اخبار روز

خبری خوش برای مستاجران و افراد بی خانه! / سقف تسهیلات بانک مسکن افزایش یافت!

وام مسکن که یکی از تسهیلاتی است که دولت برای خانه دار شدن در اختیار مردم می گذارد. به تازگی دفتر برنامه ریزی و نظارت بر پروژه های مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر از اختصاص 550 میلیونب=ی به پروژه های ملی نهضت ملی داده است.

حدود شش ماه از تصویب وام 200 میلیون تومانی وام مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصدی در شورای عالی وام مسکن با حضور رئیس جمهور می گذرد. اما از آن زمان تاکنون سازمان برنامه و بودجه تاکنون تضمینی برای پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات تا سقف 18 درصد نداشته است. در واقع این سازمان باید تضمین کند که 13 درصد سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد. شرایط ویژه برای وام فوری اعمال می شود. رهن از اقساط بلند مدت بهره مند است.

دفتر برنامه ریزی و نظارت بر پروژه های مسکن وزارت راه و شهرسازی از اختصاص 550 میلیون تومان به تمامی پروژه های نهضت ملی دولتی و خود مالکی خبر داد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن اعلام کرد: پس از تصویب افزایش 550 میلیون تومانی سقف تسهیلات انفرادی در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن به شبکه بانکی با پیگیری های وزارت راه و شهرسازی. توسعه، مقرر شد این گسترش تسهیلات برای هر واحد مسکونی در کلیه طرح ها اعم از زمین های دولتی و طرح های مالکانه لحاظ شود.

در اطلاعیه دفتر برنامه ریزی و نظارت بر طرح های مسکن دفتر مسکن و ساختمان تاکید شده است: بانک های عامل موظفند بدون توجه به باقیمانده هزینه ها با تایید وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را انجام دهند. برای افزایش سرمایه گذاری این پروژه ها به 550 میلیون تومان الحاقیه ای وارد شود. بر این اساس تکلیف بانک ها روشن است و باید بر اساس مصوبه مذکور با امضای رئیس جمهور به تکلیف خود عمل کنند.

خبر خوب برای متقاضیان وام مسکن

مهرداد بذرپاش در نشست اعضای انجمن انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه نهضت ملی مسکن یکی از اولویت های این وزارتخانه است، گفت: برای تسریع و تسهیل در ساخت و ساز، در حوزه تولید مسکن نیازمند مشارکت بیشتر این وزارتخانه هستیم. بخش خصوصی و انبوه سازانی که درگیر هستند روش های برنامه ریزی شده باید حضور بخش خصوصی را در تولید مسکن در کنار دولت تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت قبل در حوزه مسکن مبتنی بر ساخت و ساز و تولید مسکن نبوده است، تصریح کرد: تولید مسکن مصوبه مجلس است و زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، یکی از سیاست های اصلی مجلس تلقی شد. دولت و در عین حال برنامه ریزی در ارتباط با تخصیص زمین و سایر امور مربوط به مسکن آغاز شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم علاوه بر اجرای قانون افزایش تولید مسکن و ساخت و ساز مسکن برای متقاضیان حقیقی، یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی را ساماندهی بازار اجاره مسکن عنوان کرد و توضیح داد: پیش نویس قانون سازمان بازار اجاره با مراحل تصویب 5 تا 6 ماهه به تنهایی اجرا می شود و در صورت تصویب می تواند کمک شایانی به بازار اجاره و سازمان آن کند.

حذف قیمت زمین برای متقاضیان مسکن نهضت ملی

وی تصریح کرد: از منظر توسعه اقتصادی، تولید مسکن یکی از اهرم های وزارت راه و شهرسازی و اولویت های این وزارتخانه است.

بذرپاش ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با ابزارهای قانونی تولید مسکن را تحریک کند و با همکاری مجلس و سایر دستگاه های دولتی مقررات لازم را صادر کند. راهبرد وزارتخانه در بخش مسکن تامین زمین، حذف قیمت زمین از مسکن و افزایش فرصت های مسکن بوده است.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جلسات منظم شورای عالی مسکن و حضور رئیس جمهور و سایر دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط این امکان را فراهم کرده است که با همکاری سایر دستگاه های دولتی تولید مسکن تقویت شود.

وی رایزنی در خصوص کاهش نرخ سود وام مسکن از 23 درصد به 18 درصد را از دیگر اقدامات این طرح دانست و گفت: افزایش حجم سپرده های مسکن و رشد 35 درصدی وام صنعتی سازی بخشی از تلاش های دولت برای رونق مسکن است.

بذرپاش خاطرنشان می کند: در حال حاضر واگذاری زمین در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر بر عهده شورای مسکن استان است. او اعلام کرد که قصد دارد به استان ها قدرت الحاق زمین به محدوده شهرها برای شهرهایی با جمعیت کمتر از 200,000 نفر را بدهد.

استفاده از تجربه مسکن مهر در نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت مکان مناسب برای ساخت و ساز مسکن، افزود: همانطور که تولید مسکن مهم است، در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز برای ما مهم است که در کجا و با چه مکان هایی با چه کیفیتی بسازیم، پس سعی خواهیم کرد بخشی از بار تولید مسکن را برعهده انبوه سازان بگذاریم و آن ها باید در این میان نفع مردم را در نظر داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مسائل کشور است که مشارکت مردم در آن مهم است. در حال حاضر تامین مسکن توسط متقاضیان یکی از موضوعاتی است که تلاش خواهیم کرد مشارکت مردم را در این زمینه افزایش دهیم.

بذرپاش تعدد مراکز تصمیم گیری در تولید مسکن را بخشی دیگر از این مشکل دانست و از انبوه سازان خواست تا بخشی از بار تولید مسکن را به دوش بکشند و در این میان منافع مردم را نیز در نظر داشته باشند.

تشکیل کارگروه تولید مسکن با انبوه سازان

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 550 هزار واحد مسکونی نهضت ملی در دست ساخت است که در مراحل مختلف قرار دارند. از این رو علاوه بر برنامه ریزی و سیاست گذاری، بر کارهای عمرانی و نظارت بر ساخت و ساز نیز نظارت می شود و دولت تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بسته است.

وزیر راه و شهرسازی از موافقت خود با تشکیل کارگروه تولید مسکن با شرکت های بزرگ ساختمانی خبر داد و افزود: قرار است زمین ها برای تولید مسکن به شرکت های بزرگ ساختمانی واگذار شود و شرکت های بزرگ ساختمانی نیز این زمین ها را واگذار کنند. مسئول بخشی از تولید مسکن برای جنبش ملی باشد.

بذرپاش با اشاره به اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی انتظار تولید یک میلیون واحد مسکونی با همکاری بخش خصوصی و شرکت های انبوه سازی را از بخش خصوصی دارند، گفت: برای ایجاد مسکن در شهرها و شهرهای جدید برنامه ریزی شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا