اخبار روز سینما

یک مجری دیگر هم از صداوسیما رفت!/جزئیات

تلویزیون ما نیز از مجریان برجسته (ستاره ای) بهره برده است. افرادی مانند زنده منوچهر نوذری، مهران مدیری، عادل فردوسی پور، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور و… اما اکنون بنا به دلایلی جایی در تلویزیون ندارند و همین یکی از عواملی است که باعث شده است بگویند مخاطب. تلویزیون از کار افتاده است.

کاهش ناگهانی ستارگان تلویزیون در عرصه بازیگری و صدا و سیما دیگر موضوعی عجیب و دور از ذهن نیست. رویه ای است که در سال های اخیر تکرار شده و قابل پیش بینی است اما همچنان برای افکار عمومی و فعالان این عرصه سوال برانگیز و آزار دهنده است.

نمونه اخیر این خروج های غیرمنتظره رضا جاودانی بود که صداوسیما را ترک کرد. در یک ماه گذشته برنامه گزارش ورزشی بدون حضور رضا جاودانی از شبکه سه پخش شد و به نظر می رسد با تغییر صدا و سیما همکاری این مجری با تلویزیون به پایان رسیده است.

جاودانی در کنار مجریان و گزارشگرانی چون عادل فردوسی‌پور، جواد خیابانی و پیمان یوسفی یکی از قدیمی‌ترین مجزیان ورزشی تلویزیون بود که از سال ۱۳۷۶ با برنامه جنگ ورزش صداوسیما همکاری داشت و در برنامه‌های پربیننده‌ای چون گزارش ورزشی، دایره طلایی، یک جهان یک جام، بیست چارده، آنسوی نیمکت، آسیا ۲۰۱۵، جام پانزدهم و مردان آهنین مجری بود.

برنامه مردان آهنین به سرپرستی جاودانی یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی در ایام نوروز بود که طرفداران زیادی داشت و هنوز هم درباره آن صحبت می شود. جاودانی که مدافع این تیم است در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز عضویت دارد.

وی همچنین به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: نمی توانم نسبت به هموطنانم بی تفاوت باشم، وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و پولی برای تماشای برنامه های ما ندارند. از قطع همکاری با شبکه سوم سیما و تلویزیون خبر دادم. ترجیح می دهم در این شرایط با صداوسیما همکاری نکنم.»

اولین واکنش رضا جاودانی پس از بازنشستگی از تلویزیون

این گزارشگر قدیمی تلویزیون دلیل استعفای خود را اینگونه توضیح داد: بیشتر دلایل من برای عدم همکاری با صدا و سیما شخصی است اما در شرایط فعلی فرد نمی تواند نسبت به وضعیت معیشتی هموطنان خود بی تفاوت بماند. وضعیت اقتصادی مردم اصلا خوب نیست و در این شرایط دیگر پولی برای تماشای برنامه های ما ندارند».

وی همچنین درباره نظر مدیران صدا و سیما درباره تصمیم خود برای استعفا گفت:«مدیران تلویزیون و شبکه سه لطف داشتند و علاقمند بودند که من به تلویزیون بازگردم اما من فعلاً ترجیح می‌ دهم این همکاری ادامه پیدا نکند.»

نابسامانی که ادامه دارد!

با این حال، برخی افراد تصمیم گرفتند که خودشان بر اساس سیاست های موجود، به عنوان مثال ۱۷ دی بود که سعید اکبری، مجری و روزنامه‌نگار ورزشی که چند سالی در شبکه سه فعالیت و برنامه ورزشی صبحگاهی را اجرا می‌کرد، با انتشار پیامی در اینستاگرام از دلیل غیبتش در صداوسیما گفت.

سعید اکبری در این استوری اینستاگرام نوشت: «دوستان عزیز سلام. خیلیا پرسیدن چرا دیگه شبکه سه نیستم. دلیل داشت: تصمیم گرفتم زیر بار حرف زور نرم و علیه ورزشکاران مملکتم صحبت نکنم. همیشه خودم رو نسبت به دوستی‌هام مسئول می‌دونم، بنابراین تصمیم گرفتم نوشته‌های پر از کینه و نفرت افراد ترسو رو تکرار نکنم؛ افرادی که جرات ندارن حتی تو پیج‌شون علیه کسی حرف بزنن ولی از مجریا می‌خوان حرفاشون رو تکرار کنن. امیدوارم یه روز تلویزیون ایران از این آدم‌ها خالی شه.»

به قول قدیمی ها، برکت از زمانی که مجریان مطرح تلویزیون را ترک کردند و جای خود را به کسانی دادند که بازیگر و استاد ارتباطات بودند یا پنج برنامه را با هم در تلویزیون اجرا می کردند، از تلویزیون دور شد. به همین دلیل است که همیشه گفته می شود صداوسیما بیش از ساختن برنامه های جدید و جذب مخاطب، توانایی سوزاندن چهره و دفع مخاطب را دارد.

 قبل از حذف «کتاب باز»سروش صحت، «دورهمی» مهران مدیری و «نود» عادل فردوسی‌پور، ایرج طهماسب و برنامه «کلاه قرمزی» حذف شدند. برنامه‌ای که مخاطبان، سالیان سال، نوروز خود را با آن سر می‌کردند تا چند سال پیش که ناگهان «کلاه قرمزی» دیگر روی آنتن نیامد و کسی هم خیلی دقیق متوجه علت اصلی ماجرا نشد و بعد هم این برنامه با شخصیت‌های تازه به شبکه نمایش‌خانگی منتقل شد و مخاطبان را با خود به آنجا برد.

رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار از جمله مجریانی بودند که مدتی در تلویزیون حضور پیدا کردند و عملکرد درخشانی داشتند اما به یکباره  آن‌ها هم خط خوردند.

در حال حاضر انتقاداتی که وارد می شود یکی دوتا نیست، از اخراج مجریان اصلی تلویزیون تا دست خالی گذاشتن و دادن فضا به هرکسی برای بازیگری، خیلی اتفاق می افتد،اما این روزها چیزی که بیشتر در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، عدم حضور است. از مجریان درجه یک، مجریانی مثل رضا رشیدپور که در هفته های اخیر صحبت از بازگشت او به گوش می رسید، اما حاشیه ها تا آنجا پیش رفت و مجری دیگری به هنرمندانی مانند رشیدپور توهین کرد که در نهایت تصمیم گرفت به تلویزیون برنگردد.

به همین بهانه نوشت: تلویزیون سرمایه معنوی مردم و خانه من است. هر چه نور بیشتر و ازدحام بیشتر باشد، دلم گرمتر می شود. با جان و دل دوست دارم برنامه های امیدبخش و مطالبه گرانه ای را برای مردم عزیزم ایجاد و اجرا کنم که این وظیفه من است و هیچ مسئولیتی بر دوش مخاطبان گرانقدر و مدیران محترم نیست.

نکته اینجاست که احساس می کنم در شرایط فعلی به جای اینکه مایه شادی یا امید باشم، باعث تشویش اذهان عمومی و تشدید دوقطبی غم انگیز می شود. کابوس بزرگ کشور عزیزمان همین حواشی و قطبی سازی ها و … است. لذا ضمن تشکر مجدد از مدیران محترم به ویژه مدیران محترم شبکه سه سیما که صادقانه برای این رخداد تلاش کردند و  همچنین قدردانی فراوان از همکاران بی‌نظیرم در شبکه سه و به ویژه مسابقه سیم‌آخر، توفیق این خدمتگزاری را به زمانی مناسب‌تر موکول می‌کنم.»

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا