اخبار روز

خداحافظی گوشت از سفره کارگران! / گرانی ساعتی کمر مامردم را را شکسته است!

یکی از معضلاتی که در حال حاضر به خصوص برای کارگران و قشر مستمری بگیر وجود دارد گرانی مواد غذایی به خصوص محصولات پروتئینی است. در این مطلب نگاهی به وضعیت مصرف گوشت در ایران و مشکلات موجود می پردازیم.

«پروتئین و گوشت» از سفره کارگران حذف می شود، به خصوص حداقل بگیرها نمی توانند خریدار این محصول باشند. حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) از مشاهدات چند روز اخیر خود می گوید:

به گزارش  پی ام آپ «16 مرداد در سالن گوشت در کشتارگاه ساکت بود، خیلی ساکت بود. غرفه داران دعوت به خرید کردند اما خریدار زیاد نبود … گوشت سرد گوسفندی 380000 تومان، گوساله 440000 تومان و همین طور جلو بروید! البته در مغازه های خارج از کشتارگاه قیمت ها بالاتر است و گوشت در بازار گران تر است. سکوت کشتارگاه 16 مرداد این نشان می دهد که گوشت از سفره مردم به ویژه فرودستان گرفته می شود. این را هم اضافه کنم که قیمت گوشت و ماهیچه ساق گوسفند در همین کشتارگاه تا 500 هزار تومان هم می رسد.

حبیبی می گوید: «اگر کارگران نتوانند گوشت بخرند، یعنی میلیون ها خریدار احتمالی از بازار دام کشور رانده شده اند.» پیشنهاد من به وزیر کار به عنوان متولی اصلی دستمزد کارگران و بازنشستگان این است که اداره کار در پرسشنامه ای از کارگران بپرسید که در یک هفته یا حتی یک ماه چند کیلو گوشت می خرند و بر سر سفره می گذارند.

به نظر وی، با چنین بررسی هایی، آقای وزیر از عمق ماجرا آگاه می شود، هر چند خودشان هم این را می دانند، اما معلوم نیست چرا به درخواست های ترمیم مزد توجهی نمی کنند و به آنها اجازه نمی دهند. حداقل تورم امسال باید در دستمزد کارگران لحاظ شود!

این فعال صنفی ادامه می دهد: گرچه تورم مختص امسال نیست. برای چندین دهه نرخ تورم و قیمت ها سریعتر از افزایش دستمزدها افزایش یافت. قبل از شروع مذاکرات دستمزد امسال، فاصله چند میلیون تومانی بین دستمزد و حداقل هزینه زندگی وجود داشت. اما حتی در نظر گرفتن تورم امسال در افزایش دستمزدها حداقل از افزایش شکافی که در طول سال‌ها به وجود آمده و عمیق‌تر شده است، جلوگیری می‌کند.

حبیبی دلیل اصلی اعتراض کارگران و بازنشستگان را «بحران معیشتی» و «کمبود حقوق ماهانه» می‌داند و هفته‌های متوالی درخواست‌های مکرر کارگران بازنشسته را که بارها با مسئولان تأمین اجتماعی و اداره کار تماس گرفته‌اند، برای بازگرداندن مستمری ماهانه خود عنوان می‌کند.

گرانی ساعتی کمر ما را شکست!

وی به شعار یک مستمری بگیر اشاره می کند: «بازنشستگان کارگری به درستی گفتند: گرانی ساعتی کمر ما را شکست». مستمری بگیر در پایان هر ماه حداقل مستمری دریافت می کند، اما هر هفته که برای خرید به بازار می رود، به دلیل گران شدن اجناس، با سبد خالی به خانه برمی گردد. آیا معنای عدالت همین است؟

حبیبی می افزاید: آقای وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و برخی مدیران دیگر که به کارگران می گویند قانع باشید، آیا خودشان با حقوق ماهیانه 9 میلیون تومان زندگی می کنند؟ در اوایل سال، وزیر کار مدعی شده بود که می توان با حقوق کارگران راضی زندگی کرد. اما توضیح داده نشد واقعا چطور؟ اگر دو فرزند در خانه دارید و در خانه های اجاره ای زندگی می کنید، چگونه می توانید با حقوق کارگران زندگی کنید؟ از شما می خواهیم واضح و مختصر توضیح دهید!

وی می افزاید: آقای وزیر تمایلی به برگزاری جلسه شورای عالی کار درباره موضوع دستمزد کارگران و جبران از دست رفتن قدرت خرید ندارند. از 22 خرداد نزدیک به دو ماه از درخواست سه عضو صنفی شورای عالی کار برای تشکیل جلسه فوق العاده درباره دستمزد کارگران می گذرد.

وی از بی توجهی به الزامات قانونی نمایندگان کارگران که طبق قانون نماینده رسمی میلیون ها نفر هستند انتقاد کرد. تاکید می کند: تشکیل جلسه فوق العاده شورای عالی کار طبق ماده 168 قانون کار در اسرع وقت با درخواست رسمی سه نماینده کارگران مبنی بر اعاده مزد غیرقانونی 1402 تا به امروز، برای پاسخ به این درخواست رسمی خیلی دیر است. پس از ثبت درخواست، جلسه نمایندگان کارگران به مدت دو هفته تشکیل شود.

حبیبی با بیان اینکه کارگران چیزی فراتر از قانون نمی خواهند و تامین معیشت مناسب بر اساس الزامات ماده 41 قانون کار حق مسلم همه کارگران است، افزود: حذف پروتئین و فرآورده های گوشتی از سفره ها آسیب کارگران به سلامت و مشکلات جسمی خانواده های کارگری را در پی دارد؛ و در مرحله بعد این مشکلات مانند زنجیره علت و معلول گسترش می یابد; فرزند کارگری که غذای اصلی او نان و تخم مرغ است چگونه می تواند خوب یاد بگیرد و پیشرفت کند؟ اگر کارگران به دلیل تغذیه نامناسب بیمار شوند، چگونه می توانند برای دارو و درمان پول اختصاص دهند؟

این فعال صنفی در پایان با اشاره به رای دادگاه مبنی بر رد ادعای مزد کارگران می گوید: زمانی که عالی ترین مرجع قضایی کشور ادعای دسته جمعی کارگران را باطل می کند و مفهوم اصل 41 را زیر پا می گذارد، به نرخ تورم توجه کنید. و نه “تطابق دستمزد با نرخ تورم” رای به رد این شکایت می دهد و در صورت عدم پاسخگویی رسمی به درخواست رسمی برگزاری جلسه دستمزد شورای عالی کار، کارگران به کجا مراجعه کنند؟ پناهندگی و برای احقاق حقوق قانونی خود چه باید بکنند؟!

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا