دانستنی ها

خواص زردآلو چیست ؟ خاصیت های زردآلو که باید بدانید!

در تابستان، زردآلو به عنوان یکی از میوه‌های خوشمزه شناخته می‌شود که می‌توانید از آن به صورت تازه و خام لذت ببرید یا با آن مربا و مارمالاد تهیه کنید و کیک‌های شگفت‌انگیزی بپزید. در مقالات گذشته، خصوصیات مفید زردآلو در کتاب “پی ام آپ طبع زردآلو” مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون در اینجا قصد داریم خواص این میوه، فواید برگه‌های زردآلو و البته ممکن است مضرات آن را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم.

زردآلو چیست؟

زردآلو نوعی میوه است که ارتباط نزدیکی با هلو و آلو دارد. کوچک، گرد یا بیضی شکل است و پوستی نرم و مخملی دارد که معمولا به رنگ نارنجی یا زرد است.

خواص زردآلو چیست؟

زردآلوی خوشمزه که از نظر علمی Prunus armeniaca نامیده می‌شود، سرشار از مواد مغذی است. در حالی که ویتامین A موجود در این میوه سلامت چشم و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، فیبر موجود در آن هم از سلامت دستگاه گوارش مراقبت می‌کند و از طرف دیگر فیبر با تنظیم سطح فشار خون و کلسترول برای قلب شما مفید است.

آنتی اکسیدان‌های مختلف موجود در این میوه با التهاب مبارزه می‌کند و حتی سلامت پوست و موی شما را تقویت می‌کند.

۱- زردآلو سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

خواص زردآلو چیست ؟ خاصیت های زردآلو که باید بدانید!

یکی از مهمترین خواص زردآلو این است که فیبر بالایی دارد و این فیبر محلول موجود در میوه، باعث حرکت سالم روده می‌شود چون حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. فیبر همچنین اسیدهای چرب را به سرعت تجزیه می‌کند که این موضوع منجر به تقویت هضم غذا می‌شود از طرف دیگر فیبر موجود در زردآلو سایر مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ را هم درمان می‌کند. به طور کلی از خواص و فواید زردآلو خشک برای معده و دستگاه گوارش غافل نشوید.

۲- می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

زردآلو میوه‌ای کم کالری و کربوهیدرات است (یک میوه فقط ۱۷ کالری و ۴ گرم کربوهیدرات دارد) و این خبر خوبی برای بیماران دیابتی است چون آن‌ها به خوبی می‌توانند زردآلو را در رژیم غذایی خود قرار دهند از طرف دیگر فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

زردآلو همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است – به این معنی که تاثیر پایداری بر سطح قند خون شما دارد و سطح آن را خیلی سریع افزایش نمی‌دهد. این میوه همچنین سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و سطح قند خون را بهبود می‌بخشد. و یکی از خواص اصلی زردآلو خشک قطعا همین است که مکملی سالم برای رژیم دیابتی به شمار می‌آید.

۳- به رفع التهاب‌های بدن کمک می‌کند

نه تنها میوه، بلکه دانه‌های زردآلو هم در تسکین التهاب موثر هستند. در واقع، یک مطالعه ثابت کرده است که چگونه عصاره روغن هسته زردآلو در برابر کولیت اولسراتیو، که یک بیماری التهابی روده است، موثر بوده و به رفع آن کمک کرده است. بنابراین یکی از خواص هسته زردآلو رفع التهاب‌های روده است. پس از خواص هسته زردآلو هم غافل نشوید.

طبق گزارش بنیاد آرتریت، زردآلو سرشار از بتا کریپتوکسانتین است، یک ماده شیمیایی که می‌تواند از آرتروز و سایر اشکال التهابی آرتریت جلوگیری کند. به طور کلی می‌توان گفت منیزیم موجود در این میوه می‌تواند دردهای ناشی از التهاب را کاهش دهد.

۴- نقش موثری در بهبود بینایی دارد

مصرف منظم زردآلو به کم شدن خطر کاهش بینایی مرتبط است. اما مهم‌تر از آن، زردآلو سرشار از کاروتنوئیدها و زانتوفیل‌هاست، مواد مغذی که محققان معتقدند می‌توانند از بیماری‌های بینایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنندو همچنین حاوی ویتامین A است که یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای چشم هستند.

طبق مطالعات، استفاده موضعی از عصاره هسته زردآلو می‌تواند با تحریک تولید اشک، خشکی چشم را کاهش دهد.

۵- زردآلو از آسیب کبد جلوگیری می‌کند

طبق مطالعات، زردآلو می‌تواند از آسیب کبدی محافظت کند و علائم بیماری کبد چرب (انباشته شدن چربی در کبد) را کاهش دهد. جالب‌تر این‌که زردآلوهای ارگانیک در تقویت بازسازی کبد هم موثر هستند. پس برای بهره بردن از خواص زردآلو حتما میوه تازه آن را استفاده کنید.

۶- زردآلو میوه محافظ قلب است

خواص زردآلو چیست ؟ خاصیت های زردآلو که باید بدانید!

پتاسیم موجود در این میوه می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و از این رو می‌تواند از حمله قلبی جلوگیری کند. در کل می‌توان گفت فیبر موجود در زردآلو به کاهش کلسترول و متعاقب آن کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی مثل تصلب شرایین موثر است.

۷- زردآلو به کاهش وزن و متابولیسم کمک می‌کند

فیبر موجود در زردآلو معجزه می‌کند. همان‌طور که دیدید فیبر هم از قلب هم سیستم گوارش محافظت می‌کند اما از طرف دیگر فیبر می‌تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد و این قطعا به مدیریت وزن کمک می‌کند. پس برای احساس سیری و کنترل اشتها می‌توانید زردآلو را در رژیم غذایی لاغری خود قرار دهید و به این ترتیب با یک تیر دو نشان بزنید یعنی هم از خواص زردآلو برای کاهش وزن بهره ببرید و هم از خاصیت‌های دیگر آن لذت ببرید.

۸- زردآلو باعث تقویت سلامت استخوان می‌شود

زردآلو همچنین سرشار از کلسیم است که ماده معدنی مهم برای رشد و سلامت استخوان به شمار می‌رود. مهم‌تر از آن، پتاسیم برای جذب مناسب و توزیع یکنواخت کلسیم مهم است و زردآلو هم سرشار از پتاسیم است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که زردآلو می‌تواند فرایند از دست دادن استخوان یا تحلیل استخوان را معکوس کند و حتی متابولیسم استخوان را در زنان یائسه تغییر دهد. بنابراین مصرف زردآلو را در برنامه غذایی کودکان هم قرار دهید تا از خواص زردآلو برای سلامت کودک کمک بگیرید.

۹- زردآلو در درمان کم خونی موثر است

یکی دیگر از خواص زردآلو این است که برای افراد کم خون بسیار مفید است. زردآلو منبع خوبی از آهن است که به درمان کم خونی کمک می‌کند. آهن تولید هموگلوبین را بهبود می‌بخشد و کیفیت خون را هم افزایش می‌دهد. پس اگر کم خون هستید و می‌خواهید از خواص زردآلو برای درمان کم‌خونی بهره ببرید حتما از زردآلو و برگه زردآلو استفاده کنید.

۱۰- ممکن است در دوران بارداری مفید باشد

زردآلو مواد مغذی بالایی دارد بنابراین میوه مناسبی برای دوران بارداری است. از طرف دیگر وجود آهن و مس که نقش موثری در سلامت دوران بارداری دارند باعث می‌شود این میوه را به میوه‌ای جادویی برای جلوگیری از عواقب کشنده دوران بارداری کند.

با این حال، تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است. از این رو به شما توصیه می‌کنیم میزان مصرف زردآلو در دوران بارداری را با پزشک خود مشورت کنید.

۱۱- می‌تواند گوش درد را درمان کند

خواص زردآلو چیست ؟ خاصیت های زردآلو که باید بدانید!

اگرچه تحقیقات بسیار کمتری در این مورد انجام شده است، اما تحقیقات برخی منابع نشان می‌دهند که ریختن دو تا سه قطره روغن زردآلو در گوش آسیب دیده می‌تواند درد را تسکین دهد.

۱۲- برای درمان بیماری‌های تنفسی موثر است

ویتامین E موجود در زردآلو در اینجا نقش دارد. این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود و در نتیجه مشکلاتی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد نشود. به طور کلی تحقیقات نشان داده که فلاونوئیدهای موجود در زردآلو رابطه معکوسی با آسم ایجاد می‌کنند و در نتیجه منجر به بهبود شرایط تنفسی می‌شوند.

زردآلو همچنین سرشار از بتاکاروتن است که به درمان تب هم کمک می‌کند.

۱۳- با زردآلو پوست خود را درخشان کنید

اسکراب زردآلو می‌تواند با لایه برداری از سلول‌های آسیب دیده پوست و در نتیجه بهبود رنگ پوست شما کمک کند. بنابراین می‌توان گفت آن‌ها از ایجاد رنگدانه جلوگیری می‌کنند تا سلول‌های جدیدتر و روشن‌تر پوست در زیر نمایان شوند.

می‌توانید از روغن زردآلو با شکر استفاده کنید تا یک اسکراب فوق‌العاده برای صورت و بدن خود درست کنید. این لایه‌بردار به از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و در نتیجه صافی و نرمی پوست شما و همچنین از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و کاهش منافذ باز پوست کمک می‌کنید.

همچنین می‌توانید از زردآلو رسیده و پودر بادام آسیاب شده برای تهیه اسکراب استفاده کنید. این ترکیب برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه بسیار عالی است. به طور کلی روغن هسته به دست آمده از زردآلو اغلب در تهیه بسیاری از داروها توسط پزشکان آیورودا و در لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

۱۴- زردآلو نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد

اسکراب تهیه شده از هسته زردآلو به خلاص شدن از شر سلول‌های قدیمی و مرده پوست در سطح پوست کمک می‌کند و سلول‌های جدید پوست را قادر می‌سازد دوباره رشد کنند. این عمل لایه‌برداری به خلاص شدن از شر خطوط ریز و چین و چروک‌های کوچک با از بین بردن سلول‌های سطحی آسیب دیده از روی پوست کمک می‌کند.

روغن زردآلو به حفظ شفافیت، لطافت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. می‌توان آن را با سایر روغن‌های میوه به عنوان ماسک صورت استفاده کرد تا یکی از خواص اصلی زردآلو را برای سلامت پوستتان تجربه کنید. به دلیل اثرات احیاکننده و تغذیه‌کننده آن بر روی پوست، اغلب در ماساژ رایحه درمانی از روغن زردآلو استفاده می‌شود. این روغن طبیعی بسیار ملایم است و در محصولات کودک هم به کار برده می‌شود.

۱۵- به درمان اختلالات پوستی کمک می‌کند

خاصیت زردآلو در درمان اختلالات پوستی

روغن زردآلو به دلیل داشتن ویتامین‌های C و A برای پوست‌های حساس عالی است. خواص ضدالتهابی آن برای درمان اختلالات پوستی مانند درماتیت و اگزما موثر است و این یکی از خواص زردآلو است.

روغن زردآلو در ترکیب با سایر اسانس‌ها اثر تسکین‌دهنده‌ای بر ناراحتی‌های پوستی دارد. با این حال، توصیه می‌شود قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.

گوشت زردآلو برای از بین بردن آکنه مفید است. می‌توانید برگ‌های زردآلو را در مخلوط‌کن مخلوط کنید تا آب آن گرفته شود. استفاده موضعی از آن به خلاص شدن از شر خارش ناشی از آفتاب سوختگی، اگزما و گال کمک می‌کند.

۱۶- روغن زردآلو می‌تواند رشد مو را تقویت کند

ویتامین E موجود در روغن زردآلو به رشد موی سالم کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این ویتامین در ترکیب با اسیدهای چرب با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به عنوان یک نگهدارنده عمل می‌کند.

۱۷- مشکلات پوست سر را درمان می‌کند

روغن زردآلو حاوی ویتامین‌های A و E است که به سلامت و ترمیم پوست کمک می‌کند. بنابراین، این یک درمان خانگی عالی برای مشکلاتی مانند خشکی پوست سر، پسوریازیس، شوره سر و اگزما است. این روغن، رطوبت را به پوست سر خشک یا پوسته پوسته یا موهای کدر و خشک باز می‌گرداند.

۱۸- در پیشگیری از سرطان موثر است

زردآلو به‌خاطر داشتن آنتی اکسیدان یکی از بهترین میوه‌ها برای جلوگیری و پیشگیری از سرطان است. پس بهتر است آن را همیشه در برنامه غذایی‌تان به صورت‌های مختلف داشته باشید تا از خواص زردآلو برای سلامتی خود بهره ببرید.

آیا می‌دانید ارزش غذایی زردآلو یخ زده بیشتر از زردآلو تازه است؟ انجماد و نگهداری زردآلو بر محتوای غذایی آن تاثیر مثبت می‌گذارد. و زردآلو یخ زده پس از حدود ۳ ماه نگهداری، سطح آنتی اکسیدانش افزایش می‌یابد.

ارزش غذایی زردآلو

ارزش غذایی زردآلو را هم می‌توان براساس ماده غذایی آن بررسی کرد، هم از لحاظ مواد معدنی و الکترولیت‌ها و حتی از نظر ویتامین‌ها. در ادامه ارزش غذایی این میوه ارزشمند را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

  • میزان مواد معدنی و الکترولیت‌های موجود در ۱۰۰ گرم زردآلوی تازه
الکترولیت‌ها و مواد معدنی ارزش غذایی
سدیم ۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۹ میلی‌گرم
کلسیم ۱۳ میلی‌گرم
آهن ۰.۳۹ میلی‌گرم
منیزیم ۱۰ میلی‌گرم
منگنز ۰.۰۷۷ میلی‌گرم
فسفر ۲۳ میلی‌گرم
زینک (روی) ۰.۲ میلی‌گرم
  • میزان انرژی و ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم زردآلوی تازه
ماده غذایی ارزش غذایی
انرژی ۵۰ کیلوگرم کالری
کربوهیدارت ۱۱ گرم
پروتئین ۱.۴ گرم
چربی خالص ۰.۴ گرم
کلسترول ۰
فیبر ۲ گرم
  • میزان ویتامین‌های موجود در ۱۰۰ گرم زردآلوی تازه
ویتامین‌ها ارزش غذایی
فولات ۹ میلی‌گرم
نیاسین ۰.۶۰۰ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۰.۲۴۰ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰.۰۵۴ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۰۴۰ میلی‌گرم
تیامین ۰.۰۳۰ میلی‌گرم
ویتامین آ  IU 1926
ویتامین سی ۱۰ میلی‌گرم
ویتامین K یا کا ۳.۳ میلی‌گرم

زردآلو را چگونه بخوریم؟

اگر میوه زردآلو را به صورت خام می ‌خورید که می‌توانید آن را بشویید و میوه را به طور کامل مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را برش دهید و به یک کاسه ماست یونانی اضافه کنید. یا میوه را به بلغور جو دوسر صبحانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب زردآلو را بگیرید و به عنوان یک میان‌وعده خنک در عصر تابستان میل کنید. در کنار اینها خوردن کمپوت زردآلو را هم قرار دهید. طرز تهیه کمپوت زردآلو را می‌توانید در کتاب پی ام آپ بخوانید.

علاوه بر این‌ها می‌توانید برای بهره بردن از خواص زردآلو می‌توانید آن را به شکل‌های زیر هم استفاده کنید.

  • برش‌های زردآلو را به ماست یا سالاد اضافه کنید.
  • برای تهیه مربا و سالسا از آن استفاده کنید. طرز تهیه مربای زردآلو را می‌توانید در کتاب پی ام آپ بخوانید.
  • به شیرینی‌ها، انواع پای و کیک‌های دسر مانند اضافه کنید.
  • می توان آن را به گرانولا هم اضافه کنید.
  • با به همراه گوشت مانند گوشت گاو یا مرغ به خورش اضافه کنید.

برخی از افراد هم دوست دارند آب زردآلو بنوشند یا اسموتی درست کنند و سپس چند مکعب زردآلو یخ زده هم به آن اضافه کنند. اما برای بهره‌مندی از حداکثر فواید این میوه بسیار مغذی، سعی کنید آن را به صورت خام مصرف کنید. اما قبل از خوردن آن را زیر آب سرد بشویید تا کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از بین برود. آن را با پوست بخورید، چون حاوی مقادیر زیادی فیبر است.

عوارض جانبی و مضرات زردآلو

عوارض مصرف زردآلو

مصرف معمولی میوه زردآلو برای مصرف‌کنندگان مضر نیست. با این حال، خوردن بیش از حد هسته زردآلو خام ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. ترکیبی به نام آمیگدالین در هسته زردآلو وجود دارد. این ترکیب پس از مصرف به سیانید تبدیل می‌شود و مسمومیت با سیانید می‌تواند منجر به تهوع، سردرد، تشنگی، بی‌حالی، عصبی بودن، تب، درد مفاصل، درد عضلانی و کاهش فشار خون شود. در موارد شدید حتی می‌تواند کشنده باشد. بنابراین، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

آیا خوردن هر روز زردآلو خوب است؟

بله. مصرف روزانه چند عدد زردآلو از بسیاری جهات از جمله تقویت سلامت گوارش و جلوگیری از آسیب کبدی سلامت شما را تقویت می‌کند.

چه کسانی نباید زردآلو بخورند؟

افرادی که به آجیل حساسیت دارند بهتر است از خوردن زردآلو اجتناب کنند.

آیا می‌توانم زردآلو را در شب بخورم؟

بله. در هر زمانی از روز می‌توانید زردآلو بخورید. اما بهترین زمان خوردن زردآلو در طول روز به عنوان میان‌وعده است.

آیا زردآلو قند بالایی دارد؟

نه واقعا. درست است که زردآلو به طور کلی میوه‌ای شیرین به شمار می‌آید اما فقط حدود ۸٫۵ درصد از کربوهیدرات مورد نیاز روزانه از جمله قند را در خود دارد. بنابراین در مورد مضرات زردآلو برای دیابت نگران نباشید اما بیش از حد هم زردآلو نخورید.

آیا می‌توانیم زردآلو را با شیر بخوریم؟

بله. می‌توانید زردآلو و سایر میوه‌های خشک را به شیر اضافه کنید و از آن در میلک شیک یا اسموتی لذت ببرید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا