اخبار روز

شاید به نظرتان جالب یا خنده دار باشد اما زمین گرد نیست!

همانطور که عکس های بی شماری از فضا نشان می دهد، زمین گرد است، اما ظاهر می تواند فریبنده باشد. سیاره زمین در واقع کاملاً  گرد نیست. این بدان معنا نیست که زمین صاف است.

اولین بار این اسحاق نیوتن بود که ثابت کرد زمین کاملاً گرد نیست. در عوض، او پیشنهاد کرد که زمین در واقع یک کره است که در قطب های آن پایین آمده و در خط استوا بالا آمده است. حق با او بود و به دلیل این برآمدگی، فاصله مرکز زمین تا سطح دریا حدود 13 مایل در استوا بیشتر از قطب است.

شاید به نظرتان جالب یا خنده دار باشد اما زمین گرد نیست!

ویک بیکر، زمین شناس در دانشگاه آریزونا، می گوید: “زمین از فولاد ساخته نشده است و در عوض دارای انعطاف پذیری است که تغییر شکل می دهد، اما این سیلیکون نیست که به راحتی تغییر شکل می دهد.”

با این حال، زمین یک کره کامل نیست زیرا جرم به طور نابرابر در این سیاره توزیع شده است. جو مریت زمین‌شناس از دانشگاه فلوریدا در گینزویل می‌گوید: «هرچه غلظت جرم بیشتر باشد، کشش گرانشی آن قوی‌تر است و برآمدگی‌هایی در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

شکل زمین در طول زمان به دلیل سایر عوامل دینامیکی نیز تغییر می کند. توده ها در داخل سیاره جابجا می شوند و این ناهنجاری های گرانشی را تغییر می دهند. تکتونیک صفحه ای کوه ها و دره ها را ایجاد و از بین می برد. گاهی اوقات شهاب ها روی سطح زمین فرود می آیند و نیروی گرانشی ماه و خورشید نه تنها باعث جزر و مد در اقیانوس و جو می شود، بلکه باعث جزر و مد در زمین نیز می شود.

ریچارد گراس، ژئوفیزیکدان در آزمایشگاه پیشرانه جت در پاسادنا، کالیفرنیا، خاطرنشان می کند، علاوه بر این، تغییر وزن اقیانوس ها و جو می تواند باعث شود که پوسته به اندازه یک اینچ یا بیشتر تغییر شکل دهد.

منبع: scientificamerican

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا