اخبار روز سینما

خرید عجیب قرآن ناصرالدین شاه قاجار در پاریس، داستان او چه بود؟

سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا به نقل از پی ام آپ فروردین سال 1268 آغاز شد; او در این سفر ابتدا به روسیه، سپس آلمان، هلند، بلژیک، انگلیس و فرانسه رفت.

این خاطره مربوط به دوشنبه چهاردهم است. مرداد سال 1268; در آن زمان ناصرالدین شاه در سومین سفر اروپایی خود در پاریس بود.

راهی نمایشگاه شدیم [نمایشگاه]از آنجا پیاده شدیم و کمی راه افتادیم. . . در بخش [بخش] تونس عجیب بود، شکل دهکده های تونس را دقیقاً شبیه تونس کردند. . . رقصندگان تونسی هم آوردند که می رقصیدند و ساز می زدند، یک رقصنده خیلی زشت بود که شکمش را تکان داد. . . او همچنین یک رقصنده و تهیه کننده در قسمت ایتالیایی است. [نوازنده] آنها آنجا بودند، اما به خوبی ساز می زدند و زیبا می رقصیدند. . .

حقیقت این است که شهر پاریس، به ویژه این نمایشگاه، مملو از سنگ گردان است، دین، تکریم و کرامت حضرت عیسی، کلیسا، انجیل و تورات از بین رفته و چیزی جز تجمل و هرزگی باقی نمانده است. […]برای بازی کردن، تفریح ​​کردن، آزاد بودن و یادگیری در مورد پول خوشحال باشید.

من چند مورد کوچک از بخش هندی خریدم. . . دیدم کتابی با جلد ایرانی روی میز مانده، فکر کردم کتاب شعر است، رفتم برداشتم، دیدم قرآن است، بلافاصله بوسیدم و گذاشتمش روی زمین، راه افتادم. برای اینکه نبینم ایرانی ها دورش جمع میشن و پشت میکنن، قرآن فوق العاده ایه که با حروف ریز و با فونت ریز نوشته شده، زود رفتم خونه که اومدم دیدم واقعا برای قرآن بد شده. اینجا بماند، نزد ابوالحسن خان بود، می‌دانست کجاست، به او گفتم برو قرآن را به هر قیمتی بگیر، ابوالحسن خان جلو آمد و برگشت. صاحبش کمتر از دویست و هفتاد تومان پول ایرانی نمی دهد، خیلی خوب گفتم و بلافاصله بیرون رفت و قرآن آورد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا