصد افزایش داد. با این حال، سازمان برنامه و بودجه رغبتی به این افزایش ۴۰درصدی نداشت و مصوبه‌ی مجلس شش ماه اجرا نشد؛ بنابراین مددجویان با همان ۲۰ درصد افزایش مستمری در بودجه خود، مستمری خود را دریافت می‌کردند.

مروتی افزود: افزایش ۲۰ درصدی که وزیر کار به آن اشاره کرده است، در واقع همان مصوبه‌ی مجلس است که باید پس از گذشت ۶ ماه، اجرایی شود. با این حال، افزایش ۴۰ درصدی مستمری معلولان برای سال جاری چندان معنی‌دار نیست؛ به عنوان مثال، اگر کسی در سال گذشته ۵۵۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد، با افزایش ۴۰ درصدی، این مبلغ به ۷۷۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به سبد معیشت نزدیک به۲۰ میلیون تومانی و خط فقر رسمی ۱۵ میلیون تومانی، این افزایش عملاً نمی‌تواند باری از روی دوش ما بردارد.

با توجه به اظهارات مروتی، موضوع مهم درباره این افزایش ۲۰ درصدی، پرداخت مابه‌التفاوتِ مبالغ مستمری برای ۶ ماه نخستِ سال است؛ اما هنوز صحبتی در این زمینه صورت نگرفته است.

مروتی افزود: در سه نامه جداگانه مطالبات خود را در خصوص معوقات خود به سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده ایم. متأسفانه در شرایط کنونی جامعه، محروم ترین اقشار جامعه به مدت شش ماه از یک مستمری محروم بودند و اکنون معلوم نیست مابه التفاوت این شش ماه چه زمانی پرداخت می شود. ضمنا 2 ماه کمک هزینه نگهداری، 4 ماه تاخیر در پرداخت مابه التفاوت افزایش یارانه نیازهای بهداشتی داریم و کمک هزینه نگهداری خرداد ماه را دریافت نکرده ایم. از سوی دیگر بودجه های دیگری نیز در درون سازمان خیریه وجود دارد که هنوز از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است./ایلنا

کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران، با طرح جدیدی که اختصاص دارد به اعطا و شارژ بن‌کارت‌های بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده تحت پوشش، تاکنون ۲۵۵ مادر باردار و شیرده نیاز مند از خدمات این طرح بهره‌مند شده‌اند. این کمیته در بخش‌های مختلف با توجه به نیاز های جامعه هدف، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد که ارائه خدمات درمانی، بیمه‌ای، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و بیمه‌های اجتماعی جامعه هدف نیز از خدمات برجسته این نهاد در حوزه خدمت‌رسانی به مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران، جهانبخش مرادی، بیان کرد که شناسایی بانوان باردار و شیرده دچار سوء تغذیه توسط مراکز بهداشت و درمان زیر مجموعه این دانشگاه‌ها است و شارژ بن‌کارت تغذیه و پیگیری دریافت سبد غذایی خانواده‌ها از جمله وظایف کمیته امداد در این طرح است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا