اخبار روز

خواص باورنکردنی “دانه چیا”

استفاده از داروهای گیاهی و دانه ها یکی از موثرترین و محبوب ترین روش های درمان بیماری های مختلف در سراسر جهان است. برخی از گیاهان دارویی به دلیل مصرف زیاد، شهرت بیشتری دارند. درست است، گیاهان زیادی وجود دارند که می توان روزانه برای درمان عوارض و بیماری های مختلف، جایگزین داروهای شیمیایی استفاده کرد.

«چیا» یکی از دانه‌های گیاهی خاص است که کمتر کسی درباره آن می‌داند یا معمولاً با گیاه دانه‌های گازدار اشتباه گرفته می‌شود. در این بررسی، مایلیم در مورد فواید و عوارض جانبی این دانه گیاه موثر بیشتر بدانیم.

دانه چیا چیست؟

چیا دانه‌های سیاه و سفید کوچکی هستند که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به دست می‌آیند و از خانواده نعناع هستند. دانه های چیا از نظر ظاهری بسیار شبیه دانه های چیا هستند و در گذشته غذای مهمی به شمار می رفتند زیرا با مصرف آن می توانید انرژی خوبی به دست آورید.

دانههای چیا؛ سرشار از ویتامین

دانه چیا بسیار کوچک اما مغذی است، بنابراین دو قاشق غذاخوری با وزن تنها 28 گرم حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، پروتئین، چربی، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، ویتامین های گروه B، روی و اسید آلفا لینولنیک است. (ALA)، کربوهیدرات ها و آهن.

لازم به ذکر است که از این مقدار دانه چیا تنها 137 کالری انرژی و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم به دست می آید، اما بدن انسان قادر به استفاده از کالری به صورت فیبر نیست. بنابراین اگر مقدار فیبر موجود در چیا را هنگام محاسبه کالری حذف کنیم، دو قاشق غذاخوری دانه چیا تنها 101 کالری دارد. به همین دلیل، دانه چیا یکی از بهترین منابع کم کالری در جهان برای تامین برخی از مواد مغذی مهم و ضروری بدن انسان است.

“چیا”؛ چه خواصی دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، دانه های چیا علاوه بر ظرافت و حجم کم، دارای مواد مغذی زیادی نیز هستند. بنابراین می تواند در درمان یا پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد. برخی از خواص درمانی دانه چیا عبارتند از:

1- کاهش خطر بیماری قلبی

از آنجایی که دانه های چیا سرشار از فیبر و امگا 3 هستند، مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مصرف آلفا لینولنیک اسید (ALA) و اسیدهای چرب امگا 3 در دانه های چیا با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. علاوه بر این، فیبر موجود در دانه چیا می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

2- کمک به کاهش سطح قند خون

مصرف دانه چیا به دلیل داشتن فیبر و سایر ترکیبات مفید به تنظیم قند خون کمک می کند. تحقیقات قدیمی‌تر در سال‌های 2010 و 2013 نشان داد که خوردن نان با دانه‌های چیا در مقایسه با نان بدون دانه چیا از افزایش قند خون بعد از غذا در بزرگسالان سالم جلوگیری می‌کند.

3- سرشار از آنتی اکسیدان

دانه چیا منبع عالی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها نه تنها از چربی های ظریف موجود در دانه های چیا در برابر فساد محافظت می کنند، بلکه مولکول های فعالی به نام رادیکال های آزاد را نیز خنثی می کنند. مولکول هایی که وقتی در بدن شما جمع می شوند، می توانند به ترکیب سلولی بدن آسیب برسانند. به عنوان مثال، آسیب رادیکال های آزاد منجر به پیری و بیماری های خاصی مانند بیماری قلبی، بیماری کبد و سرطان می شود.

4- به کاهش وزن کمک می کند

فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا می تواند برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید باشد. اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع متفاوت است، برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف فیبر ممکن است در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد.

علاوه بر این، پروتئین موجود در دانه چیا می تواند به کاهش اشتها کمک کند و بنابراین کمتر بخورید. مطالعه ای روی 24 شرکت کننده نشان داد که خوردن هفت تا 14 گرم دانه چیا مخلوط با ماست برای صبحانه باعث افزایش سیری و کاهش مصرف غذا در کوتاه مدت در مقایسه با خوردن ماست بدون چیا می شود.

5- به حفظ سلامت استخوان کمک می کند

دانه چیا سرشار از کلسیم، فسفر و منیزیم است که اثرات بسیار مثبتی بر سلامت استخوان ها دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف کافی این مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و در نتیجه استحکام آن بسیار مهم است.

علاوه بر این، ALA در دانه های چیا ممکن است در سلامت استخوان ها نقش داشته باشد. بر اساس یافته ها، مصرف این ماده مغذی ممکن است با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان نیز همراه باشد. بنابراین، ممکن است مصرف منظم دانه چیا بتواند به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک کند.

6- کاهش خطر ابتلا به دیابت

ترکیب غذایی دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 غیر اشباع، پروتئین و فیبر است و برای تثبیت سطح قند خون ایده آل است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دانه‌های چیا ممکن است برای بیماران دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. با این حال، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که دانه چیا می تواند مستقیما خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

7- کاهش التهاب

التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان شود. اسید کافئیک یکی از آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا است که می تواند به مبارزه با التهاب در بدن کمک کند.

8- به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

یک مشت دانه چیا حدود 9 گرم فیبر دارد. فیبر کافی در رژیم غذایی برای سلامت گوارش و حفظ میکروبیوم سالم روده مهم است. رژیم غذایی سرشار از فیبر خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها را کاهش می دهد و همچنین در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها تاثیر دارد.

فواید مصرف چیا در دوران بارداری

دانه چیا نه تنها برای افراد مبتلا به بیماری های قبلی مفید است، بلکه برای زنان باردار نیز مفید است. فواید دانه چیا برای زنان باردار عبارتند از:

1- هضم غذا را تقویت می کند

یبوست و هموروئید از جمله مشکلاتی است که بسیاری از زنان باردار با آن مواجه هستند. خوردن غذاهای غنی از فیبر می تواند سیستم گوارشی زنان باردار را روان تر کند. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی حدود هشت گرم فیبر است که حدود 32 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه است.

2- گلبول های قرمز را تقویت می کند

بسیاری از زنان باردار به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کنند که می تواند منجر به کم خونی شود. علاوه بر مصرف قرص آهن، افزایش مصرف آهن در رژیم غذایی نیز می تواند به تقویت گلبول های قرمز بدن شما کمک کند. دانه چیا یک منبع عالی از آهن است که حاوی حدود دو میلی گرم در هر دو قاشق غذاخوری یا 11 درصد از نیاز روزانه شما به آهن است.

3- به شما کمک می کند مدت بیشتری سیر بمانید

گرسنگی بارداری نه تنها ناسالم است، بلکه راهی سریع برای افزایش وزن اضافی در دوران بارداری است. هر چه غذاهای غنی از پروتئین بیشتر بخورید، کمتر احساس گرسنگی می کنید. بنابراین، در صورت امکان، مقداری دانه چیا را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی حدود چهار گرم پروتئین است که هشت درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد.

4- کمک به تقویت استخوان های جنین

به طور معمول، یک زن باردار در طول روز به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارد. با این حال، برای رفع این نیاز، لازم نیست چندین لیوان شیر بنوشید. شما می توانید کلسیم را از انواع میوه ها و سبزیجات و حتی دانه های چیا دریافت کنید. دو قاشق غذاخوری از این دانه های فوق العاده حاوی حدود 152 میلی گرم کلسیم است که 15 درصد نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد.

بهترین مقدار چیا برای مصرف در طول روز چیست؟

از آنجایی که مصرف دانه چیا می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند، بهتر است با مقدار کم شروع کنید. با استفاده از تنها یک قاشق غذاخوری دانه چیا در روز شروع کنید و حتما قبل از استفاده آن را خیس کنید. پس از آن می توانید به تدریج دانه های چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، اگر احساس می کنید که مصرف چیا باعث مشکلات گوارشی می شود، تصمیم عاقلانه ای است که مصرف این دانه ها را کاهش دهید.

دانه چیا چه عوارضی دارد؟

از زمان های قدیم گفته اند که هر گلی یک خار دارد. دانه چیا علاوه بر فواید بیشماری که دارد، عوارض جانبی نیز دارد که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، اگر به مصرف زیاد فیبر عادت ندارید، در صورت مصرف بیش از حد دانه چیا در یک وعده غذایی، ممکن است مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست یا اسهال را تجربه کنید.

دانه چیا همچنین می تواند باعث بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون شود. همچنین خطر خفگی «به دلیل قوام ژلاتینی»، آلرژی «با علائمی مانند استفراغ، اسهال، و خارش زبان یا لب‌ها» و تداخلات دارویی، از جمله عوارض جانبی دانه‌های چیا وجود دارد.

شایان ذکر است که دانه چیا به کاهش سطح قند خون و کاهش فشار خون کمک می کند. اگر از داروهای دیابت یا فشار خون استفاده می کنید، خوردن بیش از حد دانه چیا می تواند باعث کاهش شدید سطح قند خون شود. اگر از این شرایط رنج می برید، توصیه می کنیم قبل از افزودن چیا به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا